Laatst bij een zeer lage snelheid (max. 10Km/h) remde ik, en ging het ABS en SERVICE lampje branden.
Al geruime tijd vind ik de auto niet lekker remmen, het klinkt als een kantelend remblok rechtsachter, en er komt ook een brommend geluid van rechtsachter.
Alvorens de auto naar de APK te brengen, heb ik hem eerst technisch laten keuren, met als aandachtspunten de wielophanging, schokdemperschotels, remmen en met mijn klacht over een brommend geluid rechtsachter, de rechtsachter wiellager.
Alles was echter in orde, en een paar weken later kwam de auto dan ook zonder problemen door de APK.
Het brommende geluid rechtsachter kon te maken hebben met de banden, was de verklaring.
Maar nu ik dus remde, klonk er een soort van <PATS> rechtsachter, en ging het lampje branden.
Thuisgekomen heb ik er nog niets aan gedaan. Totdat ik opeens weer met de auto weg moest.
Tot mijn verbazing was het lampje nu uit.
2Km verder, wederom met een zeer lage snelheid (parkeren) remde ik en...hoppa, lampjes weer aan.
10 minuten later, ik moest nog wat verder, was het lampje weer uit toen ik de auto startte.
Daarna weer terug naar huis, niets aan de hand.
Toen nog een keer dezelfde route gereden, eveneens niets aan de hand.
De auto remt zeer goed qua remkracht. Een lichte druk volstaat al om hem bijna op zijn banden te horen wringen (zacht rubber type) en je bijrijder naar de voorkant van de stoel te laten schuiven.
Maar het rare geluid rechtsachter (vooral als je eerst even naar achteren en dan weer naar voren rijdt en remt) bevalt mij totaal niet, om over het hinderlijke gebrom van rechtsachter nog maar te zwijgen.
Nu dus dat ABS gedoe.
Is er iemand die mij een beetje in een denkrichting kan helpen over wat de mogelijke oorzaak en oplossing zou kunnen zijn ?
ABS lampje
-
Mathijs
Topic author - Donateur

- Actief als: particulier
- Contacteer:
-
Carel
- Lid - eerste logo binnen

Hi Mathijs,
klinkt als een storing in de ABS sensor, hetzij een slecht contact in de bekabeling (als je mazzel hebt), hetzij een versleten ABS krans. Dat laatste is niet fijn, die kransen zijn niet los verkrijgbaar, daarvoor moet je het complete lager + krans vervangen. Of de sensor zelf, maar dat is minder waarschijnlijk.
Testje: haal van de achterwielen de stekkers van de sensoren los. Het ABS lampje gaat nu natuurlijk branden, maar je kunt dan wel testen of dat brommen en andere rare geluiden wegblijven. Daarna de stekkers nakijken en zonodig schoonmaken en weer testrijden.
Kijk gelijk even naar de ABS kransen, die moeten een mooi vierkant profiel hebben. Als die verroest zijn en meer op een tandwiel lijken dan op een gave krans, weet je eigenlijk al genoeg.
Laat even weten wat de resultaten zijn, dan kunnen we daarna de volgende stappen bepalen.
Succes!
Carel
klinkt als een storing in de ABS sensor, hetzij een slecht contact in de bekabeling (als je mazzel hebt), hetzij een versleten ABS krans. Dat laatste is niet fijn, die kransen zijn niet los verkrijgbaar, daarvoor moet je het complete lager + krans vervangen. Of de sensor zelf, maar dat is minder waarschijnlijk.
Testje: haal van de achterwielen de stekkers van de sensoren los. Het ABS lampje gaat nu natuurlijk branden, maar je kunt dan wel testen of dat brommen en andere rare geluiden wegblijven. Daarna de stekkers nakijken en zonodig schoonmaken en weer testrijden.
Kijk gelijk even naar de ABS kransen, die moeten een mooi vierkant profiel hebben. Als die verroest zijn en meer op een tandwiel lijken dan op een gave krans, weet je eigenlijk al genoeg.
Laat even weten wat de resultaten zijn, dan kunnen we daarna de volgende stappen bepalen.
Succes!
Carel
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Mathijs
Topic author - Donateur

- Contacteer:
Tsja, een storing in de sensor/kabel zou natuurlijk het meest voordelig zijn.
Alleen hoe kan een brommend geluid verdwijnen door het losmaken van een…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Alleen hoe kan een brommend geluid verdwijnen door het losmaken van een…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 10 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht