Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
ghoti
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2011
Laatste bezoek: 30 sep 2011 13:17
Actief als: particulier

Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door ghoti »

Hey hallo allemaal,

Sinds kort in het bezit van een rijbewijs en tevens sinds kort in het bezit van een Renault Scenic type 1 uit 1997. Ik ben erg tevreden met deze auto en hij rijdt heerlijk :) althans op 1 dingetje na dan.

Heel soms wanneer ik rem en mijn koppeling heb ingedrukt, soms als ik voor een stoplicht stil moet staan, soms als ik terug schakel naar twee om een bocht door te gaan en ik halverwege de bocht zit, dan stopt mijn motor ineens. Ik zeg express stoppen want afslaan zoals ik dat gewend ben tijdens mijn rijlessen gebeurd niet. Ik heb door dat mijn motor niet meer draait omdat het sturen zwaar wordt en het remmen ook. Er is geen afslaan effect zeg maar. De motor is gewoon van het 1e op het andere moment niet meer actief. Herstarten lukt gelijk en zonder problemen en dus houd ik niet gelijk het hele verkeer op maar het is wel flink lastig. Het gebeurd pas sinds een week of 2 en ik heb de auto al 2,5 maanden dus het was er toen nog niet.

Ik zeg heel soms omdat het in een uur rijden maar 1 keer voor kan komen maar ik het het ook al eens gehad na pas 3 minuten rijden. De motor echter was wel in alle gevallen al warm. Bij een koude motor is het nog niet gebeurd. Ik merk nu het een paar kee gebeurd is wel een aantal dingen die misschien handig zijn als extra informatie. Een lijstje:

- Motor draait stationair prima tussen de 1000 en 750 toeren.
- Als ik 2000 of 3000 toeren rijd en ik afrem dan bouwt dat langzaam af en zodra ik de koppeling indruk schiet het aantal toeren naar beneden. Echter wel tot de 1000 a 750 toeren, niet eronder.
- De keer dat het misgaat zit mijn toerentalmeter een paar keer ervoor bij afremmen+koppeling tegen of op de 500 toeren (lager gaat de meter niet dus precieze getal weet ik niet) De motor lijkt ook iets meer te pruttelen maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.
- Nadat het is misgegaan heb ik er meestal weer even geen last van. Even is dan een minimum aantal keer remmen+koppeling zonder problemen, soms helemaal geen problemen meer de rest van de rit.
- Het is ook gebeurd wanneer ik al stilstond, ik weet niet precies of ik dan de koppeling in heb of dat ik hem in zijn vrij heb staan
- er branden geen lampjes tijdens rijden en een werkende motor, zodra die uit is gevallen wel maar zodra de motor aanstaat daarna brand er geen lampje meer.

Extra info auto en rijstijl:

- bouwjaar 1997
- bezine (tank gewoon euro95 niet de duurdere varianten)
- motortype weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik moeten nakijken op een manier
- Ik rij voornamelijk lage toeren, dus vroeg schakelen en harder dan 125 km/u heb ik nog niet gereden. Optrekken doe ik rustig en geleidelijk op een enkele keer na wanneer ik iets te veel gas geef (net mijn rijbewijs :p)
- Ik heb na 1 maand rijden 1 keer flinke toerengemaakt(warme motor, 1 of misschien 2 seconden lang) toen ik een heuveltje op moest, ik rook daarna heel licht een raar luchtje, daarna nooit meer geroken en deze problemen(topic) begonnen pas een maand later dus waarschijnlijk niet gerelateerd.
- Ik was de auto te weinig, pas 1 keer gedaan sinds ik hem heb, meestal wordt hij wel een beetje schoon door de regen ;)
- De auto is iets hoger stationair gezet door dit probleem om te kijken of het daar aan lag. Dat is niet het geval.
- Een maand geleden had ik een probleem met knipperlicht linksachter die op mijn rem reageerde, dit bleek ergens een connectertje te zijn, iets met een massa probleem.

Dit probleem wijkt dus echt af van het normale gedrag en gevoelsmatig (ik ben een enorme leek wat autos betreft) lijkt het wel of er even ergens vuil tussenzit en de motor er op stikt, dan met het starten van de motor wordt het vuil weggeblazen en weg probleem.

Mijn vraag is dus; Wat zou dit kunnen zijn en wat is het beste om eerst te proberen (kosten technisch gezien)?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven vraag gerust om meer en dan probeer ik daar achter te komen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door mechanic »

Lijkt op het wel bekende bdp-sensor verhaal wat uitgebreid op dit forum beschreven staat. Als deze defect/vuil is ziet deze geen motortoerental meer en laat de motor uitvallen.
Ook zou het in de gasklep kunnen zitten, maar deze oudere modellen hebben daar minder last van.
Controleer de slang van de mapsensor naar het inlaattraject. De verdere staat van onderhoud is ok?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ghoti
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2011
Laatste bezoek: 30 sep 2011 13:17
Actief als: particulier

Re: Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door ghoti »

Hey hallo,

Bedankt voor het antwoord en inmiddels ben ik een paar weken/maanden verder. Hier mijn bevindingen tot nu toe na deze eerste reactie, het probleem is er nog.

1.) BDP Sensor, we hebben hem los gemaakt en er zat inderdaad een hoop zwart vuil in/op/tussen. Echt een heleboel dus ik was al blij en hoopte dat dat het probleem was en dat het opgelost zou zijn. We hebben het schoongemaakt. Een paar dagen rond gereden en het leek weg maar dat bleek toch niet zo te zijn. De eerste 2 dagen na het probleem gefixd te hebben ook daadwerkelijk geen problemen, 1 keertje voelde ik motor soort van moeite hebben met online te blijven maar hij viel niet uit. Dag 3 begon de ellende, tijdens me rit weer 3 keer wegvallen.

2.) BDP Sensor en tandwiel, de bdpsensor zit boven een grote tandwiel, deze was ook helemaal zwart dus die hebben we schoongespoten met perslucht. Dit veranderde wel het 1 en ander aan de beleving van mijn toerentalmeter bij stilstand/stationair, hij bleef hogere toeren meten dan voorheen, terwijl we hem niet hoger stationair hebben gezet. Hij leek ook stabieler dan voorheen. Dus weer blij en hopen dat het opgelost zou zijn. Echter was dit weer niet het geval, wel weer de eerste paar dagen geen problemen en daarna begon het allemaal weer

3.) Buizen, ik heb alle buizen bekeken die ik maar kon vinden en ik kon nergens iets van een scheurtje vinden, de slangen zagen er nog goed uit (niet uitgedroogd/etc.), alles in mijn motorblok is ook mooi droog (wel wat stoffig hier en daar), nergens residu van vloeistoffen of iets dergelijks te vinden.

Inmiddels dus nog steeds het probleem met een leuke uitschieter van 21 keer uitvallen in een ritje van in totaal 60 km, aangezien het hiervoor eigenlijk maar 1 a 2 keer per rit gebeurde heb ik er allemaal niet zoveel haast bij gehad om het te fixen. Na de 21 dag echter is dat van de baan en wil ik het gewoon gefixed hebben. Ik heb inmiddels een monteur(andere dan mijn eigen monteur) tijdens een verjaardag er naar laten kijken, kon ook niets raars vinden aan de buizen/slangen/motor zo op het oog en voelen hier en daar. Hij gaf me het volgende lijstje waar ik naar zou moeten kijken:

1.) Stappenmotor (geen idee waar dat ding zit)
2.) EGR klep
3.) Lambda Sonde
4.) motor uitlezen (zie andere thread)

Jou items:

1.) Gasklep, deze auto heeft geen gas installatie, zit er dan toch een gasklep in?
2.) MAP sensor, ergens lijkt me dit een valide optie, gevoelsmatig (ben geen automonteur) lijkt het net of er iets kortsluiting maakt totdat de luchtventilator aangaat die standaard aangaat bij stilstaan/staionair draaien, hoe ziet deze kabel eruit?

Welke optie is volgens jullie de meest waarschijnlijke, ik heb niet zo veel zin om heel veel geld uit te geven om alleen maar het probleem te ontdekken namelijk en gerichte zoeken is dan bij voorbaat een hele fijne bijdrage aan het probleem :)

Bijkomende effect die het misschien helpt:

- Als ik hem in zijn vrij zet of koppeling in heb gedrukt en afrem dan schiet de rpm naar beneden, wanneer hij ook doorzakt naar het niet normale niveau dan loopt de motor zowel op voel als op de rpm harder en zachter te toerentallen (voel je heel goed door de versnellingpook) echter zodra ik stil sta dan loopt hij weer stabiel en valt hij niet meer uit totdat ik weer in de zelfde situatie zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

foppe99
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2011
Laatste bezoek: 29 sep 2011 15:13
Actief als: particulier

Re: Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door foppe99 »

Beste ghoti,

Bij mij exact hetzelfde probleem. Ik heb een Renault Megane II station uit 2006.

Ik ben reeds meerdere malen naar de garage geweest. Bobines vervangen, bdp-sensor, gaskleppenhuis gereinigd, maar nog steeds slaat ie op de meest onverwachte momenten af.

Ik ben inmiddels radeloos aangezien niemand weet wat de oorzaak is. Het probleem doet zich niet altijd voor dus is voor de garage ook moeilijk om te ervaren aangezien hij niet altijd afslaat als een monteur in mijn auto rijdt..... Ik heb het idee dat ze bij Renault niet verder kijken dan hun computer waarmee ze kunnen uitlezen en deze geeft telkens geen storing. Ouderwets de zaak inspecteren is er naar mijn mening niet meer bij.

Heb jij inmiddels een oplossing gevonden of iemand anders op dit forum? Voor de rest is het een prima wagen, maar dit probleem is gewoonweg irritant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultspecialist
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2011
Laatste bezoek: 17 mar 2012 20:40
Actief als: professional

Re: Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door renaultspecialist »

Ik heb nu veel gelezen en is al hoop gebeurt zie ik.
Ik heb er zelf weinig op aan te merken, maar ik zou kunnen kijken of ik iets kan ontdekken.
En no cure no pay.

Pm mij bij evt vragen en of interesse.

Perry's Car Service

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ghoti
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2011
Laatste bezoek: 30 sep 2011 13:17
Actief als: particulier

Re: Problemen bij remmen renault scenic type 1 (motor slaat af)

Bericht door ghoti »

Hey hallo,

Ja bij mij is het inmiddels opgelost, het volledige gaskleppenhuis was 1 en al zwart waar het zilver moest zijn. DUs alles losgemaakt en gereinigd (overdreven tot schroeven aan toe) en daarna was het probleem weg :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht