Motor optimaliseren

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Stevens Laguna
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 jun 2013 13:33
Actief als: particulier

Motor optimaliseren

Bericht door Stevens Laguna »

Model/uitvoering :Laguna 2.0 16v _
Bouwjaar : 2004 _
Brandstof : LPG G3_
Hi Allemaal,

Mijn Laguna gaat naar de 300k op LPG, nu hoor ik vaak dat ik heel blij mag zijn dat hij dit ubehaupt heeft gehaald.

Mijn vraag is of ik iets kan doen om de motor te optimaliseren?
Dit zodat hij niet meer als een diesel klinkt, dus soepeler loopt en de levensduur evt. verlengd wordt.

Hopelijk hebben jullie goede (betaalbare) tips

TIA,
Steven

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Re: Motor optimaliseren

Bericht door mechanic »

Een ratelend geluid bij starten, en een diesel klinkend motor geluid duiden vaak op een nokkenas versteller. Als het dit is zal de gehele distributieriem set, en de waterpomp ( hoeft niet, maar wel slim ) en natuurlijk het nokkenas verstel tandwiel vervangen moeten worden evenals de multiriemset en de dempende krukaspoulie ( afhankelijk van indice nummer motor ).
Een dure grap, maar dan kun je er weer 5 jaar en 120.000km tegen.
Deze cilinderkoppen lopen vaak kapot door niet tijdig vervangen van de riem, en niet perse door hoge km-standen. Zijn hydraulische klepstorers die bij goed onderhoud erg lang mee kunnen gaan. Wel kunnen door lpg de klepzittingen inslijten en op den duur schade veroorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jans01
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05

Bericht door jans01 »

@ Mechanic: Gebeurt het wel eens dat de nokkenasversteller echt kapot loopt en daardoor meer schade veroorzaakt?

Kan het ook zijn dat als de distributieset vervangen is, zonder de versteller, het ratelen erger wordt?

Heb je misschien ook een afbeelding van de versteller en waar deze precies zit in een 2.0 16V motor?

Alvast bedankt!
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Bericht door mechanic »

Zoals ik meldde, heb ik vrij recent voor het eerst gezien dat de versteller echt geheel kapot gedraaid was en daardoor de riem heeft doen breken met als gevolg kleppen krom/gebroken.
De nokkenas versteller is een inlaatnokkenas tandwiel waar je distributie overheen loopt.
Die je de vervanging van de distributuieriem goed zal het niet erger worden, gebruik je niet het juiste gereedschap heb je kans dat de timing niet 100% is en het erger wordt. Een vakman herkent dit geluid, en zal dus ook adviseren bij de distribututieset ook het tandwiel adviseren. Uit voorzorg dit tandwiel adviseren is bij dealers nogal kostbaar, en wordt daardoor meestal ook niet aan de klant gemeld als er geen bijgeluiden zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut