Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Opwegen naar Spanje inmiddels 3 x stilgestaan met familie en caravan. Auto valt helemaal stil en geeft alle foutmeldingen die maar mogelijk zijn. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging werken ook niet meer, is allemaal niet fijn als je door de bergen gaat.
Door 1 minuut de accuklem er af te halen is alles weer als oké enkan ik weer verder, begint routine te worden maar is natuurlijk niet normaal. Mechanisch is de auto in top conditie motor en bak werken prima. Er lijkt iets mis met elektronica.
Accu is halfjaar oud en klemmen zitten goed in het vet.
Heeft iemand tips voor me, zit nu in Spanje en moet ook weer terug, zou graag probleem hier oplossen.
Door 1 minuut de accuklem er af te halen is alles weer als oké enkan ik weer verder, begint routine te worden maar is natuurlijk niet normaal. Mechanisch is de auto in top conditie motor en bak werken prima. Er lijkt iets mis met elektronica.
Accu is halfjaar oud en klemmen zitten goed in het vet.
Heeft iemand tips voor me, zit nu in Spanje en moet ook weer terug, zou graag probleem hier oplossen.
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
controleer de massaverbindingen, niet alleen tussen accu en carosserie maar ook tussen motorblok en carrosserie.
Accupolen zitten misschien te goed in het vet, vergeet niet dat olie en vet isoleren en een electrische verbinding alleen maar belemmeren. Dus geen vet tussen accupolen en accuklemmen. Maar misschien is dit wel bekend...
Accupolen zitten misschien te goed in het vet, vergeet niet dat olie en vet isoleren en een electrische verbinding alleen maar belemmeren. Dus geen vet tussen accupolen en accuklemmen. Maar misschien is dit wel bekend...
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Dank voor je reactie, even een korte update. Ik heb de auto bij een Renault dealer hierin Spanje gebracht met het verzoek hem uit te lezen en analyse van de storing te geven. ANWB heeft ook gebeld met dealer en storing nog eens uitgelegd.
De storing:
De auto valt helemaal stil, en geeft als melding op het dashboard inspuitsysteem defect. Daarnaast brand er een oranje symbooltje dat lijkt op de achterruitverwarming. Motor gaat niet in noodloop maar stop gewoon helemaal. In bijna alle gevallen stond de airco aan.
Accu klem er een paar minuten af en ik kan weer verder.
1e Analyse van Renault
Accuspanning te laag, waarschijnlijk te veel opladers en koelbox aan gehad waardoor accu spanning te laag wordt, dan slaat CPU op tilt. Bij uitlezen geen bijzonderheden, alles in orde. Ze hebben de auto 1 dag aan de lader gehad om de accu weer op sterkte te brengen, accu is verder goed hoeft niet vervangen te worden ( accu is nog geen jaar oud) volgens dealer.
Auto gisteren opgehaald bij Renault, keurige garage met goede service, auto weer brandschoon afgeleverd, rekening voor dit alles was een bescheiden 60 euro.
Vandaag weer rijden, na korte rit valt motor weer stil, op onmogelijk punt. Auto is geen kant op te krijgen duwen of slepen gaat niet. Weer 5 min accu los en weer rijden. Melding wederom inspuitsysteem defect en raar oranje symbool dat lijkt op achterruitverwarming. Had de airco ook weer aan.
Ben er redelijk klaar mee, weer ANWB gebeld, deze reageerde spontaan met de opmerking O weer een Renault. Geeft allemaal weinig vertrouwen.
Vanmiddag breng ik hem weer naar dealer, met verzoek om verder onderzoek te doen, maar hopen dat ze iets vinden.
Heeft iemand nog tips die ik kan meegeven aan garage?
Vast dank
Groet Michiel vanuit een ook warm Spanje
De storing:
De auto valt helemaal stil, en geeft als melding op het dashboard inspuitsysteem defect. Daarnaast brand er een oranje symbooltje dat lijkt op de achterruitverwarming. Motor gaat niet in noodloop maar stop gewoon helemaal. In bijna alle gevallen stond de airco aan.
Accu klem er een paar minuten af en ik kan weer verder.
1e Analyse van Renault
Accuspanning te laag, waarschijnlijk te veel opladers en koelbox aan gehad waardoor accu spanning te laag wordt, dan slaat CPU op tilt. Bij uitlezen geen bijzonderheden, alles in orde. Ze hebben de auto 1 dag aan de lader gehad om de accu weer op sterkte te brengen, accu is verder goed hoeft niet vervangen te worden ( accu is nog geen jaar oud) volgens dealer.
Auto gisteren opgehaald bij Renault, keurige garage met goede service, auto weer brandschoon afgeleverd, rekening voor dit alles was een bescheiden 60 euro.
Vandaag weer rijden, na korte rit valt motor weer stil, op onmogelijk punt. Auto is geen kant op te krijgen duwen of slepen gaat niet. Weer 5 min accu los en weer rijden. Melding wederom inspuitsysteem defect en raar oranje symbool dat lijkt op achterruitverwarming. Had de airco ook weer aan.
Ben er redelijk klaar mee, weer ANWB gebeld, deze reageerde spontaan met de opmerking O weer een Renault. Geeft allemaal weinig vertrouwen.
Vanmiddag breng ik hem weer naar dealer, met verzoek om verder onderzoek te doen, maar hopen dat ze iets vinden.
Heeft iemand nog tips die ik kan meegeven aan garage?
Vast dank
Groet Michiel vanuit een ook warm Spanje
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
en hoe is de accuspanning nu? Moet met draaiende motor toch wel ruim 14 volt zijn en met motor uit 12,8, ook na een nacht staan.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 feb 2013
- Laatste bezoek: 02 apr 2017 20:50
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
12,4 lijkt me voldoende na een nacht. Maar dat heeft de dealer vast gecontroleerd.
Heel veel succes daar. Hier een Frankrijk gelukkig geen problemen.
Heel veel succes daar. Hier een Frankrijk gelukkig geen problemen.
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
2002 BMW R1150GS Adventure
2002 BMW R1150GS Adventure
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Dank voor de steun betuigingen, heb vandaag Espace weer opgehaald bij Renault dealer, hij doet het weer!
Na uitgebreid onderzoek en lang aan de clip kwam er regelmatig, maar niet altijd, de melding van een kapotte sensor.
Het is de sensor die de omwentelingen van de krukas registreert. Volgens monteur valt motor compleet stil als deze niet goed werkt.
Nieuwe besteld, moest uit Madrid komen en er keurig in gezet. Weer test gedaan en aan de clip, nu geen foutmeldingen meer. Middag mee gereden en geen problemen tot nu toe. Uiteraard wil en kan hij geen garantie geven dateert het was, maar acht de kans wel heel groot. Heb 200 euro betaald voor de reparatie , hetgeen mij heel redelijk lijkt.
Nu maar hopen dat het goed gaat, ik laat de veiligheidshesjes nog maar ff in de deuren zitten, je weet maar nooit.
Vriendelijke groet uit Spanje
Michiel
Na uitgebreid onderzoek en lang aan de clip kwam er regelmatig, maar niet altijd, de melding van een kapotte sensor.
Het is de sensor die de omwentelingen van de krukas registreert. Volgens monteur valt motor compleet stil als deze niet goed werkt.
Nieuwe besteld, moest uit Madrid komen en er keurig in gezet. Weer test gedaan en aan de clip, nu geen foutmeldingen meer. Middag mee gereden en geen problemen tot nu toe. Uiteraard wil en kan hij geen garantie geven dateert het was, maar acht de kans wel heel groot. Heb 200 euro betaald voor de reparatie , hetgeen mij heel redelijk lijkt.
Nu maar hopen dat het goed gaat, ik laat de veiligheidshesjes nog maar ff in de deuren zitten, je weet maar nooit.
Vriendelijke groet uit Spanje
Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 12 mei 2013
- Laatste bezoek: 14 jan 2019 22:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Scharwoude
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Mooi dat ie het weer doet. Zie hier toch best wel heel apparte storingen voorbij komen die ook nog eens lastig zijn op te lossen.
Zal voor je duimen dat het de juiste oorzaak was.
Nog een fijne vakantie en terugreis gewenst
Derk
Zal voor je duimen dat het de juiste oorzaak was.
Nog een fijne vakantie en terugreis gewenst

Derk
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Dank voor je reactie, Derk. Na een panda en een audi a3 eindelijk weer in mijn heerlijke Espace. Vandaag naar Barcelona heen en weer geweest (150km) en geen problemen gehad.
Het ziet ernaaruit dat het is opgelost.
Zal ff duren voordat vertrouwen weer helemaal terug is. Gaan hiervandaan nog naar Platja de aero, Pals en Andorra .
Als dat allemaal goed gaat geloof ik er weer in. Ben overigens zeer tevreden over de service van Renault in Spanje.
Mijn ervarings is dat de prijzen in Nederland veel hoger liggen en de service echt minder is. Houding van personeel hier is zeer klantgericht, en ben iederekeer meteen geholpen zonder afspraak.
Land mag in crisis zijn, maar de Spanjaarden, doen wel hun stinkende best.
Monteur was trots het gevonden te hebben.
Grt Michiel
Het ziet ernaaruit dat het is opgelost.
Zal ff duren voordat vertrouwen weer helemaal terug is. Gaan hiervandaan nog naar Platja de aero, Pals en Andorra .
Als dat allemaal goed gaat geloof ik er weer in. Ben overigens zeer tevreden over de service van Renault in Spanje.
Mijn ervarings is dat de prijzen in Nederland veel hoger liggen en de service echt minder is. Houding van personeel hier is zeer klantgericht, en ben iederekeer meteen geholpen zonder afspraak.
Land mag in crisis zijn, maar de Spanjaarden, doen wel hun stinkende best.
Monteur was trots het gevonden te hebben.
Grt Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Ben het helemaal met je eens wat dealerervaring in het buitenland betreft. Afgelopen jaren in Frankrijk toevallig twee maal bij dezelfde Renaultdealer (in Valence) geweest. Eerst vanwege een gescheurde beschermplaat onder de motor die ik door eigen stommiteit gedeeltelijk aan flarden reed. Werd provisorisch maar keurig gerepareerd (ondanks aandringen kosteloos). Een andere keer werd een lekke, bijna nieuwe Michelin band (in Nederland gekocht) gratis gerepareerd (gevulkaniseerd), was garantie zei men...
Hun houding ten opzichte van de klant is geweldig en ze doen inderdaad hun stinkende best.
Fijne vakantie nog met je voiture.
Hun houding ten opzichte van de klant is geweldig en ze doen inderdaad hun stinkende best.
Fijne vakantie nog met je voiture.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
En ook in Nederland zijn er Renault Garage's waar de ontvangst en service On-Nederlands goed is.
Wellicht eens een topic starten met Er/aan-varingen ?!
mvg WillemS
Wellicht eens een topic starten met Er/aan-varingen ?!
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Beste Willem ,
Ik geloof zeker dat er in Nederland ook prima dealers zijn met betrokken mensen, alleen mij eigen beperkte ervaring in Den Haag en omstreken is niet zo positief. Goed idee om er/aanvaringen uit te wisselen.
Ik ga verder geniet van de vakantie, vandaag weer heerlijk gereden, v6 loopt als een zonnetje, vertrouwen in auto komt langzaam terug.
Groet Michiel
Ik geloof zeker dat er in Nederland ook prima dealers zijn met betrokken mensen, alleen mij eigen beperkte ervaring in Den Haag en omstreken is niet zo positief. Goed idee om er/aanvaringen uit te wisselen.
Ik ga verder geniet van de vakantie, vandaag weer heerlijk gereden, v6 loopt als een zonnetje, vertrouwen in auto komt langzaam terug.
Groet Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Is ook een NISSAN Motor en de bak is van TOYOTA (Aisin-Warner) !!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 nov 2010
- Laatste bezoek: 10 sep 2014 12:09
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Als je met een auto van 10 jaar binnenrijdt nemen ze je vaak niet serieus. Snappen niet dat we die auto rijden omdat we liefhebbers zijn.. En wat is die bak geweldig, als ie rijdt..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 aug 2013
- Laatste bezoek: 04 aug 2013 21:41
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Hallo,
Ik ben net terug uit Zweden met de Grand Espace 3.5v6 aut. ook uit 2003. Voor het vertrek had ik wat problemen.
Enige tijd geleden had iemand in de auto gereden die wel even met een aanhanger achteruit een heuveltje af zou rijden.
Hij had geen ervaring met het rijden met een automaat. Het gevolg was een geblokkeerde, stinkende versnellingsbak naar mijn idee. Deze geur bleef ik steeds ruiken, als ik met de auto gereden had. Omdat ik met de auto met caravan naar Zweden ging, maar even voor de zekerheid naar laten kijken bij de garage en ook maar even een vakantie check uit laten voeren. De automaat bleek in orde. Wel moest er 1 1/2 liter koelvloeistof bij, wat ook de geur zou kunnen verklaren. De motor temp. was kort daarvoor in de file ook wel eens een beetje opgelopen, dus dat begreep ik wel. Op de avond voor vertrek checkte ik nog even het peil van de koelvloeistof, meer om te kijken waar en hoe ik dat zelf ook kon nakijken. Het peil bleek weer onder het minimum te staan. Dat was op donderdag avond. We wilden vrijdag ochtend om 4:00 vertrekken. Een poging gedaan om de garage nog te bereiken om 20:30 en de telefoon werd opgenomen ! De garagehouder vond het erg vervelend en bood aan om dan maar met een andere auto op vakantie te gaan. Wow wat een service ! Helaas ging dat niet omdat deze auto geen trekhaak had. Dus hij liet mijn auto nog dezelfde avond ophalen en zou de volgende ochtend direct het probleem opzoeken. Het bleek dat het expansievat lekte.
Deze had hij niet op voorraad, maar hij zou er snel een bestellen en ophalen en anders zou hij hem uit zijn eigen Espace halen, zodat wij konden vertrekken. Rond de middag was de auto klaar met een nieuw expansievat en kon de vakantie alsnog beginnen.
De reis verliep voorspoedig en we zoefden in deze geweldige auto over de Zweedse wegen. Heuveltjes neemt de krachtige auto met speels gemak en het is een genot om mee te rijden. Ook in de warme files in Duitsland geen problemen met de koeling.
Ik schakelde wel handmatig en liet hem meestal in 4 staan. Af en toe naar 3 op steilere stukken.
Soms schakelde ik wel eens een versnelling lager, terwijl ik op wilde schakelen. Niet zo handig! De motor maakte dan ineens veel toeren. 1x had ik hem in D staan en dacht ik dat hij in 4 stond. Ik wilde naar 5 schakelen omdat het licht heuvel af ging.
Ik zette hem toen per abuis in N. Dat heb je snel door, dus daarna gewoon weer in D gezet.
Direct daarna begon het lampje "ESP defect" te branden en begon de auto te schokken en had geen power meer. Gelukkig kon ik een parkeerplaats op rijden. Een paar keer opnieuw starten hielp niet. Gelukkig stonden we precies voor de ingang van een camping, daar kon ik nog net op rijden.
Garage gebeld 40 km verderop. Die konden niet komen. ANWB ( was ook op de 24 ste juli, vandaar misschien weer de opmerking "weer een Renault" ) gebeld en met een technicus gesproken. Die gaf als tip om de accu los te koppelen. Helaas had ik niet het juiste gereedschap. Dus de ANWB gebeld. De volgende dag kwam er een service auto van de ADAC.
De auto wilde toen helemaal niet meer starten en gaf heef veel foutcodes. ABS defect, airbag defect enz.
Gestart met startkabels en wij konden rijden naar de garage met de sleepwagen erachter aan die ook dezelfde kant op moest. Dus eindelijk bij een garage. Nu aansluiten op de computer en uitlezen maar. De accu was twijfelachtig. Dus deze maar vervangen, deze was al vrij oud. De laadstroom was ook wat te hoog, maar de monteur dacht met de accu dat het misschien wel opgelost zou zijn.
Na montage van de nieuwe accu wilden we wegrijden en gaf hij plotseling weer hetzelfde probleem aan. Weer aan de PC en meters. Nu bleek de laadstroom van de dynamo te hoog. Deze was tussen de 18 en 20V. De dynamo zou vervangen moeten worden.
Een redelijk kostbare grap, maar we wilden verder met de vakantie, dus ok. De dynamo was niet op voorraad, dus zou direct besteld worden en de volgende morgen gemonteerd. We kregen voor een vriendelijk bedrag een huurauto mee.
De volgende dag rond de middag was de auto klaar en konden we verder. Wel spannend of het allemaal goed zou gaan, maar het ging goed.
Verder de vakantie zonder problemen gereden, maar je blijft toch gespannen of hij heel blijft, zeker als je stukken over een onverharde weg rijdt. De auto lijkt dan uit elkaar te rammelen. Hij is toch ook al 10 jaar oud, dus je hoopt maar dat alles heel blijft. Dat deed hij gelukkig. Terug ook weer in de file gereden met 30 graden. Geen koel problemen.
Iemand een idee of het defect raken van de dynamo veroorzaakt kon worden door mijn schakelfout ?
Dus nu weer thuis. De auto heeft aardig wat geld gekost.
De vraag is of we het volgend jaar weer aandurven om met deze auto de caravan naar Zweden te trekken.
Ik ben net terug uit Zweden met de Grand Espace 3.5v6 aut. ook uit 2003. Voor het vertrek had ik wat problemen.
Enige tijd geleden had iemand in de auto gereden die wel even met een aanhanger achteruit een heuveltje af zou rijden.
Hij had geen ervaring met het rijden met een automaat. Het gevolg was een geblokkeerde, stinkende versnellingsbak naar mijn idee. Deze geur bleef ik steeds ruiken, als ik met de auto gereden had. Omdat ik met de auto met caravan naar Zweden ging, maar even voor de zekerheid naar laten kijken bij de garage en ook maar even een vakantie check uit laten voeren. De automaat bleek in orde. Wel moest er 1 1/2 liter koelvloeistof bij, wat ook de geur zou kunnen verklaren. De motor temp. was kort daarvoor in de file ook wel eens een beetje opgelopen, dus dat begreep ik wel. Op de avond voor vertrek checkte ik nog even het peil van de koelvloeistof, meer om te kijken waar en hoe ik dat zelf ook kon nakijken. Het peil bleek weer onder het minimum te staan. Dat was op donderdag avond. We wilden vrijdag ochtend om 4:00 vertrekken. Een poging gedaan om de garage nog te bereiken om 20:30 en de telefoon werd opgenomen ! De garagehouder vond het erg vervelend en bood aan om dan maar met een andere auto op vakantie te gaan. Wow wat een service ! Helaas ging dat niet omdat deze auto geen trekhaak had. Dus hij liet mijn auto nog dezelfde avond ophalen en zou de volgende ochtend direct het probleem opzoeken. Het bleek dat het expansievat lekte.
Deze had hij niet op voorraad, maar hij zou er snel een bestellen en ophalen en anders zou hij hem uit zijn eigen Espace halen, zodat wij konden vertrekken. Rond de middag was de auto klaar met een nieuw expansievat en kon de vakantie alsnog beginnen.
De reis verliep voorspoedig en we zoefden in deze geweldige auto over de Zweedse wegen. Heuveltjes neemt de krachtige auto met speels gemak en het is een genot om mee te rijden. Ook in de warme files in Duitsland geen problemen met de koeling.
Ik schakelde wel handmatig en liet hem meestal in 4 staan. Af en toe naar 3 op steilere stukken.
Soms schakelde ik wel eens een versnelling lager, terwijl ik op wilde schakelen. Niet zo handig! De motor maakte dan ineens veel toeren. 1x had ik hem in D staan en dacht ik dat hij in 4 stond. Ik wilde naar 5 schakelen omdat het licht heuvel af ging.
Ik zette hem toen per abuis in N. Dat heb je snel door, dus daarna gewoon weer in D gezet.
Direct daarna begon het lampje "ESP defect" te branden en begon de auto te schokken en had geen power meer. Gelukkig kon ik een parkeerplaats op rijden. Een paar keer opnieuw starten hielp niet. Gelukkig stonden we precies voor de ingang van een camping, daar kon ik nog net op rijden.
Garage gebeld 40 km verderop. Die konden niet komen. ANWB ( was ook op de 24 ste juli, vandaar misschien weer de opmerking "weer een Renault" ) gebeld en met een technicus gesproken. Die gaf als tip om de accu los te koppelen. Helaas had ik niet het juiste gereedschap. Dus de ANWB gebeld. De volgende dag kwam er een service auto van de ADAC.
De auto wilde toen helemaal niet meer starten en gaf heef veel foutcodes. ABS defect, airbag defect enz.
Gestart met startkabels en wij konden rijden naar de garage met de sleepwagen erachter aan die ook dezelfde kant op moest. Dus eindelijk bij een garage. Nu aansluiten op de computer en uitlezen maar. De accu was twijfelachtig. Dus deze maar vervangen, deze was al vrij oud. De laadstroom was ook wat te hoog, maar de monteur dacht met de accu dat het misschien wel opgelost zou zijn.
Na montage van de nieuwe accu wilden we wegrijden en gaf hij plotseling weer hetzelfde probleem aan. Weer aan de PC en meters. Nu bleek de laadstroom van de dynamo te hoog. Deze was tussen de 18 en 20V. De dynamo zou vervangen moeten worden.
Een redelijk kostbare grap, maar we wilden verder met de vakantie, dus ok. De dynamo was niet op voorraad, dus zou direct besteld worden en de volgende morgen gemonteerd. We kregen voor een vriendelijk bedrag een huurauto mee.
De volgende dag rond de middag was de auto klaar en konden we verder. Wel spannend of het allemaal goed zou gaan, maar het ging goed.
Verder de vakantie zonder problemen gereden, maar je blijft toch gespannen of hij heel blijft, zeker als je stukken over een onverharde weg rijdt. De auto lijkt dan uit elkaar te rammelen. Hij is toch ook al 10 jaar oud, dus je hoopt maar dat alles heel blijft. Dat deed hij gelukkig. Terug ook weer in de file gereden met 30 graden. Geen koel problemen.
Iemand een idee of het defect raken van de dynamo veroorzaakt kon worden door mijn schakelfout ?
Dus nu weer thuis. De auto heeft aardig wat geld gekost.
De vraag is of we het volgend jaar weer aandurven om met deze auto de caravan naar Zweden te trekken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Volgens mij heeft deze wagen een watergekoelde dynamo !!
Deze gaan regelmatig kapot en zeker als ze te weinig koeling krijgen.
Ze vliegen als broodjes de deur uit bij revisiebedrijven want er zit tegenwoordig ook zoveel elektrisch bediend genot in een wagen, en dat vreet stroom.
Het kan dus toch nog het gevolg zijn van de eerdere lekkkage en te weinig koelvloeistof.
mvg WillemS
Deze gaan regelmatig kapot en zeker als ze te weinig koeling krijgen.
Ze vliegen als broodjes de deur uit bij revisiebedrijven want er zit tegenwoordig ook zoveel elektrisch bediend genot in een wagen, en dat vreet stroom.
Het kan dus toch nog het gevolg zijn van de eerdere lekkkage en te weinig koelvloeistof.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Update,
Heftig verhaal uit Zweden, goed om te lezen dat het is opgelost!
Inmiddels ruim twee weken verder, en een kleine 800 km gereden in Spanje zonder problemen. Vandaag mijn vrouw voor het eerste zelf met de auto naar Barcelona. Het vertrouwen komt te voet en gaat te paard, maar het lijkt aardig terug te komen. Auto doet het uitstekend, rij nu wel op euro 98' heb het idee dat dat beter is, zekere als de Caravan er achter hangt.
Einde deze week via Andorra weer terug naar Nederland, heb er vertrouwen in dat het goed zal gaan.
Groet Michiel
Heftig verhaal uit Zweden, goed om te lezen dat het is opgelost!
Inmiddels ruim twee weken verder, en een kleine 800 km gereden in Spanje zonder problemen. Vandaag mijn vrouw voor het eerste zelf met de auto naar Barcelona. Het vertrouwen komt te voet en gaat te paard, maar het lijkt aardig terug te komen. Auto doet het uitstekend, rij nu wel op euro 98' heb het idee dat dat beter is, zekere als de Caravan er achter hangt.
Einde deze week via Andorra weer terug naar Nederland, heb er vertrouwen in dat het goed zal gaan.
Groet Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 25 jan 2013
- Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Heerlen
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
mooi toch
Fijne vakantie verder

Fijne vakantie verder

Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 aug 2013
- Laatste bezoek: 20 aug 2013 14:23
- Actief als: particulier
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Dag allemaal,
Loop al een tijdje op dit forum te kijken. Eigenlijk heb ik samengevat het afgelopen jaar alle problemen gehad die hierboven en op de rest van het forum over de Renault Grand Espace zijn genoemd.
Al paar keer bij dealer terug geweest, al 4 keer stilgestaan en ANWB bij gehad......maar nooit komt er precies naar boven wat er nu mis mee is. Best frusterend.
Ondertussen ben ik er aan gewend geraakt (niet goed natuurlijk) en stel ik me erop in. Op dit moment brand het lampje "Emissiecontrole defect". Met een beetje geluk rij ik een hele dag gewoon lekker, maar meestal (gisteren nog) valt hij opeens midden tijdens het rijden in de nood loop. Als ik hem dan ergens naartoe gereden krijg (niet altijd even makkelijk, want stuur blokkeert ook) en ik hem een tijdje stil zet, doet hij het na een tijd weer.
Meldingen zoals ESP defect en alle andere dingen, heb ik ook allemaal al gehad. Nieuwe accu erin, etc etc. Twee keer door dealer uitgelezen. Maar geen direct resultaat.
Mijn kids zijn er al aan gewend geraakt, die zeggen nu al; nou mam, even kijken hoever we komen! Anders even aan de kant en even pauze!!!
Ik ga ervan uit dat iemand niet een kant en klare oplossing heeft, maar toch hoor en lees ik graag de tips die voorbij komen!
Maar ik begin al afscheid van de auto te nemen!
Loop al een tijdje op dit forum te kijken. Eigenlijk heb ik samengevat het afgelopen jaar alle problemen gehad die hierboven en op de rest van het forum over de Renault Grand Espace zijn genoemd.
Al paar keer bij dealer terug geweest, al 4 keer stilgestaan en ANWB bij gehad......maar nooit komt er precies naar boven wat er nu mis mee is. Best frusterend.
Ondertussen ben ik er aan gewend geraakt (niet goed natuurlijk) en stel ik me erop in. Op dit moment brand het lampje "Emissiecontrole defect". Met een beetje geluk rij ik een hele dag gewoon lekker, maar meestal (gisteren nog) valt hij opeens midden tijdens het rijden in de nood loop. Als ik hem dan ergens naartoe gereden krijg (niet altijd even makkelijk, want stuur blokkeert ook) en ik hem een tijdje stil zet, doet hij het na een tijd weer.
Meldingen zoals ESP defect en alle andere dingen, heb ik ook allemaal al gehad. Nieuwe accu erin, etc etc. Twee keer door dealer uitgelezen. Maar geen direct resultaat.
Mijn kids zijn er al aan gewend geraakt, die zeggen nu al; nou mam, even kijken hoever we komen! Anders even aan de kant en even pauze!!!

Ik ga ervan uit dat iemand niet een kant en klare oplossing heeft, maar toch hoor en lees ik graag de tips die voorbij komen!
Maar ik begin al afscheid van de auto te nemen!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 feb 2010
- Laatste bezoek: 19 jul 2014 22:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Wassenaar
Re: Alles valt uit bij Espace 3.5 v6 2003
Ben inmiddels terug in Nederland, heb na de reparatie in Spanje ruim 2000 km gereden en geen uitval meer gehad.
Voor mij is duidelijk het probleem opgelost, de uitval, de meldingen esp , emissie etc, de noodloop, ze zijn allemaal weg gebleven.
Het probleem was dus duidelijk de krukas sensor die de omwentelingen van de krukas registreert. Het lastige daarbij was dat hij maar af en toe het niet deed. Hierdoor kwam hij bij het uitlezen meestal niet naar boven. Door de auto meederde keren tweedaagse lang uit te lezen is de foutmelding boven water gekomen. Dit verklaard ook dat de auto het meestal gewoon doet, behalve als de sensor een hapering heeft. Als de sensor niet werkt, zorgt hij ervoor dat de motor in de noodlot gaat of volledig stil motor valt. Dit wordt verklaard door het feit dat de sensor denkt dat de motor niet draait en daarom stop hij brandstoftoevoer en elektra naar motor.
Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze ervaring, en de kosten vielen erg mee (€200)
Groet Michiel
Voor mij is duidelijk het probleem opgelost, de uitval, de meldingen esp , emissie etc, de noodloop, ze zijn allemaal weg gebleven.
Het probleem was dus duidelijk de krukas sensor die de omwentelingen van de krukas registreert. Het lastige daarbij was dat hij maar af en toe het niet deed. Hierdoor kwam hij bij het uitlezen meestal niet naar boven. Door de auto meederde keren tweedaagse lang uit te lezen is de foutmelding boven water gekomen. Dit verklaard ook dat de auto het meestal gewoon doet, behalve als de sensor een hapering heeft. Als de sensor niet werkt, zorgt hij ervoor dat de motor in de noodlot gaat of volledig stil motor valt. Dit wordt verklaard door het feit dat de sensor denkt dat de motor niet draait en daarom stop hij brandstoftoevoer en elektra naar motor.
Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze ervaring, en de kosten vielen erg mee (€200)
Groet Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 0 Reacties
- 134 Weergaves
-
Laatste bericht door citrovw
-
- 4 Reacties
- 722 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 1 Reacties
- 1039 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 370 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 249 Weergaves
-
Laatste bericht door dngosens
-
- 4 Reacties
- 324 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk