Sinds kort in het bezit van een rijbewijs en tevens sinds kort in het bezit van een Renault Scenic type 1 uit 1997. Ik ben erg tevreden met deze auto en hij rijdt heerlijk

Heel soms wanneer ik rem en mijn koppeling heb ingedrukt, soms als ik voor een stoplicht stil moet staan, soms als ik terug schakel naar twee om een bocht door te gaan en ik halverwege de bocht zit, dan stopt mijn motor ineens. Ik zeg express stoppen want afslaan zoals ik dat gewend ben tijdens mijn rijlessen gebeurd niet. Ik heb door dat mijn motor niet meer draait omdat het sturen zwaar wordt en het remmen ook. Er is geen afslaan effect zeg maar. De motor is gewoon van het 1e op het andere moment niet meer actief. Herstarten lukt gelijk en zonder problemen en dus houd ik niet gelijk het hele verkeer op maar het is wel flink lastig. Het gebeurd pas sinds een week of 2 en ik heb de auto al 2,5 maanden dus het was er toen nog niet.
Ik zeg heel soms omdat het in een uur rijden maar 1 keer voor kan komen maar ik het het ook al eens gehad na pas 3 minuten rijden. De motor echter was wel in alle gevallen al warm. Bij een koude motor is het nog niet gebeurd. Ik merk nu het een paar kee gebeurd is wel een aantal dingen die misschien handig zijn als extra informatie. Een lijstje:
- Motor draait stationair prima tussen de 1000 en 750 toeren.
- Als ik 2000 of 3000 toeren rijd en ik afrem dan bouwt dat langzaam af en zodra ik de koppeling indruk schiet het aantal toeren naar beneden. Echter wel tot de 1000 a 750 toeren, niet eronder.
- De keer dat het misgaat zit mijn toerentalmeter een paar keer ervoor bij afremmen+koppeling tegen of op de 500 toeren (lager gaat de meter niet dus precieze getal weet ik niet) De motor lijkt ook iets meer te pruttelen maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.
- Nadat het is misgegaan heb ik er meestal weer even geen last van. Even is dan een minimum aantal keer remmen+koppeling zonder problemen, soms helemaal geen problemen meer de rest van de rit.
- Het is ook gebeurd wanneer ik al stilstond, ik weet niet precies of ik dan de koppeling in heb of dat ik hem in zijn vrij heb staan
- er branden geen lampjes tijdens rijden en een werkende motor, zodra die uit is gevallen wel maar zodra de motor aanstaat daarna brand er geen lampje meer.
Extra info auto en rijstijl:
- bouwjaar 1997
- bezine (tank gewoon euro95 niet de duurdere varianten)
- motortype weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik moeten nakijken op een manier
- Ik rij voornamelijk lage toeren, dus vroeg schakelen en harder dan 125 km/u heb ik nog niet gereden. Optrekken doe ik rustig en geleidelijk op een enkele keer na wanneer ik iets te veel gas geef (net mijn rijbewijs :p)
- Ik heb na 1 maand rijden 1 keer flinke toerengemaakt(warme motor, 1 of misschien 2 seconden lang) toen ik een heuveltje op moest, ik rook daarna heel licht een raar luchtje, daarna nooit meer geroken en deze problemen(topic) begonnen pas een maand later dus waarschijnlijk niet gerelateerd.
- Ik was de auto te weinig, pas 1 keer gedaan sinds ik hem heb, meestal wordt hij wel een beetje schoon door de regen

- De auto is iets hoger stationair gezet door dit probleem om te kijken of het daar aan lag. Dat is niet het geval.
- Een maand geleden had ik een probleem met knipperlicht linksachter die op mijn rem reageerde, dit bleek ergens een connectertje te zijn, iets met een massa probleem.
Dit probleem wijkt dus echt af van het normale gedrag en gevoelsmatig (ik ben een enorme leek wat autos betreft) lijkt het wel of er even ergens vuil tussenzit en de motor er op stikt, dan met het starten van de motor wordt het vuil weggeblazen en weg probleem.
Mijn vraag is dus; Wat zou dit kunnen zijn en wat is het beste om eerst te proberen (kosten technisch gezien)?
Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven vraag gerust om meer en dan probeer ik daar achter te komen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,