De nokkenaspositiesensor en de krukassensor waren ongeveer 10.000 km eerder al verwisseld.
Ik ben toen naar een auto elektronica zaak geweest om elektronica problemen uit te sluiten. Deze heeft voor de zekerheid de auto opnieuw uitgelezen en kwamen de foutcodes p0340 en p0010 tevoorschijn. Hierbij de volledige lijst:
0340 -Circuit sensor nokkenas; waarde buiten grenzen
-Intermitterend
0340 -Nokkenasensor; aflezen van nokkenastanden
-Aanwezig
0340 -Nokkenassensor; verschoven meting buiten bereik
-Aanwezig
0010 -Nokkenaspositiesensor; prestatieprobleem
-Intermitterend
Volgens hem duidde hem dit op een mechanische probleem en niet om een elektronicaprobleem.
Hij adviseerde mij om even bij de buurman (universele garage) te vragen naar de mogelijke oorzaak van deze foutcodes. Volgens hem duidde deze codes op een probleem nokkenas tandwiel, vaker een probleem bij deze auto's.
Volgens deze garage moest ik rekening houden met arbeidskosten van 200 euro + onderdeel. Het onderdeel zelf kan ik uit Duitsland voor een bedrag van ongeveer 150 euro bestellen. Weer de zoveelste reparatiekosten in een korte tijd

Nu ik stukken wijzer ben geworden, heb ik een beetje zitten te googlen. Zo te zien hebben meerdere K4M motoren hiervan last.
Alleen heb ik zelf geen last van een ratelend geluid bij het starten. De auto klinkt wel een beetje dieselachtig, niet echt stil voor een benzine auto, maar dat heb ik vanaf het begin (2009) al.
De melding op de display komt de laatste tijd niet na 2de of 3de keer starten tevoorschijn (minder frequent). Als de motor helemaal is afgekoeld en je laat de auto 2 minuten stationair lopen dan pas komt de melding tevoorschijn. Je merkt het bij het terugzakken van toerental van 1000 toeren naar 800 toeren. Ik vraag ik mij af of de auto in de zomer ook direct met 1000 toeren begint te lopen of eerder 800 toeren. Hopelijk wordt het weer snel warmer zodat ik kan zien hoe de auto dan reageert. Als ik de auto direct laat lopen na het starten, komt er geen melding tevoorschijn. Het lukt mij aardig om zonder een melding te rijden

Wat mij een beetje in de verwarring brengt is dat in verschillende fora men steeds het heeft over nokkenasversteller. Gaat het dan ook om de nokkenas tandwiel en is dat zelfde als nokkenaspoelie? En kan het echt kwaad om zo door te rijden?