12V 24/24 uur

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

Komt ie dus :

Is het mogelijk om de 12V aansluiting 24/24 aan te laten staan van bvb de sigarettenaansteker ? (met schakelaar tussen oid)

Niet zozeer om de ene na de andere sigaret op te steken (ik rook niet :mrgreen: ) , maar eerder om een dashcamera met bewegings-sensor van stroom te voorzien als de auto geparkeerd staat.

Heb er al aan gedacht om desnoods een aansluiting te maken thv de binnenverlichting en misschien is het dan mogelijk om de "stroom" (het stopcontact) ook gewoon af te zetten door zo'n knopje.

Alle voorstellen zijn welkom! (ook extra kleine 12 V batterij maar dan liefst een compact model dat oplaadbaar is in de wagen oid)

De auto waar dit in zou komen : GSIII 2011 1.5 dci (de mijne dus :wink: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door mechanic »

Dan moet je dus de geschakelde voeding vervangen door een constante 12v voeding en met een schakelaartje ertussen kunnen schakelen. Is absoluut mogelijk.
Je fabrieksgarantie vervalt dan wel..
Je moet dan ook niet vergeten je sigarette aansteker te verwijderen, mocht deze blijven hangen kan dit doorbranden.

Ik zou het niet adviseren, maar het is mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

@mechanic : ik wil zeker niet gaan prutsen tijdens de 1 of andere garantieperiode.......die optie valt dus al af.
De sigarettenaansteker ben ik trouwens al eerder kwijtgeraakt (heb 3 kids :wink: ) en weet zelfs niet meer of ik deze nog heb ergens...
Daar zou dan de stekker inkomen van dat "apparaat" . (achteraan zijn er volgens mij ook nog 12V stopcontacten)
Bestaat er een oplaadbare 12V-batterij die je bvb zou kunnen opladen in je wagen dmv zo'n 12V-stopcontact(sigarettenaansteker) ?
Of moet je dan al naar een echte auto-batterij op zoek gaan en er een oplader bijkopen(om de batterij dan thuis op te laden aan het 220V-net) ? Indien niet te groot wil ik dit wel overwegen.

Veel zal zo'n camera niet verbruiken als ie enkel op "motion-detection" staat denk ik zo , en tijdens het rijden kan ik dan gewoon de stekker gebruiken in de originele voorziening .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

buzzin
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2012 00:07
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door buzzin »

Als je een iets kleinere accu wilt als een auto accu, kun je kijken bij de motorzaken.
Ook 12v, maar iets minder capaciteit.

Ik zou zelf gewoon een aparte voeding gebruiken met goede bekabeling.
Accu dan apart opladen met een simpel opladertje (5€ bij de lidl) en voila, onafhankelijk van de auto en zeker geen gedoe met garantie etc :)
Renaults tot nu toe:
  • - Nevada 1992 Manager (helaas overleden)
    - Megane II ph2 2006 business
    - Megane III 12-2013 bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door Pleiades »

Een accubooster? (in feite een losse accu waarmee starthulp geboden kan worden, dus redelijk handzaam)
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door DHL »

Waarom geen constante plus naar binnen trekken vanaf de batterij en hier een zekering tussen zetten? Lijkt mij makkelijk en veilig...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

Reeds dank voor de antwoorden !

Wil niet gaan prutsen met een draad en zekering (garantie vervalt anders)
Booster : kost wel wat denk ik maar er moet vooral een 12v stopcontact opzitten ...
Accu moto : zal ik eens voor gaan horen , al moet er altijd een stopcontact voorzien worden ..

iemand die nog wat links kan toevoegen (soort van how to :wink: ) met foto's of voorbeelden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door DHL »

Kan me moeilijk voorstellen dat je garantie vervalt omdat je een plus naar binnen brengt vanop je batterij...
Aan je radio moet toch ook ergens een constante plus zitten? En heb je al eens gemeten bij de zekeringen of je daar geen constante plus vindt? Zo ja, als je bang bent voor de garantie zou je wel iets kunnen doen dat je eenvoudig kan verwijderen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door mechanic »

Trek je een losse kabel vanaf je accu zal er geen probleem zijn. Maar ga je bijvoorbeeld de bedrading voor de sigarette aansteker aanpassen en draden doorknippen, en je krijgt storingen zijn de kosten voor je eigen rekening.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

Als ik het goed begrijp kan er dus een kabel getrokken worden vanuit het motorcompartiment waar dan constant 12v op staat ?
Dit hoeft dan eigenlijk zelfs niet als er thv de zekeringkast reeds 1 ligt (en die dient dan voor wat ??)
Ja , sorry voor de vele vragen hoor , ik heb geen ervaring met electriciteitsbekabeling oid. (een stopcontact verlengen zou nog gaan in huis )
Zou ik aan mijn dealer niet kunnen vragen of er ergens een 12v-stopcontact voorzien kan worden van constant stroom ?
Het liefst zou ik iets willen waar je achteraf niet meer moet aan "prutsen" omdat je dan elke keer iets ongedaan moet maken als je langs de dealer moet voor bvb onderhoud of voor weet-ik-veel-wat-onverwacht .
Zeker met mijn remprobleem zie ik me nog -tig keren langs de dealer gaan en dan zien ze ook wel dat er iets gedaan is aan de bekabeling.
De beste optie lijkt me op dit moment om een batterij te voorzien aan de passagierskant die je kan opladen en waar een stopcontact aanzit om zo'n toestel op aan te sluiten als de auto geparkeerd staat. Zodoende kan ik de stekker makkelijk wisselen en hangen er geen draden in de weg bij het "switchen" .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door DHL »

Lijkt me omslachtig zo. Vele mooier zou gewoon een constante stroom zijn. Het is zeker mogelijk, in het verleden deden we het dikwijls voor mensen die een frigobox meenemen. Dan werd er een extra sigaretteaansluiting geplaatst. Die frigoboxen schakelden zichzelf uit als de batterijspanning te laag komt. Met jouw camera zal je dat prob niet hebben op zo'n zware batterij. Moet eens kijken hoeveel het cameratje verbruikt, dan kan je uitrekenen hoeveel stroom het pakt op bvb 24h...
Mocht het mijn wagen zijn, dan zou ik (en ik ben ook niet erg technisch), met een testlampje gaan zoeken in de zekeringkast. Als daar constante stroom voorhanden is, kijken welke plug erin past en zekeren. Dan ben je vertrokken. Massa vind je overal. Zie je dat zelf niet zitten, ga dan zelf eens meten en als je constante stroom vindt, vraag het dan aan de dealer om een draadje te trekken. Of in het slechtse geval, als er in de zekeringenkast geen constante aanwezig is, vraag de dealer dan vanaf de batterij een kabeltje met zekering naar binnen te brengen.
Inderdaad, zoals mechanic zegt, geen kabels gaan doorknippen....
En het laatste waaraan ik dacht, bestaat er geen cameratje met ingebouwde batterij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door DHL »

Ha ja, en dan bestaat er ook nog zoiets: http://www.2dehands.be/audio-video-tv/v ... 52025.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

Mooie link voor zo'n 12v batterij :thumb:

Heb hier enkele gegevens van zo'n camera ivm verbruik :
5v 650 mA (is dit dan goed voor max 10 uur op bovenstaande batterij ????)
Full HD 1080P
HDMI
H.264
Anti-shake
Auto Night Mode
resolution : 1440x1080/1280x720/640x480
8IR LED
50HZ/60HZ
Battery Rechargeable Li-ion
Link :
http://www.dashcams.be/www.Dashcams.be/Cameron.html

@accubooster : bedoel je dit :
http://www.halfords.nl/shop/auto-onderd ... ers/104392
Lijkt me nog zo slecht niet , maar dan moet er wel een stopcontact aan "gebreid" worden oid ?

Als ik alles nog eens even op een rijtje zet zou ik dus ook gewoon aan de dealer kunnen vragen wat het me kost om een extra sigarettenaansluiting te voorzien (vlakbij) naast de originele ? (met constant stroom natuurlijk.....)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

Youtube :?:
Lijkt idd niet echt moeilijk als ik dit filmpje bekijk .(vanaf 4.10 begint ie pas echt met de installatie)
Er zit zelfs een zekering tussen als ik het goed bekeken heb.


Waarschijnlijk veel makkelijker te doen bij mijn auto omdat er binnenin reeds stroom zit ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door DHL »

Ja, extra aansluiting plaatsen is echt niet moeilijk.

Maar.... deze cam heeft een ingebouwd li ion batterij. Waarom wil je dan nog een extra batterij in je wagen plaatsen?
Staat niet in de beschrijving hoe lang hij op die ingebouwde batterij werkt, maar hiervoor kan je een mailtje doen naar de verkoper.
Kan je toch gewoon die camera overdag opladen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door WillemS »

Let wel op !!! Die camera draait op 5 volt !! Dus altijd de voorgeschreven adapter kabel gebruiken.
In de zekeringenkast zit vast wel een niet gebruikte aansluiting waar 12v op staat die kan je dan gebruiken, wel een zekering tussen plaatsen. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: 12V 24/24 uur

Bericht door grandscenicman »

De batterij gaat (theoretisch).............3 uur mee :?
Lijkt me niet lang genoeg om de camera bvb 24 uur te voorzien van stroom , ondanks dat je deze op "bewegingsdetectie" zet.
Die 5 Volt zal idd zijn om aan te geven dat de camera werkt op ..5 volt :mrgreen: , omdat de originele draad reeds voorzien is van een "adapter" die de 12v omzet naar 5v . Het is zeker niet de bedoeling om een andere draad te gebruiken dan de originele.
Ik zal me binnenkort eens verdiepen naar het zoeken van een reserve-zekering die ongebruikt is en eens bekijken wat er zoal kan .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in