Re: Radio werkt niet
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
- Actief als: particulier
Ref. : forum/post74482.html#p74482
In ieder geval is het zeker dat deze radio niet in jouw Scenic thuishoort, maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet zou kunnen werken.
Zeker is dat de radio welke er nu inzit een radio is van het type Tuner List.
Omdat jouw Scenic van 2005 is, zou het kunnen zijn dat jouw Scenic al is uitgerust met de opvolgende serie, de Update List.
Hieronder twee foto's om vast te stellen of je een Tuner List of een Update List radio nodig hebt. Het gaat om het gele stekkertje en dan met name om de lege positie:
In ieder geval is het zeker dat deze radio niet in jouw Scenic thuishoort, maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet zou kunnen werken.
Zeker is dat de radio welke er nu inzit een radio is van het type Tuner List.
Omdat jouw Scenic van 2005 is, zou het kunnen zijn dat jouw Scenic al is uitgerust met de opvolgende serie, de Update List.
Hieronder twee foto's om vast te stellen of je een Tuner List of een Update List radio nodig hebt. Het gaat om het gele stekkertje en dan met name om de lege positie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 18 jan 2013 17:22
Waarde RichTrip,
Dank voor je vlotte reactie.
De radio is inderdaad een Tuner List. De gele steker heeft een lege positie, precies zoals op jouw eerste foto (al zijn de kleuren van de kabels geheel anders, bij mij is alles in pasteltinten). Ik heb er een foto van gemaakt, weet echter niet hoe ik die snel op het forum kan krijgen.
Wat zou er nog meer mis kunnen zijn?
Groet,
Jewannes.
Dank voor je vlotte reactie.
De radio is inderdaad een Tuner List. De gele steker heeft een lege positie, precies zoals op jouw eerste foto (al zijn de kleuren van de kabels geheel anders, bij mij is alles in pasteltinten). Ik heb er een foto van gemaakt, weet echter niet hoe ik die snel op het forum kan krijgen.
Wat zou er nog meer mis kunnen zijn?
Groet,
Jewannes.
Hide post links |
-
Dan is het raar dat het display en de stuurwielbediening niet werken, omdat jouw radio wel van het type Tuner List is. Nog iets anders, geeft het dashboard wel gewoon de tijd en de temperatuur weer, zoals aangegeven uiterst rechts op de foto hieronder?
Jouw code is overigens 3728.
Een plaatje kun je invoegen door links onder het invulveld de tab 'Bijlage toevoegen' aan te klikken, naast de tab 'Opties'.
Jouw code is overigens 3728.
Een plaatje kun je invoegen door links onder het invulveld de tab 'Bijlage toevoegen' aan te klikken, naast de tab 'Opties'.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Tijd en temperatuur worden weergegeven, evenals alle andere informatie,maar het gedeelte voor de radio is en blijft zwart.
De code die je geeft is dezelfde die ik van de dealer kreeg. Misschien dat ik de code niet op de juiste manier ingevoerd heb, maar zonder display gaat het ook vrij lastig. Ik probeerde het op verschillende manieren (o.a. toetsen 1 t/m 4 een aantal malen indrukken en bevestigen met toets 6) maar geen enkele poging werd geaccepteerd. Wel heb ik, als de radio wordt aangezet, twee minuten geluid met de regelmatige pieptonen.
Hier nog de poging voor de foto. Nogmaals gegroet,
Jewannes.
De code die je geeft is dezelfde die ik van de dealer kreeg. Misschien dat ik de code niet op de juiste manier ingevoerd heb, maar zonder display gaat het ook vrij lastig. Ik probeerde het op verschillende manieren (o.a. toetsen 1 t/m 4 een aantal malen indrukken en bevestigen met toets 6) maar geen enkele poging werd geaccepteerd. Wel heb ik, als de radio wordt aangezet, twee minuten geluid met de regelmatige pieptonen.
Hier nog de poging voor de foto. Nogmaals gegroet,
Jewannes.
Hide post links |
-
De weegave van de tijd en temperatuur lijkt alleen te bevestigen dat de radio stekker in het dashboardpaneel zit.
Als je handig bent en een multimeter hebt, dan zou je eens kunnen meten of de radio wel een signaal afgeeft richting het display.
Op de 3 meest linkse pinnetjes op de radio (de middelste verspringt dus iets naar binnen) moet je ongeveer 4,5V meten, op het pinnetje rechtsonder moet 12V staan ('display aan' signaal).
Als je handig bent en een multimeter hebt, dan zou je eens kunnen meten of de radio wel een signaal afgeeft richting het display.
Op de 3 meest linkse pinnetjes op de radio (de middelste verspringt dus iets naar binnen) moet je ongeveer 4,5V meten, op het pinnetje rechtsonder moet 12V staan ('display aan' signaal).
Hide post links |
-
Afgaande op je onderdeelnummer heb je ook geen type 22DC279/62, maar een type RENRDW131-10. Dit is wel een radio voor een Scenic II.
Omdat de dealer de juiste code heeft gegeven, betekent dit dat deze radio er vanaf de fabriek in heeft gezeten.
Verder zie mijn post hierboven voor volgende tips.
Omdat de dealer de juiste code heeft gegeven, betekent dit dat deze radio er vanaf de fabriek in heeft gezeten.
Verder zie mijn post hierboven voor volgende tips.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Fijn dat u nog met mij wilt meedenken.
De tip van de multimeter in praktijk gebracht: driemaal 4,5 Volt en één maal ongeveer 14 Volt, lijkt dus normaal.
Wat mag het verschil zijn tussen de types 22DC279/62 en RENRDW131-10, uiterlijk lijken ze wel heel veel op elkaar.
En hoe zou ik de code op de juiste manier moeten invoeren zonder dat er iets op het display valt te lezen? Ik neem aan met de toetsen van de radio omdat niet op de stuurkolombediening wordt gereageerd.
Nogmaals gegroet,
Jewannes.
De tip van de multimeter in praktijk gebracht: driemaal 4,5 Volt en één maal ongeveer 14 Volt, lijkt dus normaal.
Wat mag het verschil zijn tussen de types 22DC279/62 en RENRDW131-10, uiterlijk lijken ze wel heel veel op elkaar.
En hoe zou ik de code op de juiste manier moeten invoeren zonder dat er iets op het display valt te lezen? Ik neem aan met de toetsen van de radio omdat niet op de stuurkolombediening wordt gereageerd.
Nogmaals gegroet,
Jewannes.
Hide post links |
-
Het lijkt er dus op dat er met de radio niets mis is. Ik kan alleen het type 22DC279/62 niet matchen met jouw Scenic. Dit is een 1-DIN radio met rode verlichting. Wel raar dat het Renault onderdeelnummer wel overeenkomt met de juiste radio voor een Scenic. Een foto van het label en de voorkant van de radio zou me helpen hierin.
Maar voor het display en bediening zou het niet uit moeten maken. Er lijkt toch iets mis te zijn met de bekabeling en/of dashboardpaneel. Het gele stekkertje gaat normaal gesproken eerst naar het display en vanaf daar met een andere stekker naar de bediening. Ergens in dit traject is er dus iets mis.
Laat de radio max. een half uur aanstaan (meerdere keren verkeerde code ingevoerd). Hierna 3x op toets 1 drukken, 8x op toets 2, 3x op toets 3 en 9x op toets 4. Hierna de code bevestigen door 3 seconden op toets 6 te drukken.
Maar voor het display en bediening zou het niet uit moeten maken. Er lijkt toch iets mis te zijn met de bekabeling en/of dashboardpaneel. Het gele stekkertje gaat normaal gesproken eerst naar het display en vanaf daar met een andere stekker naar de bediening. Ergens in dit traject is er dus iets mis.
Laat de radio max. een half uur aanstaan (meerdere keren verkeerde code ingevoerd). Hierna 3x op toets 1 drukken, 8x op toets 2, 3x op toets 3 en 9x op toets 4. Hierna de code bevestigen door 3 seconden op toets 6 te drukken.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Vanavond geprobeerd wat foto's te maken, met hierbij het resultaat.
Overigens had ik het invoeren van de code al eens gedaan zoals beschreven, maar het werkt helaas (nog) niet.
Met groeten,
Jewannes.
Overigens had ik het invoeren van de code al eens gedaan zoals beschreven, maar het werkt helaas (nog) niet.
Met groeten,
Jewannes.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 06 dec 2020 13:40
Hoi,
Ik kan je zo 1,2,3, niet met je probleem helpen, maar er staat op de radio toch duidelijk type RENRDW131-10 ????
Dit zou dus moeten kloppen in ieder geval
Succes met het oplossen vd storing!
Ik kan je zo 1,2,3, niet met je probleem helpen, maar er staat op de radio toch duidelijk type RENRDW131-10 ????
Dit zou dus moeten kloppen in ieder geval

Succes met het oplossen vd storing!
Huidig: Clio IV Estate 1.5 dci 2015 Dynamique
Twingo 1 1.2 2001
Twingo 1 1.2 2001
Hide post links |
-
Ik denk dat je de omlijsting van het dashboardpaneel een keer moet verwijderen en het display even moet losnemen. Ik vermoed dat er een stekker vergeten is terug te steken.
Dashboardpanelen van een Scenic II gaan nogal eens kapot. Misschien is dat bij de jouwe ook gebeurd en is bij het terugplaatsen een stekker vergeten.
Voor het controleren trek je de plaat onder de luifel vanaf de voorkant naar beneden en daarna trek je de plastic behuizing onder het dashboardpaneel langs vanaf de voorkant omhoog. Display zit links en rechts vastgeschroeft. Display iets uitnemen ZONDER de stekkers los te nemen en daarna controleren of alles op z'n plaats zit.
Dashboardpanelen van een Scenic II gaan nogal eens kapot. Misschien is dat bij de jouwe ook gebeurd en is bij het terugplaatsen een stekker vergeten.
Voor het controleren trek je de plaat onder de luifel vanaf de voorkant naar beneden en daarna trek je de plastic behuizing onder het dashboardpaneel langs vanaf de voorkant omhoog. Display zit links en rechts vastgeschroeft. Display iets uitnemen ZONDER de stekkers los te nemen en daarna controleren of alles op z'n plaats zit.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Volgens de beschrijving van RichTrip het display uitgebouwd. Er zitten twee stekkers in (grijs en rood) waarbij ik er van uitgegaan ben dat de rode voor het radiogedeelte is. Stekker losgemaakt en weer vastgezet: helaas geen verschil met oude situatie.
Zou het dan misschien een storing in het intern electrisch deel van het display kunnen zijn?
En het invoeren van de code wilt ook al maar niet lukken, ik zal vast iets verkeerd doen, maar heb geen idee wat.
Is er nog hoop?
Met groet,
Jewannes.
Zou het dan misschien een storing in het intern electrisch deel van het display kunnen zijn?
En het invoeren van de code wilt ook al maar niet lukken, ik zal vast iets verkeerd doen, maar heb geen idee wat.
Is er nog hoop?
Met groet,
Jewannes.
Hide post links |
-
Het is heel lastig om de code in te voeren zonder display, zeker omdat de knopjes van een Megane II/ Scencic II radio vrij lastig in te drukken zijn.
De rode lijkt me inderdaad voor de radio. bedrading zit anders bij een Scenic II i.v.m. het gecombineerde display.
Ik ben een beetje door de opties heen. Het kan de radio zelf zijn of het display. Zo op afstand kan ik het niet zeggen. Een andere radio proberen kan de radio wel uitsluiten. Dan blijft het display over. Je kunt bij mij zo een andere radio proberen, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont
De rode lijkt me inderdaad voor de radio. bedrading zit anders bij een Scenic II i.v.m. het gecombineerde display.
Ik ben een beetje door de opties heen. Het kan de radio zelf zijn of het display. Zo op afstand kan ik het niet zeggen. Een andere radio proberen kan de radio wel uitsluiten. Dan blijft het display over. Je kunt bij mij zo een andere radio proberen, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-