Model/uitvoering :Grand Espace
Bouwjaar :1998
Brandstof :benzine
Hallo,
Sinds enkele maanden heeft mijn espace een probleem. (Motor is 2l met 8 kleppen, model F3r )
Bij het starten loopt hij erg bonkerig, en valt uit, stopt. (loopt niet op alle cylinders)
Nadat er een aantal dingen vervangen zijn is er een duidelijker patroon ontstaan. (voor vervangingen zie hieronder)
Als de espace wat meer gas krijgt , blijft hij wel lopen. Soms al naar 30 seconden verschijnt er een afbeelding van een sinus grafiekje op het dashboard. Vreemd genoeg loopt de espace vanaf dat moment weer perfect. (soms duurt het 5 minuten voor de sinus grafiek verschijnt).
Er is al een en ander geprobeerd en vervangen:
Eerst computer uitgelezen: Gaf een melding dat de nokkenas sensor niet goed was: Schoon gemaakt. Melding weg.
Week later:
Computer uitgelezen: Buiten was het koud.Computer geeft geen fout. Na 800 meter geeft de temperatuur sensor 64 aan.
Temperatuur sensor vervangen.
Week later:
bougies vervangen: Lijkt goed. start meteen loopt meteen goed.
Bij de tweede start : niet goed
Bougie kabels vervangen: lijkt iets beter, maar probleem blijft.
Bougies eruit gehaald en bekeken: Misschien heeft een bougie net meer zwart aan de rand van de electrode.
Bougies er weer in , maar in een andere volgorde. Starten gaat perfect, en loopt meteen goed.
Tweede keer starten: problem terug.
Vanaf dit moment is het echter duidelijk dat zo gauw het sinus grafiekje in het display komt, dan loopt hij perfect.
Vandaag: accu gechecked bij het starten. Voltage loopt terug na 6,3 Volt dan 7,5 Volt 8 Volt (binnen 2 seconden )
Nieuwe accu geplaatst 74Ah, 640EN Probleem blijft. Dit is niet de oplossing.
Is dit een bekend euvel?
Wat zou nog meer de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het lezen.
Walter
Grand Espace 1998 valt uit
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Grand Espace 1998 valt uit
Bekend bij deze auto's is de vacuumslang van je mapsensor naar je inlaat spruitstuk welke kapot gaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 jan 2013
- Laatste bezoek: 30 jan 2013 00:02
- Actief als: particulier
Re: Grand Espace 1998 valt uit
Bedankt mechanic, dit lijkt het inderdaad te zijn.
Ik had zelf in de handleiding gevonden dat als het sinusgrafiekje tijdens het rijden aangaat dit op de Einsprtizanlage zou wijzen.
Bij espace -freunde daarna deze discussie gevonden:
http://www.espacefreunde.de/forum/index ... msg_285316
De mapsensor zit recht boven de remcylinder voorraadtank, onder het dashboard. (met dank aan de duitse discussie)
Zo ziet hij eruit [img] http://www.espacefreunde.de/forum/index.php/fa/48886/
Bij mij zat het slangetje er schijnbaar nog goed op.
De stekker er vervolgens een paar keer opnieuw ingestoken.
Probleem lijkt opgelost. Hij loopt goed ook onmiddelijk nadat hij gestart is, maar nog steeds komt binnen een aantal minuten het sinusgrafiekje. Hij blijft eechter goed lopen.
Op een amerikaanse site gevonden dat je de sensor kan doormeten. Met het contact aan moet er tussen de 4 en 5Volt gemeten worden. De sensor zit echter zo onhandig achterin onder het dashboard dat ik daar niet makelijk bij kan.
Ik zie ook niet hoe hij bevestigd zit. Het lijkt een soort klik system (aan de rechterkant van de sensor) waarmee je hem naar voren kan trekken.
Misschien moet ik de Mapsensor maar vevangen. Ik kijk het een paar dagen aan.
Alvast bedankt.
Walter
Ik had zelf in de handleiding gevonden dat als het sinusgrafiekje tijdens het rijden aangaat dit op de Einsprtizanlage zou wijzen.
Bij espace -freunde daarna deze discussie gevonden:
http://www.espacefreunde.de/forum/index ... msg_285316
De mapsensor zit recht boven de remcylinder voorraadtank, onder het dashboard. (met dank aan de duitse discussie)
Zo ziet hij eruit [img] http://www.espacefreunde.de/forum/index.php/fa/48886/
Bij mij zat het slangetje er schijnbaar nog goed op.
De stekker er vervolgens een paar keer opnieuw ingestoken.
Probleem lijkt opgelost. Hij loopt goed ook onmiddelijk nadat hij gestart is, maar nog steeds komt binnen een aantal minuten het sinusgrafiekje. Hij blijft eechter goed lopen.
Op een amerikaanse site gevonden dat je de sensor kan doormeten. Met het contact aan moet er tussen de 4 en 5Volt gemeten worden. De sensor zit echter zo onhandig achterin onder het dashboard dat ik daar niet makelijk bij kan.
Ik zie ook niet hoe hij bevestigd zit. Het lijkt een soort klik system (aan de rechterkant van de sensor) waarmee je hem naar voren kan trekken.
Misschien moet ik de Mapsensor maar vevangen. Ik kijk het een paar dagen aan.
Alvast bedankt.
Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 390 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 1 Reacties
- 136 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 9 Reacties
- 550 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 4 Reacties
- 413 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 6 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door RoelvanHoof
-
- 1 Reacties
- 1103 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 154 Weergaves
-
Laatste bericht door timus75