Goedendag mede Renault ( Scenic ) rijders,
Dit forum, wat een schat aan informatie is hier te vinden over onze auto, hoe was het toch ook alweer voor het internettijdperk

Ondanks de vele horrorverhalen besloot ik toch goed voorbereid de gok te wagen en een Scenic met onderhoudshistorie te kopen, ook ik raadpleegde dit forum vele malen, vooral de aankooptips en typische Scenic kwaaltjes heb ik goed kunnen gebruiken.
Ik hoopte natuurlijk van allerlei ellende verlost te blijven en tot nu heb ik ook alleen maar plezier gehad van deze auto.
Maar, dan nu...de automaatbak....soepel was hij toch al nooit, boterzacht zeker niet , je voelde wel es een schokje bij het op en terug schakelen maar voor een 10 jaar oude auto ( 125000 ) vond ik het acceptabel.
Afgelopen week schakelde de bak opeens met een pauze van een seconde of 3-4 van 3 naar 4, met een behoorlijke schok.
Het is moeilijk uit te leggen maar het is alsof je met een handbak van de 3e naar de neutraal schakelt en dan, terwijl je een dot gas gevend hem in de 4 gooit en de koppeling ineens laat opkomen.
De dag erna was er niets aan de hand, totdat de boel op temperatuur kwam en het verschijnsel zich weer voordeed.
Nu een paar dagen later en slechts zeer korte stukjes gereden te hebben is de conclusie dat het bij koude motor niet gebeurd en bij het op temperatuur komen wel.
Op weg naar mijn monteur, en daar aangekomen met monteur begon de bak in alle versnellingen te slippen, je voelde soms geen of weinig krachtoverbrenging.
Om te voorkomen dat de boel misschien oververhit zou raken, je weet het niet, ben ik de paar km met een sukkelgangetje naar huis gereden en daar staat ie dan onbetrouwbaar te wezen...
Hebben jullie enig idee?
Of...mooier misschien...herkennen jullie het probleem?
Op het forum is wel het een en ander hierover te lezen, maarja....
Ik moet er bij vertellen dat 2 jaar geleden, ongeveer 25000 km geleden het schakelblok is vernieuwd en bakolie, ik zie op de onderhoudshistorie dat daarvoor de code 16001HFM AUTOMATIC TRANSMISSION 6 liter staat.
Ben benieuwd naar jullie reactie..