Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Kwam op de site van AutoWeek.nl een reportage tegen van een Espace IV rijder die al 336.000km op de teller heeft zitten.
Maar volgens de keurmeester is dit een barrel
Kijk en oordeel zelf
Ze lopen altijd te zeiken op de Espace
Mijn Espace IV 1.9 dCi ging pas bij de 350.000km stuk en de andere Espace IV 3.0 dCi bij 250.000km en dit is al heel veel voor een 3.0 dCi!!
Overigins mijn Espace III 2,2 dT stond al over de 450.000km
Renault stelt dat de bak voor het leven is gevuld, alleen bij de beurten olie niveau kontroleren. Ik adviseer altijd de bak iedere 80.000 km van verse olie te voorzien, je spoelt hiermee wat slijtage materiaal weg en er komt weer olie met verse dope's in, dit is een weldaad voor de bak.
Als bij deze wagen nooit de olie is ververst dan is het toch nog een memorabele km.stand hoor.
Een revisie is nu aan te bevelen en dan kan de bak er weer tegenaan. De motor houdt het ook wel vol, op naar de 500.000 km. zou ik zeggen.
mvg WillemS
p.s. voor de kosten van de revisie koop je je nooit meer zo'n wagen.
Niet zozeer het filmpje alswel de reacties van de lezers zijn de moeite waard. Overigens niemand die fase 1 of 2 in de mond neemt. Wel allemaal ervaringsdeskundigen aan de reacties te lezen.
Ik vraag me idd af wat er van het filmpje overblijft als je het niet over de automaat hebt. Zo heel veel was er verder toch ook niet in verhouding tot de km stand??
Hij was wel al door de vorige eigenaar bij 230000 km voorzien van een andere motor
Ik twijfel nog steeds over de olie in de bak( flush), heb inmiddels de 114000 bereikt en hij schakelt erg mooi.......
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Ik zit op bijna 130dkm en twijfel ook. Hij schakelt nog prima en dat wil ik graag zo houden.
Nwe motor bij 230dkm is zeker voor een zescylinder niet normaal lijkt me maar het gaat over de huidige staat en die is niet verontrustend lijkt me met een beetje tlc kun je weer een poosje voort. Is het dan meteen een barrel?
Nog even over de bak. Die man van de TUV zegt in het filmpje dat er een lekkage is van de bak, nou deze werkt op oliedruk en dan dien je zeker het niveau scherp in de gaten te houden, nogmaals ik adviseer de bakolie iedere 80.000 km te verversen, ik heb het niet over een "flush", je ververst maar een gedeelte van de olie, iets van 3,3 liter, kost je de kop niet en de bak frist er aanzienlijk van op. Bijkomend voordeel is dat je adh van de uitlopende olie heel goed de staat van de bak kunt aflezen.
mvg WillemS
p.s. denk je er pas over als de bak al zo'n 200.000 km heeft gedraaid dan is alleen een goede flush te doen mits deskundig uitgevoerd.
GTMart schreef:
Ik twijfel nog steeds over de olie in de bak( flush), heb inmiddels de 114000 bereikt en hij schakelt erg mooi.......
Gewoon doen. Bij ons was bij 125.000 km de bak de soep in gedraaid. Had een mindere schadepost geweest kunnen zijn als we eerder de olie hadden ververst.
Tja maar als je vraagt bij de dealer om de bak te verversen willen ze niet... Mijn vorige Espace, wel een manuele, had 100 k km. Ik vroeg om de bak te verversen en dit werd niet gedaan zeiden ze..
Tijdens de workshop bij Autrans werd die vraag ook gesteld; de fabrikant stelt dat de bak een "lifetime" vulling heeft, moet die olie niet eens ververst worden?
Antwoord(mijn intepretatie); De mannen in witte jassen bij de fabrikant gaan uit van een gemiddelde levensduur
(plm 200.000km bv) van de wagen, en daarna is het "economisch" einde daar, echter als je regelmatig toch de olie ververst verleng je de levensduur aanzienlijk, omdat er telkens slijtagedeeltjes worden verwijderd en er verse olie(voorzien van weer goed werkende dope's) aangevuld wordt.
Een waarschuwing is wel op z'n plaats; als je pas bij een zeer hoge km.stand besluit de olie te verversen, je loopt dan het risico dat de verse olie z'n werk zo goed doet dat veel aangekoekt vuil loskomt en het labyrint en de kleppen verstopt raken.
Vandaar ook dat ik adviseer bij iedere 80.000 km de olie te verversen(het is dan maar een relatief klein gedeelte), wil je toch bij een heel veel hogere km.stand verversen laat dan de bak spoelen/flushen, daarbij wordt er speciale spoelolie rondgepompt om alle vuil te verwijderen, dit kost wel meer geld.(va.250 Euro!?).
mvg WillemS
Deze motor heeft ipv een distributieriem een ketting. Welnu als je de lange olieverversingstermijnen aanhoudt dan kan het voorkomen dat de smeereigenschappen achteruitgaan waardoor de ketting speling kan krijgen, rekken noemen we dit, bovendien zullen de kettingspanners(kunststof geleiders) overmatige slijtage krijgen en dan loopt de boel in de soep (het kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn).
Mijn advies voor wagens die in Nederland rijden is om jaarlijks de olie en filter te vervangen, maar om in ieder geval de belachelijk lange interval te verkorten. Met verse schone olie loopt de motor beter en langer.
mvg WillemS
Willem zoals je wellicht weet zit de interval op 20000 km of één maal per jaar. Loop ook weer tegen een beurt aan...
Zeg je 20000 km is te lang tussen het verversen?
Wellicht een betere olie gebruiken, nu zit er Helix 5W40 van shell in zag ik op de bon, de dealer heeft wellicht weer olie uit het vat volgens voorschrift.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Die olie op je bon, mits juiste verdere specificaties, is de juiste voor de v4y motor.
De interval van 20.000km is prima, rijd je per jaar wat minder houd dan elk geval inderdaad 1jaar aan om de olie als nog te vernieuwen.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
ik heb een jonge 2de hands Espace VI E-TECH Iconic full hybride gekocht en dan kan je natuurlijk niet kiezen over welke functies dat je graag zou hebben
ik weet dat er een functie is ,dat wanneer je hem in R zet ,je spiegels kantelen
maar...
Ik heb een Espace IV 3.5 V6 fase I van 2004 met bijna 200K gereden kilometers.
Bij koude start rijdt de auto perfect tot aan 10 KM en dan gat hij telkens in noodloop.
Afgekoeld herhaalt zich dit steeds.
Bij uitlezen zijn er vele fantasiestoringen,...