TELLERFRAUDE

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
A naar B
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2013 22:06
Actief als: particulier

TELLERFRAUDE

Bericht door A naar B »

Afgelopen december heb ik bij een Renault Specialist (VSR) een gebruikte Kangoo 1.6 16V Privilege (Luxe uitvoering) uit januari 2006 gekocht. Het betreft hier een uit Duitsland geïmporteerde Renault. De auto is begin november 2013 op Nederlands kenteken gezet. Op de teller stonden slechts 61460 km (NAP). Ik kreeg destijds het Duitse onderhoudsboekje (Renault Wartungsheft) en het NAP-certificaat overhandigd.

Het autobedrijf had onder de motorkap een sticker geplakt met daarop vermeld dat de distributieriem bij precies 40.000 km was vervangen. Het vreemde is dat daarover niets vermeld staat in het Duitse onderhoudsboekje. Eerder deze maand heb ik per e-mail contact opgenomen met de in het boekje genoemde Renault-dealer. Maar ik kreeg geen respons. Op een gegeven moment heb ik maar aan Renault Duitsland gevraagd of ze me wilde helpen om contact te krijgen met de dealer. En dat had succes.

Tot mijn schrik kreeg ik van servicemedewerkster Sandra van de desbetreffende Renault-dealer te horen, dat mijn Kangoo nooit bij dat bedrijf in onderhoud is geweest. De gebruikte dealerstempel blijkt vals te zijn. Volgens het boekje zou de vorige eigenaar vier jaar na aanschaf zijn overgestapt naar B&K Service GmbH. Maar ook dat bedrijf heeft mij inmiddels laten weten dat mijn Kangoo daar nooit in onderhoud is geweest.

De RDW weigert overigens om mij het voormalige Duitse kenteken te geven. Als je de RDW via de website hebt benaderd dan word je door hun callcenter gebeld. Ik ondervond alleen maar tegenwerking. Deze Rijksdienst verbergt zich achter regeltjes. En de NAP is eigenlijk één grote zeepbel.

Gisteren kreeg ik van Sandra zomaar de onderstaande kilometerstanden toegezonden. Zij had ze voor mij opgevraagd.

08/2007----------37470 KM
09/2007----------37918
04/2009----------70588
05/2009----------71559
01/2010----------80556
04/2010----------83053
10/2010----------89961
01/2011----------93234
02/2011----------93775
02/2013---------102858

Ik sta werkelijk perplex. Hoe komt de NAP aan die 61460 km? Waarom heeft de Renault Specialist niet opgemerkt dat de bijgeleverde “Wartungsheft” vals blijkt te zijn? Ik heb nota bene 7.750,00 euro voor deze auto betaald.

Wat nu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door RichTrip »

Weet je wel zeker dat het NAP certificaat wel echt is? Voor 3 euro kun je je kenteken laten checken op de site van het NAP.

Voor de rest lijkt het mij een Renault Specialist welke klaar is voor de 'pek met veren' behandeling, gezien ook je ervaringen met het ongevraagd wisselen van de banden. Van Michelin's naar Minerva banden......ik had hem niet eens meegenomen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door Pleiades »

Er worden volgens mij niet eens NAP certificaten uitgedeeld voor geïmporteerd auto's.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door WillemS »

Renault Specialist(VSR) is rijp om op een zwarte lijst geplaatst te worden, wellicht een idee voor dit forum?!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door demi »

A naar B schreef: Ik sta werkelijk perplex. Hoe komt de NAP aan die 61460 km?
Bij het importeren moet de auto gekeurd worden bij de RDW en daar word de afgelezen Km stand genoteerd en begint daar de NAP pas geldend voor Nederland te tellen.

Handelaren die auto's inporteren draaien bij regelmaat van de klok de Km standen terug alvorens ze de auto aanbieden bij de RDW.
Op deze manier is er veel geld te verdienen op de wat oudere jonge auto's.
RichTrip schreef:Weet je wel zeker dat het NAP certificaat wel echt is? Voor 3 euro kun je je kenteken laten checken op de site van het NAP.
Bij deze check krijg je alleen maar te zien of hij "OK" of "NIET OK" is en je krijgt geen kilometerstanden te zien. Bij "OK" weet je dan alleen maar of hij oplopend is.

Als de auto is ingevoerd bij 61460 dan kan de NAP niet verder terug kijken

Als de overheid wil dat het gedaan is met het frauderen van de Km standen waarom gooien ze dan niet de auto historie van het nederlandse wagenpark online ??? Dan kan iedereen zien of er gerommeld is met de Km standen. Op de een of andere manier heeft de overheid er baat bij om dit geheimzinnig te houden en is het niet gemakkelijk om zomaar een NAP Pas te verkrijgen.

Ook zou het mooi zijn dat als je een tweedehandse ingevoerde auto koopt bij een Dealer dat er een historie te achterhalen is van alle door de Dealer uitgevoerde reparaties met Km standen ook al zijn ze van over de grens. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn in dit huidige digitale tijdperk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A naar B
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2013 22:06
Actief als: particulier

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door A naar B »

Als de RDW mij het voormalige Duitse kenteken had gegeven, dan had ik informatie omtrent de importauto kunnen inwinnen bij het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) in Flensburg. De RDW heeft die weg geblokkeerd…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door WillemS »

Ik denk dat de importeur adh van het VIN(dit is het enige unieke nummer dat de wagen kan identificeren) de herkomst en de onderhoudshistorie wel kan opzoeken, maar of ze daartoe bereid zijn?
Het blijft dus goed opletten bij een wagen die uit het buitenland komt.
Ook bij Nederlandse wagens overigens.
mvg WillemS
p.s. we weten nu wel waarom er zoveer jonge 2e handsen uit het buitenland komen(in het buitenland worden meer km's gemaakt,zeker!).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A naar B
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2013 22:06
Actief als: particulier

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door A naar B »

- UPDATE -

Afgelopen week heb ik de Kangoo teruggebracht naar het autobedrijf en de sleutels ingeleverd. De eigenaar had inmiddels al het volledige aankoopbedrag op mijn rekening gestort. Ik heb uiteraard het vrijwaringsbewijs veilig opgeborgen.
Ik heb al een andere Kangoo aangeschaft. Nee, geen import...

Bedankt voor jullie reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door RichTrip »

Mooi dat het nog zo goed is afgelopen. Toch nog een goede service van het bedrijf. Wellicht was hij niet op de hoogte van de tellerfraude.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door WillemS »

Fijn dat het zo gelopen is !!!
Ben wel benieuwd wat er nu met de wagen gaat gebeuren. prijsverlaging of iets anders.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A naar B
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2013 22:06
Actief als: particulier

Re: TELLERFRAUDE

Bericht door A naar B »

De eigenaar van het autobedrijf vertelde me dat de Kangoo teruggaat naar de leverancier. Hij wil de auto niet meer via zijn bedrijf te koop aanbieden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in