levensduur turbo

In gebruik door de Admin
Forumregels
SVP geen nieuwe onderwerpen aanmaken in dit topic.
Reageren op onderwerpen die hier staan is natuurlijk prima mogelijk.

Dit forumonderdeel voor het tijdelijk plaatsen van onderwerpen gedurende opruiming van een reeds bestaand forumonderdeel, voor verdere bewerking of uitzoekwerk bijvoorbeeld.

In gebruik door de Admin en verhuist over het forum naar gelang herinrichting.
Plaats reactie

Topic author
marcel503
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 dec 2015 23:31
Actief als: particulier

levensduur turbo

Bericht door marcel503 »

Beste allemaal,

Ik zou graag willen weten hoelang een turbo mee gaat.
Mijn 1.5 dci scenic 2 heeft inmiddels 200dkm op de teller staan maar rijdt als nieuw.
ik ben een rustige rijder en zuinig op de scenic.Moet ik de tubo uit voorzorg vervangen of kan hij nog een tijdje mee?

Zie uit naar de reacties.
Alvast bedankt.

Groet Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13

Re: levensduur turbo

Bericht door BramvT »

Zolang je turbo zijn werk doet (qua acceleratie) en je geen olie lekkage ziet rond die turbo, hoef je hem niet te vervangen hoor. :wink:

Ik snap overigens niet zo de problemen bij Renault met turbo's die steeds stuk gaan, ik zie vaak het merk Garret bij Renault turbo's....en uit ervaring weet ik dat dit gewoon een betrouwbaar merk is, die meer automerken voeren (zoals PSA).

Sinds 1992 rijd ik met turbodiesels (begonnen met de Citroen BX 1.8 TZD-Turbo) en heb altijd gezorgt dat ik om de 12.000 km de olie + diverse filters vernieuwde, dat vindt niet alleen de motor zelf fijn maar ook de turbo. :wink:

En vooral altijd je oliepeil op max houden...men denkt weleens dat ALS het peil maar tussen de min en max staat het dan goed is.....maar de motorolie zorgt (behalve de smering) OOK voor de koeling en vuilafvoer en dat gaat nu eenmaal beter met (bijvoorbeeld) 5 liter olie dan 3,5.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 25 mei 2025 23:04

Bericht door mechanic »

Uit voorzorg vervangen lijkt me een beetje ver gaan.
Bij goed onderhoud en een voor de turbo gunstige rijstijl hoeft deze nooit kapot te gaan.
Ze gaan meestal defect door verstoppingen in de olie toevoer, of door te weinig hitte afvoer ( koeling ).
Mijn oude vw tdi had 6ton gelopen met de eerste turbo toen ik deze weer verkocht..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Grappig, Mechanic en ik schrijven binnen 2 minuten bijna hetzelfde. ;-)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dan zijn er toch meer mensen die op een saaie zondag middag op het forum neuzen :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de jeeper
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 jul 2015 15:42

Bericht door de jeeper »

hoi

de turbo die kan nog wel twee ton mee die van mijne scinck
van 99 daar zit al 4 ton op de teller en werkt no steeds goed
maar hij krijgt wel elke 10dkm zijn beurt en dat helpt ook
dus maak je geen zorgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Ik heb weleens bij een doorsmeerbrug gestaan, waar een andere auto met turbodiesel op stond....en waar ipv olie eerder zwarte stroop uitkwam :? , dan hoor je weleens verhalen als : ik heb er 40.000 km mee gedaan, oliefilter vinden ze niet nodig ....ik sta er dan maar hoofdschuddend naar te kijken. :snooty:

Zelfs de nieuwe onderhouds-interval van 30.000 km of zo....hou ik mij niet aan, mijn diesels krijgen trouw om de 12.000 km nieuwe olie + olie & luchtfilter en om de 15.000 km een nieuw dieselfilter.

Als dan evengoed je turbo toch stuk gaat en je zelf weet dat je hem niet onnodig hoog in de toeren hebt gejaagd...+ bij het stilzetten van de motor hem even een aantal seconden stationair laat draaien (zodat de turbo tot rust is gekomen)....dan zal het niet aan jou liggen.
(plus natuurlijk met vorst en koudstart....de motor rustig warm laten worden en niet meteen wegscheuren met 3000 rpm)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
marcel503
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 dec 2015 23:31

Bericht door marcel503 »

Heren bedankt voor de nuttige informatie.Ik ben gerustgesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Bram, om de 15.000km een nieuwe dieselfilter... Waarom doe je dit? Je wagen slijt niet sneller als die filter er langer opzit. Oliefilter kan ik in komen.
Met turbo moet je toch beetje geluk hebben denk ik. M'n zusje kocht een nieuwe Golf gelijkertijd toen ik mijn Espace kocht. Op 80.000km was haar turbos tuk, alhoewel ze ook stipt onderhoud liet uitvoeren. En echt belastend rijden voor de wagen doet ze ook niet, heeft een normale rijstijl.
Waar nogal wat Renaultmotoren last van hebben is dat bij teveel olie of te snel bijvullen van de olie je motor op hol kan slaan. Hoe het juist ineenzit weet ik niet, heeft iets met de turbo te maken. Misschien kan een mechanieker dit even aanvullen...?
Is toch wel belangrijk dit te weten (zijn wel niet alle Renaultmotoren die hier gevoelig aan zijn, 2.2 dci weet ik zeker, maar er zijn er nog dacht ik).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het te snel olie vullen en op hol slaan gebeurt alleen bij de 1.9dci. Hier zit net voor de olievuldop de carterventielatie, en als je die niet los maakt kan de olie via de carterventilatie aangezogen worden het inlaatcircuit in. Met op hol slaan als gevolg.
Een dieselfilter elke 15.000km vervangen is niet nodig, maar het kan ook zeker geen kwaad. In het filter wordt vocht opgeslagen, wat elke beurt afgetapt dient te worden. Diesel smeert, maar het vocht niet. Dus kan je te weinig smering krijgen bij slecht onderhoud, dieselpomp etc kapot..
Een filter kost niet de hoofdprijs, en tijdig vervangen kan schade voorkomen. Bij jou espace DHL, is het volgens mij pas elke 60.000km nodig of 4jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

@DHL : een oliefilter vind ik minder belangrijk dan een brandstoffilter...omdat het meest gevoelige stukje techniek van een diesel juist de Brandstofpomp is. (ivm vuil, vocht, slijpsel ed)

Toch vernieuw ik ze beiden sneller dan anderen waarschijnlijk doen...en inderdaad Mechanic, dat kost je de kop niet. :wink:
(dieselfilter LAAT ik uiteraard doen en goed schoonmaken dat huis)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Weet je waarom ik er niet zit om te springen? Laatste keer ben ik 3 keer moeten teruggaan naar de dealer omdat de leiding, na vervangen dieselfilter, lucht trok. En vermits het, zoals Mehanic zegt, slechts om de 60k moet, hou ik me daar sindsdien aan.
@Bram, is het niet zo dat een filter eerder gaat dichtslibben dan dat hij meer zal doorlaten? Volgens mij kan het, als je vocht aftapt, echt geen kwaad de max periode met je filter te doen. Kijk bvb naar een luchtfilter. Die geraakt verzadigd van stof. Maar daarom laat hij niet meer stof naar binnen. Hij gaat eerder te weinig lucht naar binnen laten.
Is mijn redenering he...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het kan ook geen kwaad als je jezelf aan het voorschrift houdt, dus elke beurt aftappen en bij ( voor elke auto verschillend ) bepaalde km-stand vervangen. Kijk eens naar alle lease auto's, die rijden in 2jaar 1.5ton zonder problemen.
Het dieselfilter bij jou kangoo Bram is eenvoudig te vervangen, zit naast de accu. Kwestie van leidingen losklikken en nieuw filter steken. Het is een compleet huis, dat hoef je dus niet te reinigen. Met de handpomp de diesel aanvoeren en klaar.
@dhl, dat is wel heel bijzonder dat deze dan lucht aan blijft zuigen. Dat duidt meestal op een probleem in de leiding. Maar er hoort na het vervangen van het filter ook een goede proefrit gemaakt te worden om dit soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ja, was een probleem met die connectoren. Geef mij maar de goede oude spanringen lol.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

@Mechanic : bij mijn 1.9DTI was het ook niet zo moeilijk hoor....oke, de monteur stonk een uurtje naar diesel, maar het was snel gedaan. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Omdat je zei ik LAAT het doen, ik dacht je kunt het eenvoudig zelf en scheelt weer wat euro's :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Nog even terug naar de essentie van dit topic; levensduur turbo
Over het algemeen is het zo dat de turbo gesmeerd wordt door de olie van de motor. Welnu veel turbo's gaan vroegtijdig hemelen doordat de bestuurder van de wagen de motor uitzet op een moment dat de turbo nog draait. Zodra de motor stopt stopt ook de smering vd turbo, dus....!!! geen mering meer en als gevolg overmatige slijtage. Een verstandige bestuurder laat de motor dus even stationair lopen tot de turbo tot stilstand is gekomen en zet dan pas de motor uit.
Vergeet niet dat die turbo oliegelagerd is en zo tussen de 50.000 en 120.000 toeren kan maken.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

@Willem, op 3 februari schreef ik oa. al het volgende :
Als dan evengoed je turbo toch stuk gaat en je zelf weet dat je hem niet onnodig hoog in de toeren hebt gejaagd...+ bij het stilzetten van de motor hem even een aantal seconden stationair laat draaien (zodat de turbo tot rust is gekomen)....dan zal het niet aan jou liggen.
:wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut