Grand Scenic II: Handrem probleem na vervanging remschijven
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 02 nov 2013 13:12
- Actief als: particulier
Grand Scenic II: Handrem probleem na vervanging remschijven
Ik woon in Noorwegen, en vanwege de bloedprijzen hier doe ik veel sleutelwerk zelf.
Gisteren bij mijn Grand Scenic II (1.9 DCi) van 2005 de remschijven achter vervangen, vanwege de Noorse APK keuring. Bij meer dan 30% 'roest' moeten die vervangen worden - in Nederland zou het geen probleem zijn geweest. Begonnen met handrem vrij te zetten. Linker remklauw loshalen was geen probleem. Maar vlak na het loshalen van de remklauw rechtsachter hoor ik direct na verwijdering het voor sommige bekende 'betonboor' geluid alsof de box de handrem aan wil trekken... Vervanging van de remschijven loopt verder gesmeerd, (remcylinders keurig netjes ingedraaid, etc.). Maar...., Bij het starten van de auto, kort weer hetzelfde 'betonboor' geluid en geeft het dashboard de 'Handbrake fault' aan en licht het STOP lampje op. Nog een paar keer de remmen gecheckt, die werken perfect. Bij het uitzetten van de motor hoor ik het normale 'handrem trekt aan' geluid,maar de handrem gaat niet werkelijk vast, de auto kan vrij rollen. Dit duidt er voor mij op dat de box in ieder geval nog functioneert.
De gewone remmen werken goed, zij het zonder ABS, dat lampje is inmiddels ook gaan branden.
De volgende dag langs een Renaultdealer in de veronderstelling dat het een kwestie is van uitlezen, fouten wissen en resetten. Niet dus, volgens de dealer.
En nu dus waarom ik hier geen enkele dealer vertrouw: Dat grapje koste mij bijna 4 uur(!) omdat ze de middenconsole helemaal los moesten schroeven (werkelijk waar!) en ruim 500 Euro. Volgens de dealer moeten dus de remklauwen, remblokken en de stuurbox voor de handrem vervangen worden voor het 'zachte' prijsje van 2375 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik ga dan liever op en neer naar Nederland om het door èchte monteurs te laten doen, heb ik er ook nog een 'gratis' reisje bij.
Volgens de CLIP uitlezing zijn er de volgende fouten, vertaald uit het Zweeds:
Handremmotor:
DF043: interne electronische fout,
DF049: Aanhalen,
aanhaal waarden verschillend,
nominale aanhaalwaarde niet bereikt,
nominale vrijmakings waarde niet bereikt,
onvoldoende aanspan kracht.
DF037: multiplex transmissie ABS ontbreekt (of zoiets)
DF002: Linker sensor
Ik mocht er niet bij zijn in de Renault-garage, dus ik heb een donker bruin vermoeden dat ze alleen de foutmeldingen hebben genomen voor wat ze waren en helemaal niets hebben gewist of gereset.
Zijn er hier enkele door de wol geverfde mensen die mij meer inzicht in deze foutmeldingen kunnen geven en wat er wel/niet aan gedaan kan of moet worden.
Groet uit Noorwegen,
winfried
Gisteren bij mijn Grand Scenic II (1.9 DCi) van 2005 de remschijven achter vervangen, vanwege de Noorse APK keuring. Bij meer dan 30% 'roest' moeten die vervangen worden - in Nederland zou het geen probleem zijn geweest. Begonnen met handrem vrij te zetten. Linker remklauw loshalen was geen probleem. Maar vlak na het loshalen van de remklauw rechtsachter hoor ik direct na verwijdering het voor sommige bekende 'betonboor' geluid alsof de box de handrem aan wil trekken... Vervanging van de remschijven loopt verder gesmeerd, (remcylinders keurig netjes ingedraaid, etc.). Maar...., Bij het starten van de auto, kort weer hetzelfde 'betonboor' geluid en geeft het dashboard de 'Handbrake fault' aan en licht het STOP lampje op. Nog een paar keer de remmen gecheckt, die werken perfect. Bij het uitzetten van de motor hoor ik het normale 'handrem trekt aan' geluid,maar de handrem gaat niet werkelijk vast, de auto kan vrij rollen. Dit duidt er voor mij op dat de box in ieder geval nog functioneert.
De gewone remmen werken goed, zij het zonder ABS, dat lampje is inmiddels ook gaan branden.
De volgende dag langs een Renaultdealer in de veronderstelling dat het een kwestie is van uitlezen, fouten wissen en resetten. Niet dus, volgens de dealer.
En nu dus waarom ik hier geen enkele dealer vertrouw: Dat grapje koste mij bijna 4 uur(!) omdat ze de middenconsole helemaal los moesten schroeven (werkelijk waar!) en ruim 500 Euro. Volgens de dealer moeten dus de remklauwen, remblokken en de stuurbox voor de handrem vervangen worden voor het 'zachte' prijsje van 2375 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik ga dan liever op en neer naar Nederland om het door èchte monteurs te laten doen, heb ik er ook nog een 'gratis' reisje bij.
Volgens de CLIP uitlezing zijn er de volgende fouten, vertaald uit het Zweeds:
Handremmotor:
DF043: interne electronische fout,
DF049: Aanhalen,
aanhaal waarden verschillend,
nominale aanhaalwaarde niet bereikt,
nominale vrijmakings waarde niet bereikt,
onvoldoende aanspan kracht.
DF037: multiplex transmissie ABS ontbreekt (of zoiets)
DF002: Linker sensor
Ik mocht er niet bij zijn in de Renault-garage, dus ik heb een donker bruin vermoeden dat ze alleen de foutmeldingen hebben genomen voor wat ze waren en helemaal niets hebben gewist of gereset.
Zijn er hier enkele door de wol geverfde mensen die mij meer inzicht in deze foutmeldingen kunnen geven en wat er wel/niet aan gedaan kan of moet worden.
Groet uit Noorwegen,
winfried
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33
Re: Grand Scenic II: Handrem probleem na vervanging remschij
Heb ik laatst ook gehad met mijn Espace. Probleemanalyse bij de dealer was 120,00 en de nieuwe handremunit koste inclusief montage 600,00. Gezien de meldingen kan ik me nog een sensor voorstellen maar qua kosten scheelt het aanzienlijk met het prijsvoorstel wat jij aangeeft. Het zal voor een Scenic II toch niet duurder zijn dan een Espace.
Een vrije garage maakt het wellicht nog voordeliger als die het kan maken.
Een vrije garage maakt het wellicht nog voordeliger als die het kan maken.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Je kunt ook een gebruikte unit monteren.. Inlezen bij de dealer. Alleen het chassisnummer in de unit is dan anders als dat van de auto, maar dat doet aan werking niks af.
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 02 nov 2013 13:12
Als dat het geval wordt, ga ik dat in ieder geval in Nederland doen. 

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Jammer dat je de garage bij jou niet kan vertrouwen..
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 dec 2013 18:03
jammer, lees dit misschien te laat, maar volgens mij kun je bevestiging van de remkabel op verschillende manieren monteren, waar door de kabel wel ver genoeg aangetrokken word en de auto wel vast staat.
zelf een probleem gehad dat de handrem iet wou lossen ook niet met de hand met het kabeltje in de kofferbak, toen remkabel losgemaakt en weer gemonteerd.
groet rh
zelf een probleem gehad dat de handrem iet wou lossen ook niet met de hand met het kabeltje in de kofferbak, toen remkabel losgemaakt en weer gemonteerd.
groet rh
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in