getik in motor 2.2 dci 110kw

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

hallo
wij hadden een grote rit gedaan van een 300 km door en terug
thuis gekomen en niks gemerkt en gehoord
nu de dag erna s'morgens wilde ik mijn zoontje naar de voetbal brengen en starte ik de motor en toen ik vertrok zat er een luid getik aan de motor dit is afkomstig van de kant van de distrubutieriem
ik heb inmiddels al naar een renault garage geweest voor het speciale gereedschap voor een riem op te monteren en alle punten staan nog juist ook hebben we alle poellies gecontroleerd en er zit nergens direct spelling op
zou er iemand weten waar dit kan van komen ?
of er gekende ziektes zoals deze zijn
ik heb nu wel al gehoord dat ze ook een zwak hebben aan de drijfstanglagers
maar kan je dit zo ook controleren ? of moet de motor compleet uit elkaar
de neus van de wagen ligd er nu ook al compleet van af omdat ik ook nog met een lek zit aan de krukasdichting tussen motor en versnellingbak of kan dit er ook mee te maken hebben
of nog iets anders
het is precies of er een klep tikt
alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16680
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door mechanic »

Bekende problemen bij deze auto's zijn tikkende verstuivers, en defecte drijfstanglagers.
Het lek tussen motor en bak zal hier niks mee te maken hebben.
Om de lagers te controleren zul je de carterpan even moeten demonteren en de drijfstangen los moeten maken van de krukas. Sorteer de lagers goed zodat je nog weet hoe het terug moet!
Maar zijn je lagers versleten, zal de krukas ook beschadigd zijn en praat je meestal over een revisie motor.
Een deuk in je carterpan kan heel goed een oorzaak zijn omdat de olie pomp dan gehinderd wordt met het aanzuigen van olie. Komt vaak voor vlak na het ondeskundig vervangen van een distributieriem of bij achterstallig onderhoud.
Mijn vermoeden is een defect aan je lagerschalen en krukas. Ben je van plan dit te repareren wordt het een grote klus, en vermoedelijk ook een dure. Die kosten zal je er niet snel uit halen.
-distributie compleet
-koppakking set
-krukas revisie, lagerschalen
-krukas keerring, liest ook meteen de koppeling compleet met druklager
-etc etc..
Ook meteen goed te turbo controleren, ook een bekend zwak punt.
Weet het bouwjaar, km-stand en verdere staat van je auto niet maar meestal is het voordeliger een andere auto aan te schaffen.
Tijdelijke mogelijke oplossing is alleen de lagerschalen vervangen maar ik ben er bang voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

hallo
bedankt voor de reactie
morgen dus maar eens de carterpan losgooien en alles eens verder bekijken
ook moet ik zeggen dat de egr propvol zat maar echt propvol er kon niks meer door dus zal het voorval wel te wijten zijn aan slecht onderhoud
ik heb deze wagen zelf 2 maand geleden gekocht (particulier) had er alle facturen bij van onderhoud hij had net een groot onderhoud gehad maar toen ik vandaag de luchtfilter eruit haalde zat deze echt propvol is deze ZEKER niet vervangen geweest maar hij stond wel op die factuur
dus vorige eigenaar zal dan niet echt de schuldige zijn maar die garage
weet je toevallig wat een kale revisie gaat van prijs en waar je deze kunt vinden ik heb al vlug eens gekeken en kwam bij vege terecht voor een prijs van 2500 euro zouden er goedkopere bestaan
ik heb deze wagen gekocht voor 6000 euro en ik steek dan langs de ene kant liever een revisie want een andere wagen zal me al vlug meer kosten
(hij is van 2006 en heeft net 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16680
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door mechanic »

Ik zou zeggen eens goed googelen naar goedkope adresjes.
Eerst maar eens de oorzaak opsporen. Het blijkt dus om achterstallig onderhoud te gaan, slim om eerst de hele auto na te kijken en zien wat er nog meer aan schort. Helaas is een espace 2.2dci met ruim 2ton op de klok vaak al een heel eind versleten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door Geert S »

Hoi,

Niet toevallig het gevulcaniseerde deel stuk van de multiriem-poulie? Tikt bij koude motor errug heftig.

Bij tikkende big-end lagers heb je ook een oliedrukprobleempje waardoor de rest van het blok ook met te weinig druk loopt.

Hoop voor je dat t zoiets simpel als een poulie is.

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16680
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door mechanic »

Een gevulcaniseerde krukaspoulie tikt niet als die defect is hoor. Dan slipt en smelt je multiriem alleen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door Geert S »

Volgens mij tikt de spanner dan door de defecte poulie. Omdat de zaak dan een beetje een ei-vormige slinger maakt. Pas als alle rubber los is van het metaal gaat ie slippen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16680
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door mechanic »

Nee hoor. Zie om de paar dagen defecte poulies, maar een spanner die tikt ben ik nog niet tegen gekomen.
Deze dempende poulies zijn of defect, of niet defect. Een goeie slipt niet, en een defecte wel.
Is het rubber inwendig, kan je dus niet goed zien, een beetje gescheurd gaat het erg snel verder met slippen tot gevolg. Multiriem draait langzamer, dynamo lampje gaat branden, stuurbekrachtiging werkt slecht etc..
Ga er maar vanuit dat een hard tikkend geluid in je motor absoluut geen krukaspoulie is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

wel
de poulies hadden we het eerst gecontroleerd toen de wagen nog draaide en de riem bleef mooi draaien zonder te fladderen
toen hebben we de riem gedemonteerd en de motor nog eens gestart en bleef maar tikken
toen de spelling zelf gecontroleerd van de onderste poulie en deze was nog perfect zag er zelfs nog niet zo heel oud uit volgens mij dus dit is volgens mij dan al uitgesloten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

vandaag alles eens gedemonteerd en idd die schalen zijn de boosdoeners enorme krassen erop zelfs langs de buitenkant al wat zwart gelopen van de warmte dus hier veel geluk gehad dat niet alles is vastgelopen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

hey ik heb de blok ondertussen een complete revisie gegoven
dit wil dus zeggen krukas , lagers , cigmenten , enz
maar na de start van de motor zit er nog steeds een luide tik in
het raarste van al is dat die tik er niet altijd is soms wel en soms niet bij toerental gaat het ook vlugger mee
dit komt precies van aan de dieselpomp of zo
weet iemand wat dit nog zou kunnen zijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door WillemS »

Zoals Mechanic ook zei willen de verstuivers nogal eens tikken, heb je die al uitgesloten?
Plaats een grote lange schroeverdraaier op de verdachte plek en luister met je oor tegen de handgreep, dan valt het lokaliseren wel mee. SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

ok bedankt hiervoor zullen we zeker eens uit proberen
nu hebben we nog een probleem en dat is een serieus olielek die we maar niet vinden dit was er ook voorien niet we hebben al alle slangen en koppelstukken gecontroleerd en vinden het niet
ik zal nog enkele foto's dormailen
ook zit er enorm veel olie in het inlaatsysteem zoals ook heel veel in de egr maar de wagen rookt totaal niet ???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

foto 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

dit is dan het EGR huis van boven bekeken war je kan zien dat er veel olie in zit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

ok even een update over het getik
we hebben nog meer eens de riem eraf genomen en het getik stopte
dus door vorige berichten dacht ik toen ook aan de krukaspoelie
dus dan maar een nieuwe besteld maar blijft maar tikken
nog maar eens de riem eraf genomen en het getik is terug weg
dus injectors kunnen volgens mij ook uitgesloten worden
maar wat kan er dan nog tikken ?
de alternator ?
servopomp?
aircocompressor?
de riem ladderd niet
we hebben nu ok nog een nieuwe spanrol die we straks gaan steken en hopen dat het dit zal zijn
iemad andere suggesties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

ok gevonden de poelie van de servopomp zat nog iets los
nu lekt hij nog een klein beetje olie aan de dieselpomp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door WillemS »

Olie in het inlaatspruitstuk kan komen doordat de olieretour van de turbo verstopt is/raakt. De olie komt dan via de as vd turbo in het inlaatgedeelte. SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16680
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door mechanic »

Een kleine ingreep dus, het getik is nu over?
Kijk goed of de schroefdraad van de naaf op je stuurpomp niet uitgelebberd is, anders loopt deze straks los..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

hallo
ja idd loopt terug als nieuw
behalve het kleine olielekje aan de dieselpomp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
sandrino
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2012
Laatste bezoek: 27 dec 2012 16:10
Actief als: particulier
Locatie: zulte

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door sandrino »

ok olielek gevonden blijkbaar heeft die van het revisiebdrijf een bout vergeten in te draaien van de dieselpomp en daar liep er olie uit
maar ondertussen al terug een ander probleem terug in noodkoop
uitgelezen en foutcode DF301 luchtinlaat en met een bosch systeem heeft hij foutcode p1125 laaddruk magneetventiel
hoeveelheid is te groot
iemand die terug een handje kan helpen gevraagd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: getik in motor 2.2 dci 110kw

Bericht door Geert S »

Phieuww gelukkig,

Als de olielekkage namelijk van Willems suggestie zou komen, wat heel goed kan bij deze motoren, dan zou het mogelijk niet lang duren voordat je naar een nieuw blok op zoek kon. Als je blok de olie van de turbo gaat gebruiken om op te lopen gaat ie kortdurend als de vliegende bliksem.....

Heb bij mijn 3.0 V6 Alfa Romeo ook tijden gezocht naar een tik. hydraulische kleptoters, kleppen etc uitgesloten. Bleek het een niet goed gespannen distributieriem te zijn geweest waarbij de spanner tikte. Gelukkig wel goed gegaan......

Vervelend dat er een volgende storing is. Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht