ECC en thermostaat?

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
tatu
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:21
Actief als: particulier
Locatie: Emmen.

ECC en thermostaat?

Bericht door tatu »

Ik heb even een vraag over onze Scenic > Renault Scenic Expr.Sport/ 1.6 16V/ handgeschakeld/ benzine/ Scenic 1/ phase2 uit 2001.

We hebben weer wat nachtvorstjes gehad en ik ken onze auto nog niet bij koud weer.
Deze heeft een ECC, ideaal, maar nu het volgende:

's Morgens bij het starten van de auto duurt het dus langer voordat de motor op temp. is.
Dus ook duurt het langer voordat de verwarming lekker warm wordt.
De temp.meter van de motor geeft na 5-10 min. naar het werk rijden gewone temp. weer. Het wijzertje staat net iets onder horizontaal.
De ECC heeft ook een ontwasem stand en een intern-circulatie stand. Beide standen gaat automatisch de airco mee.
Dan gaat blijkbaar ook de ventilator van de radiateur aan.

Een paar dagen terug even in de stad gereden voor boodschappen, zonder airco aan en motor op bedrijfstemp.
Thuisgekomen motorkap omhoog. Ventilator radiateur uit, slangen er naartoe gewoon koud, slangen naar de kachelradiateur goed warm. Dus prima :thumb:

Is het zo, dat wanneer de airco aangaat, automatisch de thermostaat ook de koelvloeistof naar de radiateur laat circuleren?
Ook als de motor nog koud is?
Zodat dus het langer duurt voordat de motor warm wordt?
Het moet nog kouder gaan worden straks en ik heb het idee dat de motor niet/slechter warm wordt bij inschakelen airco :think:

Ik ben benieuwd. Groet Robert :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door WillemS »

Ik meen dat bij temperaturen onder de zeven graden de airco niet mee doet in de stand (automaisch), tenzij je de ontwaseming gebruikt(airco draait mee om het vocht te verwijderen).Bij mij gaat de ontwaseming dan pas op volle kracht zodra de temperatuurmeter iets opkomt.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BartScenic
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:20
Actief als: particulier

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door BartScenic »

Airco en koelvloeistof zijn gescheiden systemen.
De thermostaat gaat pas open als de koelvloeistof tussen de 85 en de 90 graden is.
Nu met het koude weer zet je de kachel aan waardoor je de koelvloeistof langer onder 85 graden blijft
Daardoor komt er dus nog geen warm water de radiator in

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door WillemS »

@ BartScenic, niet helemaal juist !! De kachelradiateur maakt deel uit van het gehele koelsysteem. De warmte afgite naar het interieur wordt geregeld door kleppen. De sensor voor de ontwaseming zit in het koelsysteem en geeft zoals ik al melde het startsein aan de Climate Control voor de volle ontwaseming bij voldoende hoge temperatuur van het koelsysteem. Het bedienen van de kleppen voor de warmte heeft daardoor geen invloed op het tempo en de temperatuur van het koelsysteem, dit is zo ontworpen om altijd een stabiele en maximale koeling te waarborgen voor de motor.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tatu
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:21
Actief als: particulier
Locatie: Emmen.

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door tatu »

Iig thanx voor de reacties :thumb:
WillemS schreef:Ik meen dat bij temperaturen onder de zeven graden de airco niet mee doet in de stand (automaisch), tenzij je de ontwaseming gebruikt(airco draait mee om het vocht te verwijderen).Bij mij gaat de ontwaseming dan pas op volle kracht zodra de temperatuurmeter iets opkomt.
mvg WillemS
Ik meende al dat de blower minder toeren draaide, vandaar dus.
Het lampje van de airco op de ECC gaat wel branden bij inschakeling ontwaseming en onder de motorkap schakeld de ventilator voor de radiateur wel in.
BartScenic schreef:Airco en koelvloeistof zijn gescheiden systemen.
De thermostaat gaat pas open als de koelvloeistof tussen de 85 en de 90 graden is.
Nu met het koude weer zet je de kachel aan waardoor je de koelvloeistof langer onder 85 graden blijft
Daardoor komt er dus nog geen warm water de radiator in
Dat dacht ik dus ook en is ook zo, maar de airco koelt toch wel de kachelradiateur, dus zo ook weer de motor? :roll:
Of is de airco en kachelradiateur gescheiden? Dus twee gescheiden luchtstromen die gemengd worden.
Sorry als ik het niet begrijp hoor, maar dit is onze eerste auto met airco. Voorheen hadden we alles met Arko :mrgreen:
WillemS schreef:@ BartScenic, niet helemaal juist !! De kachelradiateur maakt deel uit van het gehele koelsysteem. De warmte afgite naar het interieur wordt geregeld door kleppen. De sensor voor de ontwaseming zit in het koelsysteem en geeft zoals ik al melde het startsein aan de Climate Control voor de volle ontwaseming bij voldoende hoge temperatuur van het koelsysteem. Het bedienen van de kleppen voor de warmte heeft daardoor geen invloed op het tempo en de temperatuur van het koelsysteem, dit is zo ontworpen om altijd een stabiele en maximale koeling te waarborgen voor de motor.
mvg WillemS
Leuk, leuk, die electronica.....probeer het te snappen hoe het systeem nu werkt. :think:
De kleppen van warmte afgifte, zijn dat de kleppen die de luchtstroom regelen? Of zijn dat kleppen die de doorstroming van de koelvloeistof van de kachelradiateur regelen. Ik hoor wel de kleppen open/dicht gaan als je voor een andere instelling kiest van de luchtstroming (via voorruit/voeten etc.)

Groet Robert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door WillemS »

Die sensor zit in de aanvoerbuis naar de kachelradiateur, de ontwaseming gaat op volle toeren zodra daar warmte wordt gedetekteerd. De koeler van de airco zit na de kachelradiateur, dus de airco koelt de menglucht en nooit de kachelradiateur.Onder het geheel zit een bak met een afvoer, deze voert het condenswater af onder de auto. M.a.w. de airco fungeert ook als een "luchtdroger". Droge lucht voelt koeler dan vochtige lucht vandaar. Als je de CC op recirculatie zet dan gaat er een andere klep dicht, nl. die die de buitenlucht toelaat. Allemaal heel slim bedacht, tot je mankementen krijgt, dan moet het hele dashbord eruit om erbij te kunnen.
Mijn conclusie is gewoon de CC blijven gebruiken ook in de winter, en heb je condens dan de omtwaseming aan.
mvg WillemS
p.s. de CC in mijn wagen werkt nu al 15 jaar naar volle tevredenheid, altijd aan (tenzij ik met de caravan een steile helling op moet scheelt een pk of 5). 1x bijgevuld. Jaarlijks pollenfilter vervangen in het voorjaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tatu
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:21
Actief als: particulier
Locatie: Emmen.

Re: ECC en thermostaat?

Bericht door tatu »

Aha, nu snap ik het hoe het systeem werkt.
Thanx voor de uitgebreide uitleg van dit uitgebreide systeem :dance:

Het ECC is ons uitstekend bevallen afgelopen zomer en najaar.
Nooit beslagen ruiten bij plotselinge koude regenbuien etc.
Ik wist dus niet dat er nog een sencor zit in de leiding van de kachelradiateur. Ik dacht dat die bij de thermostaat de enige was.

Vraag ik jou toch even advies:
Als het vriest (en je hebt de auto buiten gestald hè), start je dan de auto met de ECC aan en recirculatie? Of alleen de ontwasem stand?

Groet Robert en nogmaals bedankt voor de uitleg :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht