Als Vlaamse ingenieursstudent heb ik een opdracht gekregen over de luchtweerstand van de nieuwe Clio. De formule van de luchtweerstand is : F = 0,5. rho . v^2 . Cw . A.
Daarbij is A de oppervlakte van de wagen, geprojecteerd op een vlak loodrecht op de bewegingsrichting. Het is deze oppervlakte die ik vrij dringend nodig heb, de rest is niet belangrijk. Heeft er iemand enig idee waar ik deze kan vinden? Meten is niet echt meteen een optie, ik kan niet zo direct iemand met een nieuwe Clio en het is ook niet erg nauwkeurig.
Alvast heel erg bedankt!
Nieuwe Clio - geprojecteerde oppervlak
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 08:03
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Nieuwe Clio - geprojecteerde oppervlak
ah, die formule herinner ik mij nog van mijn auto-opleiding.
Toonde de (on)zin van de CW waarde aan waar men nogal driftig mee adverteerde.
Aangezien de CW waarde slechts één van de reken elementen was in die hele formule, was de los vermelde waarde daarvan volstrekt on-interessant, maar ja, stond zo goed in de advertenties.
Vaak vergeten dat die ook deel uitmaken van het totale oppervlakte.
Met een beetje pech, mocht je de antenne weerstand ook nog meenemen in je berekening.
Kan je niet uit een folder de breedte en hoogte pakken ?
De daarin vermelde hoogtes zijn vaak de hoogste punten van de auto. Trek daar de bodemvrijheid van af, en je hebt de afmetingen van de auto zelf.
Toonde de (on)zin van de CW waarde aan waar men nogal driftig mee adverteerde.
Aangezien de CW waarde slechts één van de reken elementen was in die hele formule, was de los vermelde waarde daarvan volstrekt on-interessant, maar ja, stond zo goed in de advertenties.

M.a.w. de oppervlakte van de voorzijde van de wagen, in gewoon (hoogte x breedte) berekening, vermeerderd met tweemaal de (hoogte x breedte) van de banden die uitsteken aan de onderzijde.Student1 schreef:de oppervlakte van de wagen, geprojecteerd op een vlak loodrecht op de bewegingsrichting.
Vaak vergeten dat die ook deel uitmaken van het totale oppervlakte.
Met een beetje pech, mocht je de antenne weerstand ook nog meenemen in je berekening.

Kan je niet uit een folder de breedte en hoogte pakken ?
De daarin vermelde hoogtes zijn vaak de hoogste punten van de auto. Trek daar de bodemvrijheid van af, en je hebt de afmetingen van de auto zelf.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut