Storingsmeldingen

Plaats reactie

Topic author
GranScenDci
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 01 okt 2014 23:57
Actief als: particulier

Storingsmeldingen

Bericht door GranScenDci »

Gisterochtend regende het storingsmeldingen op de boordcomputer van mijn Grand Scenic 2.0 Dci uit 2006. Ik had al de melding dat binnenkort de olie ververst moet worden. Dat wilde ik bij de geplande beurt, tegelijk met de APK, medio maart doen. Tot die tijd rijd ik niet verschrikkelijk veel, dus het moet kunnen dacht ik zo.

Maar gisterochtend kwamen daar drie meldingen bij:
- de eerste melding: ESP/ASR defect. Eergisteren op een gladde rotonde voelde ik het nog ingrijpen, nu ineens, zonder aanleiding, een defectmelding.
- de tweede melding: inspuitsysteem controleren. Melding kwam letterlijk enkele tellen na de eerste melding van de ESP/ASR. Met deze melding gaat ook een vermogensafname gepaard: ik was net de snelweg opgereden, en kon maar heel langzaam snelheid winnen; normaal nooit een probleem met de 2.0 DCi.
Met deze meldingen ongeveer 10 km doorgereden naar mijn werk. Einde middag weer ingestapt, en de meldingen waren verdwenen. Het vermogensverlies van de motor was ook verdwenen. Maar binnen vijf minuten waren beide meldingen (en het vermogensverlies weer terug).
Doorgereden naar huis (25-30 km). In de straat thuis kwam daar een derde melding bij: storing emissiesysteem.

Ik heb op dit forum het onderwerp over storingen in het dashboard / de boordcomputer gezien, maar dat klinkt allemaal anders dan bij mijn auto: het dashboard valt niet uit, kilometerstand verspringt niet, daar lijkt niets mis mee te zijn.

Enig idee wat het zou kunnen zijn? Volgende week gaat íe naar de garage, en ik vind het wel zo prettig enigzins een idee te hebben van wat je kunt verwachten (waar ligt het aan, wat zou het mogen kosten, etc). Geen zin in een hele dure reparatie!

Bij voorbaat dank voor gedachten en antwoorden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: Storingsmeldingen

Bericht door WillemS »

Zit er wel voldoende olie in de motor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GranScenDci
repeating visitor
repeating visitor

Het lijkt erop dat het oliepeil inderdaad de aanleiding was. Ik had een paar keer, als de motor kort uitgeschakeld was en weer ingeschakeld werd, een melding gehad dat er olie bijgevuld moest worden. Maar die melding verdween vervolgens weer.

Vandaag is de auto bij de garage. De storingen zijn uitgelezen, olie, filters en andere zaken die bij deze beurt vervangen moesten worden zijn vervangen, en de storingsmeldingen bleven weg. Auto weer klaar en weer voor een jaar door de APK.

Kosten blijven dus ook binnen de perken: standaard kosten voor de beurt en wat klein grut dat vervangen moest. Gelukkig maar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Nog even een korte opmerking; te weinig olie betekend naast soms te weinig smering, ook te weinig koeling.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 20 apr 2017 16:06

Bericht door ArjanS »

Vertrouw ook niet op de melding "Oliepeil oke" op het dashbord, veel gehoorde misvatting. Enige manier om zeker te zijn dat er genoeg olie in de motor zit blijft de peilstok :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Als je wilt weten of die peiling op je scherm oke is, doe dan als volgt; kontakt aan, onthoud hoeveel het scherm aangeeft en peil dan met de peilstok, zo kan je in hoeverre de aangegeven hoeveelheid klopt met de peilstok.
Als je de motor even hebt laten lopen is de olie rondgepompt en zit dus ook bovenin, zet je hem uit dan duurt het lang voor alle olie weer terug in het carter is. Start je weer binnen enkel minuten dan zal op je scherm een waarschuwing verschijnen te weinig olie, logisch toch, want nog niet alle olie is terug van boven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GranScenDci
repeating visitor
repeating visitor

Het oliepeil is nu wel OK, na de beurt + APK.

De meldingen waren verdwenen. Inderdaad, waren.
Ze kwamen afgelopen vrijdag weer terug:
- injectoren
- ESP defect
- emissiesysteem controleren.
En het gaat weer gepaard met een flinke reductie in vermogen.

Maar weer terug naar de garage en een en ander nog eens laten uitzoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Vervuiling? Massa verbinding onder zekeringkast/accu in motorruimte?
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

maxim
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 dec 2015 09:44

Bericht door maxim »

ik heb op 14 november bij de groot auto's in soesterberg een renault scenic gekocht en de problemen blijven komen
1 december was ie klaar na een paar kleine repartie's
ik heb hem toen opgehaald en kreeg de zelfde melding injectie controleren en na het opdraaien van de snelweg esp/asr defect , toen met een stuk mider vermogen terug naar degarage gebracht
ik kreeg kostenloos een leen auto mee en heb hem afgelopen donderdag 10-12-2015 hij reed weer als een zonnetje ik was dan ook weer erg blij op 13-12-2015 een boodschap gedaan met de auto niks aan de hand , maar toen ik vanochtend de kinderen naar school bracht kreeg ik opnieuw de meldingen na elkaar 1. injectie controleren 2 . esp/asr defect 3. airbag controleren 4.emissysysteem controleren
ik woon in rijswijk en vraag me af of het verstandig is om met de auto opnieuw naar soesterberg te rijden
ook tijdens het optrekken van de auto hor ik een kloppend geluid onder de moterkap komen maar als ik een maal rijd is dat geluid weg
wat moet ik doen ben onder tussen ten einde raad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen