Koppakking.....of ?

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Patman
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:25
Actief als: particulier

Koppakking.....of ?

Bericht door Patman »

Het volgende probleem heeft zich aangediend bij mijn R21:

Poosje terug de thermostaat vervangen omdat de kachel maar lauw bleef,na het vervangen werd ie iets warmer maar niet echt overtuigend.
Afgelopen weekend ruik ik in de auto een zoete en verbrande koelvloeistoflucht,vanavond gekeken en de slang van de kachel naar schutbord (die met het ontluchtingskraantje) lekte op de aansluiting naar het spruitstuk. Slang 2 cm ingekort en met nwe klem vastgezet,lekkage over.
Koelvloeistof weer op peil en ontluchten,duurde best lang en toen alles eroverheen begon te gutsen sloeg de fan aan,temp stond al bovenin! Maar nu blijft de kachel gewoon koud,aan en afvoerslangen zijn warm/heet,waterpomp werkt goed,bouwt druk zat op maar de koelvloeistof ziet er niet uit,een en al roestwater en met van die 'mayonaisige' troep erin.

Dus ik denk aan een kapotte koppakking,eerst dacht ik aan de kachelradiateur,kan natuurlijk ook beide zijn.....
Toen ik vanavond naar huis reed in de kou en de regen liep de temp ook op tot bijna bovenaan,normaal maar tot een kwart, en de kachel bleef koude lucht blazen,was eerst wel redelijk warm.....dus het zit in elk geval niet goed!

Wie o wie heeft zoiets ook gehad of kan mij iets verklaren of uitleggen,alle info is welkom! Ik vind het niet erg om de koppakking te vervangen,kosten zijn het niet voor mij en de kop laat ik voor honderd euro klaarmaken,125 incl. kleppen stellen, dat wil ik dus best doen maar dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn,en is het veel werk om die kachelradiateur te vervangen,ding kost mij 46 euro,dus daar hoef ik het ook niet voor te laten........pffffff, dilemma.....

Alvast bedankt voor het lezen van bovenstaande tekst en eventuele tips!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door WillemS »

Heb je ook kvs in de olie? Weet je zeker dat er geen verstopping zit ergens en dat de waterpomp goed werkt. Ontluchten is heel lastig bij Renault. Heeft de motor geen losse cilinderbussen, want dan dien je ook de ringpakking onderaan de bussen te vervangen. Het kan nl zijn dat de bussen erdoorheen "gezakt"zijn. Ik zou eerst eens lekker, koelsysteem reinigen en dan afpersen, koud en daarna warm, dan weet je meer voor je gaat demonteren. Kachelradiateur tegengesteld doorspoelen met flinke waterstraal wil ook nog wel eens helpen.
SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door Rossy »

Nu heeft deze 21 een F-motor die geen losse bussen heeft dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Zoals ik het lees lijkt het mij ook dat de koppakking naar de eeuwige snelwegen is.
Even op druk zetten en je weet het.
De kachelradiateur vervangen is een leuk klusje waarbij het dashboard verwijderd moet worden.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door WillemS »

Daarom ook eerst maar proberen de kachelradiateur weer enigszins gangbaar te maken. zolang er nog enige doorstroming is heb je een kans op reiniging. SUC6
Zoals Johan Cruijf zegt: ieder nadeel heb z'n voordeel(en andersom). Nu heb je de mogelijkheid de cilinderkop ook eens goed onderhanden te nemen, lekker ontkolen, evt wat porting, zuigers reinigen enz. enz.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Patman
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:25
Actief als: particulier

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door Patman »

Alvast bedankt voor de tips,ik ga zowiezo proberen de kachelradiateur te spoelen,en de kopakking ga ik binnenkort gewoon doen,reed vanochtend naar mijn werk en bij mijn werk aangekomen stond de tempmeter al bovenin en een rood lampje erbij,is een ritje van slechts 2 km.....en de kachel bleef ijskoud,vanmiddag naar huis weer hetzelfde.....
Dus de 21 staat nu ff stil tot nader order...helaas,maar de Mercedes 230E uit 81 gaat voorlopig weer even de dagelijkse taken voor zijn rekening nemen, wordt vervolgd......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Patman
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:25
Actief als: particulier

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door Patman »

@ Willem: misschien een overbodige vraag,maar waarom de kachelradiateur in tegengestelde richting doorspuiten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door mechanic »

Zodat je het vuil niet verder de radiateur in spoelt maar juist eruit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door Valkenet »

Hallo Patman,

Heb je compressie al gemeten ?.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Patman
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:25
Actief als: particulier

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door Patman »

Nee,maar morgenavond gaat de kop eraf,die laat ik even vlakken en afpersen en ook meteen maar de kleppen stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Koppakking.....of ?

Bericht door WillemS »

Wellicht slim om dan meteen de klepseals te vervangen, die kunnen wat uitgedroogd en hard zijn, je bent nu toch bezig.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht