Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Titel zegt het al past een 15 inch velg op de grand scenic 2.0 16 v van bj 2005, normaal zitten er 16 inch velgen onder maar kunnen er dus ook 15 inch velgen onder of past dit niet met de remklauwen?
Waarom?
Alleen al om de afwijking van de kilometerteller moet je dit niet willen. Het omgekeerde gebeurt wel regelmatig.
B.v. een Twingo 1 heeft standaard 145/70banden op 13 inch velgen. Voor winterbanden wordt vaak overgegaan naar 155/65 - 14 omdat deze banden gangbaarder zijn dus voordeliger. Omtrek afwijkingen blijven binnen de 5%.
In jouw voorstel zou je dan een band moeten nemen die hoger is. B.v. van 65 naar 70. Zeer ongebruikelijk.
Algemene trend: Meer inches en minder hoge band. (BMW-rijders b.v.)
De teller wijkt niet af als je de juiste bandenmaat neemt. Standaard heeft een Grand Scenic 205/60/16, 205/65/15 zou dus kunnen. Maar die zijn niet veel goedkoper dan 205/60/16. Of het past weet ik niet zeker, maar ik denk het niet. Een schrijrem van 300mm+remklauw past over het algemeen niet binnen een 15 inch velg.
Heeel verstandig !!
Je mag wel 1 snelheidsklasse lager monteren dus bv T ipv H. Scheelt weer geld.
Wel een sticker op je stuur plakken die dit aangeeft
SUC6
Of het op een grand scenic past weet ik niet, maar de normale scenic II heeft origineel ook op 15inch gestaan met bandenmaat 195/65R15. De 2.0 heeft volgens mij wel schijven met grotere diameter dan de 1.6.
Dus of het past weet ik niet zeker, maar 15inch is origineel geleverd op sommige modellen.
Het heeft ook te maken met de maat van de gemonteerde remschijven mede ivm de motorisering, de oudere modellen hadden nog een kleinere diameter.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo allemaal,
Ik ben binnenkort de trotse eigenaar van een Renault Express 1.2 van 1996.
Omdat het een oud beestje is verwacht ik dat er wel eens iets stuk aan kan gaan.
Stel dat ik de motor wil vervangen, van welke modellen Renault past de motor...
Hallo, de vloer aan de bijrijderskant is nat en ik vermoed dat het met de airco heeft te maken. Ik zie na gebruik van de airco ook geen plasje water onder de auto.
Wie weet waar onder de auto precies de condensafvoer/slang zit bij een Scenic 3 ? Of...
Welkom bij de steeds groter wordende club… ;(
Ik heb een Renault Grand Scenic 1.2 TCE uit 2015 (aangeschaft in 2021) sinds precies een jaar met dit probleem, i.c.m. hoog olieverbuik.
Om het olieverbruik aan te pakken heb ik de motor laten...
Ik heb een vraag over mijn verlichting, de beide stadslichten doen het niet en mijn linker led achterlicht ook niet, alle zekeringen zijn na gekeken en de lampen zijn getest en die doen het, echter heb ik geen idee wat ik...
Al een enige tijd hoor ik een voor mij irritant geluidje bij het sturen en het lijkt alleen maar links voor bij het wiel vandaan te komen. Heel af en toe ook met een drempel.
Het geluid kan ik het beste vergelijken met een soort licht getik wat...
Vandaag langs de renault dealer geweest omdat de wagen zo nu en dan stottert met het optrekken. Kreeg te horen na testrit en uitlezen dat het waarschijnlijk aan de koppeling ligt en kosten rond de 2k :cry2: