Vorige week begon mijn Laguna ineens te fluiten toen ik na wegwerkzaamheden even doortrok. Uit angst voor een defecte turbo en mogelijke neveneffecten heb ik de Renaultgarage benaderd. Men heeft de auto onderzocht en niets kunnen vinden. Ja, de auto (turbo) fluit maar heeft nog steeds behoorlijke trekkracht. De monteur van de garage vond het zelfs erg mooi klinken. Kortom, na de prijs te hebben gehoord van een nieuwe turbo en intercooler en de reactie van de monteur en garage, (ik kan er gewoon mee blijven rijden) ben ik maar weer naar huis gegaan.
Helemaal gerust ben ik echter niet. Ik hoor en lees verhalen over motoren die uitbranden na een defect aan de turbo. Wat moet ik doen?
Fluitende turbo
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik heb mijn Laguna Grand tour 1.9 dCi (88 KW), in september 2004 gekocht rechtstreeks van een leasing maatschappij. Het voertuig werd voor de eerste maal ingeschreven in april 2002, en had 117.000 Km toen ik het kocht. Sindsdien heb ik geen enkel probleem gehad en de teller staat nu op 147.000 Km, dit is de beste en prettigste auto die ik al had
.
Vorige vrijdag toen ik op de snelweg reed, kreeg ik een storingsmelding, het lampje van de gloei-installatie en de inspuiting was aangesprongen
. Ik merkte onmiddellijk een groot vermogen verlies op en ik vermoede dat de motor op een nood programma draaide. De temperatuur, oliedruk bleek OK en ik kon ook geen rook zien achter de auto. Daar ik ongeveer 10 Km van mijn garage verwijdert was, dacht ik dat ik er best direct naar toe zou rijden. Daar aangekomen legde ik de auto stil, en liet hem terug aanspringen om te zien of de fout melding nog steeds aanwezig was. De motor sprong normaal aan, maar sloeg onmiddellijk op hol
, en er kwam dikke zwarte rook uit de uitlaat. Ik heb de motor terug afgezet door het contact af te zetten, en de motor te blokkeren met de versnellingsbak.
Op de receptie van mijn garage melden ze onmiddellijk dat mijn turbo defect was, en dat de olie die uit de turbo lekte de motor op hol liet slagen. De turbo moest vervangen worden en denkbeeldig zag ik al een rekening van € 2500 / € 3500 op me afkomen
.
De garage houder vroeg me rustig hoe oud mijn auto juist was en hoeveel kilometers hij had, en dan na een poos vertelde hij dat deze herstelling onder waarborg nog zou worden uitgevoerd, en dat dit me niets zou kosten .
Mijn auto is dus van 04/2002 en heeft 147.000 Km en hij word hersteld onder waarborg
!
Dit is een bekend probleem, en Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd .
Ik ben vandaag mijn auto terug gaan halen, en volgende onderdelen zijn vervangen:
turbo, luchtleidingen van turbo naar intercooler, de intercooler, de luchtleidingen van de intercooler naar de inlaat, de olie aanvoer- en afvoerleidingen van de turbo, nieuwe olie filter & olie.
Wat kost dit, …….ik kon het echt niet geloven maar ik moest niets betalen
!
Bedankt Renault, bedankt Garage Van Bortel, te Kontich / Antwerpen
Super service! Klasse! Fouten herkennen en toegeven word veel te zelden gedaan, ik vind dit knap
.

Vorige vrijdag toen ik op de snelweg reed, kreeg ik een storingsmelding, het lampje van de gloei-installatie en de inspuiting was aangesprongen

Op de receptie van mijn garage melden ze onmiddellijk dat mijn turbo defect was, en dat de olie die uit de turbo lekte de motor op hol liet slagen. De turbo moest vervangen worden en denkbeeldig zag ik al een rekening van € 2500 / € 3500 op me afkomen

De garage houder vroeg me rustig hoe oud mijn auto juist was en hoeveel kilometers hij had, en dan na een poos vertelde hij dat deze herstelling onder waarborg nog zou worden uitgevoerd, en dat dit me niets zou kosten .
Mijn auto is dus van 04/2002 en heeft 147.000 Km en hij word hersteld onder waarborg

Dit is een bekend probleem, en Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd .
Ik ben vandaag mijn auto terug gaan halen, en volgende onderdelen zijn vervangen:
turbo, luchtleidingen van turbo naar intercooler, de intercooler, de luchtleidingen van de intercooler naar de inlaat, de olie aanvoer- en afvoerleidingen van de turbo, nieuwe olie filter & olie.
Wat kost dit, …….ik kon het echt niet geloven maar ik moest niets betalen

Bedankt Renault, bedankt Garage Van Bortel, te Kontich / Antwerpen
Super service! Klasse! Fouten herkennen en toegeven word veel te zelden gedaan, ik vind dit knap

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-