Verlies van lading?
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
- Actief als: particulier
Verlies van lading?
Ik gebruik altijd de kalender om mijn Zoe vanaf ongeveer 4 uur 's-ochtends op te laden. Gisterenavond had zij nog 86%, dus het laden was volgens de e-mailmelding van Renault om 5:12 vanochtend al klaar. Er werd in de e-mail een lading aangegeven van (uiteraard) 100% en een bereik van 127 km.
Maar toen ik om 6:45 instapte om naar mijn werk te gaan, gaf het dashboard een lading aan van 98% en een bereik van 121 km. Wat is er met die 2% en 6 km gebeurd? Zou het iets met de kou te maken hebben? Heeft iemand anders hetzelfde meegemaakt?
Maar toen ik om 6:45 instapte om naar mijn werk te gaan, gaf het dashboard een lading aan van 98% en een bereik van 121 km. Wat is er met die 2% en 6 km gebeurd? Zou het iets met de kou te maken hebben? Heeft iemand anders hetzelfde meegemaakt?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Re: Verlies van lading?
Dat is grappig; precies hetzelfde % had ik gisteravond toen ik wilde rijden. Vroeg ik me ook al af waar die 2% gebleven was.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
- Contacteer:
Het was koud vanochtend. Accu stort dan wat in volgens mij.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X
Hide post links |
-
- lid
Op zich is dat nog wel begrijpelijk maar kennelijk is de computer dan niet zo slim om bij te laden ?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Is mij ook al 2x overkomen. Vanmorgen en vorige week donderdag. Beide keren met de standkachel aan. Of vreet dat ding meer stroom als dat ik kan laden?
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Bij vorst kan er wel 40-50% van de capaciteit verloren gaan.
Dit is een bekend verschijnsel, en ja ook de standkachel gebruikt een beetje stroom.
Wellicht kan je de accu watlater in de nacht opladen, dus zodanig dat deze opgeladen is vlak voor gebruik.
Dit is een bekend verschijnsel, en ja ook de standkachel gebruikt een beetje stroom.
Wellicht kan je de accu watlater in de nacht opladen, dus zodanig dat deze opgeladen is vlak voor gebruik.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
Is mij tot nu toe ook 1 keer opgevallen. En inderdaad zoals MarcoZE zegt in combinatie met het voorverwarmen.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
De standkachel gebruikt netstroom, dus dat kan het niet zijn. Volgens mijn tussenmeter maximaal zo'n 2 kW, dus ook op enkelfase zou de Zoe niets uit de accu nodig hebben. Die standkachel (op timer) werkt trouwens alleen als zij is aangesloten, dat lijkt me ook niet voor de grap...
Ik dacht ook al dat het iets met de kou te maken zou hebben. Normaal is de accu tussen de 30% en 50% als ik begin met laden en dan gaat het meestal door tot vlak voordat ik wegrijd. Dat heeft twee effecten: er is minder tijd om lading te verliezen en door het laden wordt de accu warmer en kan die meer lading bevatten. Ik ben benieuwd of ik de invloed op de capaciteit van de opwarming door het laden nog kan meten.
Maar bedankt voor de reacties, dan weet ik dat dit een normaal verschijnsel is. Ik kan alleen de 2% verlies van lading niet verenigen met de 6 km verlies aan bereik. Dat is 3 km per procent, oftewel een bereik van 300 km. Als dat eens waar kon zijn...
Ik dacht ook al dat het iets met de kou te maken zou hebben. Normaal is de accu tussen de 30% en 50% als ik begin met laden en dan gaat het meestal door tot vlak voordat ik wegrijd. Dat heeft twee effecten: er is minder tijd om lading te verliezen en door het laden wordt de accu warmer en kan die meer lading bevatten. Ik ben benieuwd of ik de invloed op de capaciteit van de opwarming door het laden nog kan meten.
Maar bedankt voor de reacties, dan weet ik dat dit een normaal verschijnsel is. Ik kan alleen de 2% verlies van lading niet verenigen met de 6 km verlies aan bereik. Dat is 3 km per procent, oftewel een bereik van 300 km. Als dat eens waar kon zijn...
Hide post links |
-
- lid
Hmmmmm, normaal of niet ik vind dat dit softwarematig opgelost zou moeten worden.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Zoals ik al eerder stelde, zorg dat het einde van de laadcyclus vlak voor je eerst gebruik ligt. Dan is de capaciteit nog het grootst.
Als de accu vol geladen is zo rond 22.00 uur, dan zal de koude nacht voor een behoorlijk verlies aan capaciteit zorgen.
En hoe kouder het wordt, des te groter het verlies. Anders toch maar met de fiets.
Als de accu vol geladen is zo rond 22.00 uur, dan zal de koude nacht voor een behoorlijk verlies aan capaciteit zorgen.
En hoe kouder het wordt, des te groter het verlies. Anders toch maar met de fiets.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Volgens mijn heeft het laadmoment er niets mee te maken. Ik kan mij voorstellen als je een tijdslot hebt aangegeven voor opladen, dat de auto buiten het tijdslot niet meer oplaad. Ik geef echter nooit een tijdslot in voor het laden. Toch stond bij mij de accu de afgelopen dagen 2 keer op 98%. Normaal zie ik altijd bij ladingverlies, bijvoorbeeld als de auto aan de lader staat en ik doe de deur open (interieurlampje gaat branden), dat de auto weer begint met laden. Op kantoor kan ik mijn auto aan de laadpaal zien staan en dan zie ik soms ook de laadpaal aanspringen in de loop van de middag. Kortom bij laadverlies begint de auto direct bij te laden.
Het enige wat ik mij op dit moment kan voorstellen is dat er laadverlies optreedt in de periode dat de auto wordt voorverwarmd en dat op dat moment de laadstroom niet genoeg is om de voorverwarming en het laadverlies gelijkertijd te voeden.
Het enige wat ik mij op dit moment kan voorstellen is dat er laadverlies optreedt in de periode dat de auto wordt voorverwarmd en dat op dat moment de laadstroom niet genoeg is om de voorverwarming en het laadverlies gelijkertijd te voeden.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Vraag: Als door (vries)koude de batterijmeter minder aangeeft dan 100%, neemt het percentage lading dan ook weer toe als de accu door een externe bron wordt verwarmd?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
Ja, dat maak ik elke dag mee. 's Morgens als ik naar mijn werk ben gereden staat de SOC meestal rond de 78%. Maar als het 's middags warmer is en ik kom bij de auto, staat de SOC soms wel 5-6% hoger.
Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Tijdens het laden wordt de accu warmer, stopt het laden omdat de accu vol is dan zal de accu weer afkoelen door de lagere omgevingstemperatuur. Is dat nog uren verwijderd van je vertrek dan kan de accu zover afkoelen(bij vorst bv) dat de capaciteit flink is gedaald.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut