Sinds enige weken ben ik de blije eigenaar van een Scenic 1 ph2. bj 2003 een sportmodel met ecc-airco, 2 schuifdakjes, 1.9dti diesel motor. Het was mij al bekend dat de airco/kachel niet goed werkte. Nergens last van gehad totdat het vreselijk ging regenen, toen kon ik niet meer verder rijden in de scenic vanwege de beslagen ruiten.
Er was mij verteld dat de ventilator-motor onder het dashboard problemen had gehad.
Nadat ik vele posts had gelezen over de airco en ventilator van de scenic heb ik dit weekend de gereedschapskist gepakt en ben gaan sleutelen.
1) Eerst de ruitenwissers gedemonteerd en de paravan helemaal schoongemaakt. Ruitewissers teruggezet.
2) De kachel aanjager uitgebouwd en uitelkaar gehaald. Vochtaanslag verwijderd en de lagers met universele olie geolied zodat deze weer soepel kon draaien. Ook het relais even losgehad en doorgemeten maar dit zag er nog als nieuw uit.
3) Nu op zoek naar de kachelweerstand. Met veel proberen lukte het me om het bovenpaneel v/h dashboard los te krijgen. Eerst 2 schroeven losgemaakt en tweeters uitgebouwd. Ik moest aan de beide portierzijden het bovenpaneel loswrikken zodat het weggenomen kon worden. De kachelbuis was een lastige maar met een lange schroevendraaier door een van de gaten kon ik hem losdrukken. Met de hand door het gat waar de tweeter had gezeten kon ik voelen hoe het vastzat.
4) De kachelweerstand was nu zichtbaar. 2 boutjes en los was tie. Maar vreemd genoeg kreeg ik de 2 polige plug (12 volt) niet los. Hij leek wel vast gelijmd. Met een tang en wrikken toch de plug eruit gekregen. Het bleek dat een van de pennen eronder helemaal plat lag en geen contact meer maakte. De plug was ondertussen lichtelijk verkruimeld onder het geweld van de tang. Het zag er allemaal oververhit uit , ook was de steker gedeeltelijk gesmolten geweest. Overgangsweerstand in de plug denk ik. (zie foto)
5) De kachelweerstand open gemaakt. Met universeelmeter aan de transistor/mosfet gemeten. Deze leek wel goed te zijn, geen kortsluiting en geen onderbreking. De twee pennen voor massa en 12 volt losgeknipt en het binnenwerk van de plug zodanig bewerkt dat de soldeergaten goed bereikbaar waren geworden. (zie foto)
6) Omdat een nieuwe steker geen optie was heb ik een paar dikke soepele snoertjes van nog geen 10 cm in de gaatjes op de print gesoldeerd, goed afgewerkt om kortsluiting uit te sluiten. Het resultaat ( zie foto)
De weerstand-module weer dicht gemaakt en een grote kroonsteen gemonteerd, rode en zwarte nagellak om plus en massa aan te geven om vergissingen in de toekomst uit te sluiten (zie foto)
7) Nu de weerstand weer inbouwen en de afgeknipte pinnen van de plug in de kroonsteen gemonteerd.
En mijn airco/kachel werkt weer, heerlijk met de komende kou-periode die er weer aan komt.
Voor de zekerheid heb ik ook nog een nieuwe kachelweerstand in Hong-kong besteld. Voor de prijs hoef je het niet te laten, nog geen 18 US$, dus nog geen 15 euro incl. verzendkosten.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=re ... SRCHX:SRCH
Het enige nadeel van deze bestelwijze is dat je veel geduld moet hebben. 3 a 4 weken is normaal.
[HowTo] - Reparatie kachelweerstand Scenic 1 phase 2.
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 13 jan 2014 23:02
- Actief als: particulier
[HowTo] - Reparatie kachelweerstand Scenic 1 phase 2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: [HowTo] - Reparatie kachelweerstand Scenic 1 phase 2.
@ Admin. Bedankt voor het aanpassen. Ik moet er nog eens op studeren hoe ik foto's in een bericht kan plaatsen.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 jan 2014 23:32
@costo. hoe ga je die nieuwe kachelweerstand bevestigen op de bedrading? ik zit namelijk met het volledige zelfde probleem. het toch wel sonde om de nieuwe weerstand direct om te moeten bouwen? kan dit niet opgelost worden met speciale elektro stukjes die je op de pinnen kan schuiven?
Hide post links |
-
@ bramboot
Ik kon de oude stekkerverbinding niet meer gebruiken, die was volledig bros en verpulverd. Ook was een van de contacten op de weerstandprint bijna afgebroken. Vandaar mijn keuze om direct draden op de print te solderen.
Als ik (ooit) een nieuwe kachelweerstend ga monteren dan is er vast wel een passende steekverbinding te vinden die op de kachelweerstand past. Elke garage zal ze wel hebben.
De kachelweerstand die ik via ebay in hong-kong bestelde is nooit aangekomen. Maar ik kreeg mijn geld wel terug.
Ik kon de oude stekkerverbinding niet meer gebruiken, die was volledig bros en verpulverd. Ook was een van de contacten op de weerstandprint bijna afgebroken. Vandaar mijn keuze om direct draden op de print te solderen.
Als ik (ooit) een nieuwe kachelweerstend ga monteren dan is er vast wel een passende steekverbinding te vinden die op de kachelweerstand past. Elke garage zal ze wel hebben.
De kachelweerstand die ik via ebay in hong-kong bestelde is nooit aangekomen. Maar ik kreeg mijn geld wel terug.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-