Verlies vermogen 2000 Renault Megane 1.9 dTi
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 mei 2013 21:32
- Actief als: particulier
Verlies vermogen 2000 Renault Megane 1.9 dTi
Hallo,
Ik ben in bezit van een 2000 Renault Megane 1.9 dTi Hatchback met een kilometerstand rond de 260.000.
Probleem:
De laatste weken merk ik een aanzienlijk verlies van vermogen. Waar deze auto in het verleden probleemloos in z'n 5e versnelling accelereerde merk ik dat ik nu terug moet naar de 4e versnelling om meer snelheid te maken. Auto rijdt wel nog steeds vrij probleemloos 120-130 km/u maar het op snelheid komen gaat aanzienlijk trager dan eerst.
De auto rookt niet, ook onder de motorkap niet. Auto is in maart probleemloos door de keuring gekomen, inclusief de roetmeting. Het verbruik is sinds het ontstaan van het probleem niet afgenomen (1 op 19.5 ongeveer).
Ik dacht in eerste instantie dat de luchttoevoer wellicht probleem kon zijn, het luchtfilter is derhalve vervangen (dat was ook nodig zag ik). Op aanraden van de garage heb ik ook Shell premium getankt icm diesel toevoeging maar ik heb niet het idee dat dat iets helpt (anders dan dat het verbruik dan iets slechter wordt).
Er branden géén lampjes op het dashboard (ook nooit last van gehad, anders dan koelingslampjes eerder bij een lekke waterpomp die icm distributieriem rond de 240k km is vervangen).
Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken. Zoekende op internet kom ik mogelijkheden als Turbo, EGR Klep, lambdasonde, losse koppeling op de turbo kabel.
Ik ben een beetje huiverig om direct naar de Renault garage te gaan. Onze (2005) Scenic heeft daar menig uur doorgebracht en ik heb een enorme portie aan eenheidsprijzen en "standaardproblemen" voor m'n kiezen gehad (die auto is uiteindelijk dubbel afgerekend, 1x de aanschaf en nogmaals dat bedrag aan reparaties).
Ik ben in bezit van een 2000 Renault Megane 1.9 dTi Hatchback met een kilometerstand rond de 260.000.
Probleem:
De laatste weken merk ik een aanzienlijk verlies van vermogen. Waar deze auto in het verleden probleemloos in z'n 5e versnelling accelereerde merk ik dat ik nu terug moet naar de 4e versnelling om meer snelheid te maken. Auto rijdt wel nog steeds vrij probleemloos 120-130 km/u maar het op snelheid komen gaat aanzienlijk trager dan eerst.
De auto rookt niet, ook onder de motorkap niet. Auto is in maart probleemloos door de keuring gekomen, inclusief de roetmeting. Het verbruik is sinds het ontstaan van het probleem niet afgenomen (1 op 19.5 ongeveer).
Ik dacht in eerste instantie dat de luchttoevoer wellicht probleem kon zijn, het luchtfilter is derhalve vervangen (dat was ook nodig zag ik). Op aanraden van de garage heb ik ook Shell premium getankt icm diesel toevoeging maar ik heb niet het idee dat dat iets helpt (anders dan dat het verbruik dan iets slechter wordt).
Er branden géén lampjes op het dashboard (ook nooit last van gehad, anders dan koelingslampjes eerder bij een lekke waterpomp die icm distributieriem rond de 240k km is vervangen).
Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken. Zoekende op internet kom ik mogelijkheden als Turbo, EGR Klep, lambdasonde, losse koppeling op de turbo kabel.
Ik ben een beetje huiverig om direct naar de Renault garage te gaan. Onze (2005) Scenic heeft daar menig uur doorgebracht en ik heb een enorme portie aan eenheidsprijzen en "standaardproblemen" voor m'n kiezen gehad (die auto is uiteindelijk dubbel afgerekend, 1x de aanschaf en nogmaals dat bedrag aan reparaties).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Re: Verlies vermogen 2000 Renault Megane 1.9 dTi
Eerste verdachte lijkt de EGR. Misschien helpt het schoonmaken ervan.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Dank voor de snelle reactie.
Ik had al even doorgezocht maar het lijkt erop dat ik dit niet gemakkelijk zelf kan oplossen (wanneer deze echt goed verontreinigd is zit het er goed aan vast zie ik op foto's). Ik zal even informeren bij een garage wat de kosten zijn voor het schoonmaken.
Ik had al even doorgezocht maar het lijkt erop dat ik dit niet gemakkelijk zelf kan oplossen (wanneer deze echt goed verontreinigd is zit het er goed aan vast zie ik op foto's). Ik zal even informeren bij een garage wat de kosten zijn voor het schoonmaken.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 dec 2015 09:24
Monteur van ons had een tijdje hetzelfde probleem, bleek een defecte lucht massameter te zijn, hij geeft er een nieuwe op gezet en probleem was opgelost, blijkt dezelfde te zijn als een Nissan primastar 2,5 dci en scheelt behoorlijk in prijs
Megane Sport 260pk en 388nm!!!
Hide post links |
-
Via een onderdelenlijn leverancier een andere EGR gekocht en geplaatst (aangezien de tutorials over schoonmaken spraken over een uur poetsen). Vooralsnog lijkt het daarmee niet écht opgelost, wel het idee dat er in de lage versnellingen eerder toeren worden opgebouwd nu waardoor het wel iets sneller lijkt te gaan.
Volgende stap lijkt de luchtmassa meter
Volgende stap lijkt de luchtmassa meter

Hide post links |
-
En even als update, net even klein stukje gereden met de LMM stekker los .. dát was een wereld van verschil, ding is kennelijk stuk. Die gaan we dus vervangen 

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-