Turbopakking vernieuwen

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.

Topic author
Princeofgermany
lid
lid
Posts in topic: 34
Laatste bezoek: 06 dec 2020 13:40

Re: Turbopakking vernieuwen

Bericht door Princeofgermany »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Heb vandaag (jawel op nieuwjaarsdag) de turbo maar eens weer gedemonteerd.... Hij heeft inderdaad weer bij de pakking gelekt alleen nu op twee andere plaatsen.%#%^%^*&
IK vraag me af waarom dat hij daar gelekt heeft in ieder geval. Ga de pakking ook maar eens goed bestuderen om er achter te komen hoe het komt. Misschien inderdaad toch wel vanwege het feit dat de moeren te vast zaten?
Ga morgen even proberen met de tips van WillemS om te kijken hoe krom de flens is en kijken of ik hem zelf kan vlakken....?

Moet het hele turbohuis waar de oliesmering in zit volledig met olie gevuld worden als ik deze weer in gebruik neem?

p.s. Ik raak er nu al aardig handig in. IK had vanmiddag binnen drie kwartier de turbo er achter weg met behulp van oprijbokken:)
Huidig: Clio IV Estate 1.5 dci 2015 Dynamique
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Bericht door WillemS »

Vergeet ook niet de flens van de uitlaat/spruitstuk te checken.
Als het gemonteerd is motor starten en stationair laten lopen, beslist niet sneller want dan gaat de turbo draaien voor er oliedruk is.
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Nou vanmorgen geprobeerd om de turbo flens te vlakken. Dit viel nig niet mee aangezien ik het draadeinde er niet uit kreeg...
Maar het viel tegen om het mooi te krijgen, daarom had ik al weinig hoop.
Heb ook nog geprobeerd om de fles aan het uitlaatspruitstuk te doen, maar hier was weinig ruimte en tijd voor.
Dus alles weer in elkaar gezet met nwe pakking,. maar lekt nog steeds op dezelfde plek`......
En de pakking heeft na mijn eerste vervanging niet goed tussen gezeten zag ik, vandaar dat hij zo lekte en geen vermogen had.....
Maar nu is het dus weer als voorheen dat hij op dezelfde plek lekt. :oops:

Werd gelukkig vanmorgen eindelijk terug gebeld door een revisie bedrijf voor het vlakken. Beide delen spruitstuk en turbo komt dan op 50 euro, dus dat valt reuze mee. Als ik weer meer tijd heb, zal ik de boel er weer afhalen en dan maar laten vlakken in de hoop dat het dan goed is....

Heeft er iemand nog tips hoe ik de draadeinden uit de turbo en spruitstuk krijg? Ik denk dat het met een speciale dop aan het uiteinde moet lukken, maar weet iemand de maat van deze dop ook?

Tot dusver iedereen bedankt voor de hulp!!
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Hoi,

Ik dacht vandaag, laat ik een aantal Renault dealers uit de buurt eens bellen of ze al eens het probleem hebben gehad wat ik nu heb met het lekken van de uitlaatgassen. Het antwoord: NEE, geen enkele ervaring met dit probleem. :think:
Eén dealer adviseerde zelfs om meteen maar een nieuwe turbo en spruitstuk te bestellen :Sleep:

Ook nog een renault monteur gebeld die een 'ouwe rot' in het vak is. Deze adviseerde mij om het toch eens met pasta te proberen en dan wel een kwalitatief goeie pasta en dus geen gun-gum :!:
Hij was nl ook bang dat ik een groot risico zou lopen op het afbreken van de draadeinden voor het uitlaatspruitstuk.......
Ben nu dus toch wel een het overdenken wat ik moet doen. Oplossing met pasta/kit proberen kan ik in het weekend nog wel een keer doen, maar ik heb de eerstkomende weken waarschijnlijk nog geen tijd om de auto langer te laten staan om de turbo en spruitstuk te laten vlakken......
En die stank in de auto is zo verschrikkelijk, kan echt geen vijf seconden stilstaan.....
Wordt er zo langzamerhand behoorlijk @$#@%^*&^&^^&$^$ van....
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Dat wordt prutswerk :mrgreen:
Je kunt ook 2 pakkingen proberen :wink:
Heb je al enig idee hoe groot de afwijking op de flens eigenlijk is, daar horen we niks over, of zit er ergens een scheur in.
En een beetje monteur maakt zich niet zo'n zorgen om een tapeind. Vakkundig heet stoken en met een speciaal stuk gereedschap uitdraaien.
succes mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Hoi,

Ja, ik denk zelf ook dat pasta prutswerk wordt eigenlijk....
Met de draadeinden had de monteur zelf geen moeite zei hij, alleen hij gaf aan dat je hier voorzichtig mee moet zijn dat ze niet afbreken.....
Weten jullie welk stukje gereedschap nodig is om de draadeinden eruit te draaien??? Dit is nl wel noodzakelijk als ik ze wil laten vlakken.
En ik heb nog GEEN idee wat de afwijking in de flens is helaas. De laatste keer had ik eigenlijk te weinig tijd om ook het uitlaatspruitstuk er af te halen. En heb geen fatsoenlijke lineaal of rei om dit op te kunnen meten. Ik vermoed eerlijk gezegd dat de afwijking aan het spruitstuk zit, omdat ik naar mijn idee de flens vd turbo aardig vlak heb gekregen. Ik heb in beide delen ook geen scheur kunnen ontdekken, maar ik wil de volgende keer het uitlaatspruitstuk in ieder geval beter bekijken. Anders kan ik nl beter een gebruikt spruitstuk regelen die ik er dan op zet....
Thx voor de tips weer!
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 20
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21

Bericht door mechanic »

Ik draai zelf altijd 2 moeren op het draadeind vast tegen elkaar en dan met de achterste het draadeind eruit draaien. Zit het echt heel vast, verhitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Hoi,

Ik dacht dat ze miss een speciaal stuk gereedschap hebben om de draadeinden eruit te draaien aangezien alle draadeinden een soort van omgekeerde torx hebben. Maar met twee moeren moet het natuurlijk altijd wel lukken. :)
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Met die torx aansluiting kan je wellicht het er wel uit draaien, maar die draai je meestal zo dol.
Makkelijk voor het erin te draaien is het wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Ja dat geloof ik wel. Ik denk dat het het beste is om zo dicht mogelijk bij het deel waar ze uit gedraaid moeten worden de moeren moet plaatsen. En heet stoken zal het waarschijnlijk wel op aan komen, maar dat moest ik ook al bij de turbo en kat.

Ik wil zo graag van die stank af, maar waar haal ik de tijd toch weer vandaan..... :?:
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als je nu een vette portemonnee had kon je de auto weg brengen en laten repareren. Maar dat heeft nu bijna niemand meer..
Mochten de tapeinden afbreken zit er niks anders op dan het spruitstuk te demonteren en de restanten van de tapeinden uit te boren.
Echt vlakken lukt toch alleen maar als je de boel compleet gedemonteerd hebt.
Dichtkitten met uitlaat cement is een HELE tijdelijke oplossing...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Bij deze even een foto van de oude pakking. Waar het rood omcirkeld is, heeft hij gelekt. Dit is te zien aan het zwarte (roet) op de pakking. De troep die je aan het lipje ziet is van een oude poging om het met uitlaatcement te fixen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Turbopakking vernieuwen EN EGR PIJP

Hallo,

Ik heb helaas nog geen tijd en mogelijkheid gehad om weer aan de turbo te sleutelen, maar ik vond de laatste dagen dat hij steeds erger begon te stinken en ook meer geluid ging maken.
Daarom vanmiddag maar eens even gekeken waar het aan kon liggen en ben er achter gekomen dat het egr-pijpje nu dus wel lekt #%$#@&**#*&*UW!!! :twisted:
Hier moet ik nu dus ook wat op verzinnen aangezien ik de prijs voor een nieuw pijpje, 127 euro ex btw, nogal aan de hoge kant vind.
Heeft hier iemand speciale tips voor of zit er niets anders op dan het pijpje te vervangen?
Ander ben ik nl van plan om een gebruikt spruitstuk te kopen met daaraan vast nog het egr-pijpje. Ik ben hier al een paar van tegengekomen, maar moet dan wel zeker weten dat deze goed is.
Als het goed is hoef ik die flens dan sowieso niet meer te laten vlakken en zou alleen de turbo nog moeten.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om de egr af te sluiten bij het gat van het uitlaatspruitstuk, maar dan vind ik het weer jammer dat de auto (verwarming) met deze temperaturen niet zo snel meer warm wordt....
Ik ga er nu dus pas weer mee verder als ik een oplossing voor het egr-pijpje heb.

Tips?

EDIT:

Hieronder een foto van een spuitstuk met egr gedeelte. Deze komt van een 1.5 dci met 68pk van 2007. Dit is dus een andere motor, maar ziet er wel precies hetzelfde uit.....
Weet iemand van jullie of deze dan zou passen, aangezien je bij deze onderdelen niet op nummer kunt vergelijken??
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als je egr lekt, moet je of een gebruikte halen of bij de dealer een nieuwe.
Echter krijg je dan niet alleen het pijpje maar ook het gedeelte aan het pijpje. Dat kost me een lieve duit :hand:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Ja dat dacht ik al. En inderdaad kost het dan een aardige duit....
Vandaar dat ik deze gebruikte tegenkwam...

Mechanic, heb jij een idee of die van de foto miss hetzelfde zou kunnen zijn of kun je hier niets over zeggen?

Thx anyway!
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Ik vermoed dat die moet passen, daar de motor in zeer grote lijnen hetzelfde is en het meerdere vermogen vooral software matig verkregen wordt. Staat er geen onderdeelnummer op jou spruitstuk en op degene die je wil kopen, zodat je kan vergelijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Ik vermoed zelf ook dat deze wel moet passen. Er staat geloof ik alleen een 5 cijferig nummer op. Ik weet niet of dit een vergelijkbaar nummer is net als een normaal onderdeelnummer. Ik morgen eerst eens kijken of ik makkelijk het nummer kan zien of fotograferen bij mijn auto.

Thx again
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Als je gaat monteren doe het dan als volgt; eerst het spruitstuk op de motor, dan de turbo waarbij de moer die aan de kant van de ERG staat eerst, en dan pas de andere 2 moeren vastzetten, vervolgens de kat eraan en dan de EGR monteren.
Nogmaals, van de drie bouten van de turbo eerst die ene aan de kant van de EGR, anders trek je de flens krom!!!
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Willem,

Bedankt voor je tips! En de moer bij de egr eerst vastzetten zal ik zeker aan denken!!
Met een beetje geluk heb ik vandaag een geschikt spruitstuk met egr op de kop getikt en kan ik volgende week aan de slag.
Ik laat dan ook nog sowieso de flens vd turbo controleren of deze alsnog gevlakt moet worden.
Ik hoop dat ik dan van de stank en overlast af ben! :mrgreen:

Thx
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Ik ben dus bezig om onderstaand spruitstuk incl EGR te kopen. Deze ziet er precies hetzelfde uit en ook het egr systeem is hetzelfde. Het onderdeelnummer wat op het spruitstuk staat is 468141. Deze kom ik heel veel tegen op bvb ebay. De Renault dealer kan mij helaas alleen een voltallig (bestel) onderdeelnummer vertellen en kan dus niets met het verkorte nummer wat op het spruitstuk zou moeten staan. En het vergelijken met m'n eigen gaat ook niet lukken aangezien de turbo in de weg zit om het nummer te kunnen zien of er een foto van te maken.
Zou er evt verschil zitten in doorsnee vd uitlaatpoort waar de turbo aan komt?
En kan miss 1 van jullie hier iets over roepen?
Alvast bedankt!
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Volgens mij zijn alle turbo's hetzelfde bij de 1.5dci, en is het vermogen software matig omhoog geschroefd.
Maar ik steek er mn hand niet voor in het vuur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Bedankt voor je reactie. Ik ben er wel al achter dat er verschil in turbo's is in ieder geval.
Heb vanmiddag nog maar eens een andere dealer gebeld. Deze magazijn man wist 99% zeker dat er verschil in zat qua doorsnede....
Weet alleeen niet welke waarde ik moet hechten aan zijn uitspraak. ....
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Spruitstuk vergelijken

Nou heb nog steeds de knoop niet doorgehakt met het spruitstuk kopen.
Ben er sinds vandaag wel achter dat het nummer wat op het spruitstuk staat de laatste 6 cijfers zijn van het originele 8200..nummer. Voor mijn auto geeft hij twee nummer: 8200574232 en 8200471170. Nu heeft het spruitstuk waar ik mee bezig ben het nummer 8200468141.
Deze magazijnmeester dacht weer dat er tussen de verschillende 1.5 dci's geen verschil zat, behalve software en turbo.....
Kan iemand van jullie vertellen ad hand van deze nummers of deze ook met elkaar overeenkomen?
IK hoop op jullie hulp in ieder geval!
Alvast bedankt!
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Spruitstuk incl EGR gekocht

Hallo,

Even een tussentijdse update;

Ik heb het hierboven getoonde spruitstuk incl EGR toch maar gekocht, na nog wat zoek- en speurwerk. Voor 32,50 voor het onderdeel durfde ik de gok wel te nemen 8) .
Ik heb hem donderdag binnen gekregen en het ziet er goed uit. Geen scheuren oid en lijkt helemaal vlak. Mocht dit trouwens niet het geval zijn kan ik hem zo terug sturen en daar komt bij dat ik 13 maanden garantie heb... :)

Ik heb inmiddels ook weer nieuwe pakkingen opgehaald waaronder nu dus ook een pakking voor het uitlaatspruitstuk.
Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend mee aan de slag, dus hoop dan dat het allemaal achter de rug is.

Gr Prince
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Hoop het ook voor je :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Klus geklaard!

Zo, gisteren het spruitstuk incl EGR pijpje vervangen! Het EGR-pijpje was al helemaal los gescheurd!
Ik heb de hele klus in een uurtje of 4 weten te doen incl het schoonmaken van het EGR circuit.

Het spruitstuk vervangen was echt een meevaller, want ik draaide alle moeren met weinig kracht heel makkelijk los. Het was wel vreemd dat nu bij de turbo en kat een aantal draadeinden eruit kwamen ipv dat de moeren er af draaiden. Dit gebeurde de vorige keren niet. Maar dit gaf verder geen problemen.

En het resultaat; Een niet meer stinkende auto en geen irritant sissend geluid meer!

Het heeft al met al even geduurd, maar het resultaat ben ik blij mee!
Nu hopen dat hij het een hele tijd blijft vol houden :)
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Goed gedaan :thumb:
Je bent al met al nog veel goedkoper uit dan een compleet egr buis systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Gelukt

Ja inderdaad, en als je ziet hoe de constructie van het EGR-pijpje is en deze ook nog onder spanning staat kan ik me voorstellen dat deze vaker scheuren :roll:
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

He, he, fijn dat het is gelukt. Het is vast een heerlijk gevoel, stille auto en lekker rechtop zitten omdat je het allemaal zelf hebt geklaard. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Er is een tijd geweest dar deze pijpjes echt allemaal scheurden. Telkens met berger gebracht door het vele lawaai :clap:
Idd, mooie klus voor een niet automonteur :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Princeofgermany
lid
lid

Het is inderdaad een heerlijk gevoel dat het nu geklaard is en dat voor een fractie van de kosten als ik het had laten doen :D
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dat houdt het betaalbaar.
Iedereen met wat kennis van zaken kan auto's repareren. Is immers voortaan haast niks anders als onderdelen vervangen.
Electronisch ligt het iets anders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen