Publieke laadinfrastructuur in België

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Publieke laadinfrastructuur in België

Bericht door fivari »

De oplaadpalen in België zijn niet zo dik gezaaid als in Nederland. Oplaadpalen.nl is een veelgebruikte site voor het vinden van de laadinfrastructuur, ook in België. Het is belangrijk te beseffen dat niet alle laadpalen in Vlaanderen en al zeker niet in Wallonië op deze kaart zijn opgetekend.
Er zijn enkele alternatieve kaarten met oplaadfaciliteiten.

Uiteraard is er de kaart die door de inspanningen van Martijn al een schat aan info samenbrengt, ook uit België, en focust op de snelladers en versnelde laders: http://www.ac-lader.nl

Voorts is er http://www.asbe.be/

De lovetoload-kaart op https://www.lovetoload.com/ en de behoorlijk werkende bijhorende App.
Bovenstaande kaarten zijn meestal wel gekend. Er is nog de minder bekende kaart van EVA:
http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/oplaadpunten/oplaadpunten
Dan heb je nog enkele andere internationale kaarten die opnieuw en vreemd genoeg soms laadpalen bevatten die op de bovenvermelde kaartent ontbreken.

Voor Wallonie is http://fr.chargemap.com/ een goede bron met eveneens een mooie App, en zelf kijk ik regelmatig op http://plugsurfing.com/met een fijn werkende App.
De firma ZeMo installeert nogal wat laadpalen en heeft een eigen site: http://www.ze-mo.be/ze-mo/la-carte/
Misschien is http://www.plugshare.com/ wel de meest volledige kaart van het moment. In elk geval geeft ze nuttige info en laat, net als andere sites, toe om een laadpunt te evalueren. Verder is er nog [urlhttp://openchargemap.org]http://openchargemap.org[/url]

Tot slot nog dit: Alle Ikea-vestigingen in België hebben laadinfrastructuur. Ik vermoed telkens twee Type 2 @11 kW. Deze palen zijn niet (altijd) terug te vinden op de kaarten. De stations in volgende Belgische steden

Antwerpen-Centraal (P1)
Brugge (P1)
Gent-Sint-Pieters (P1)
Hasselt (P1)
Leuven (P1)
Namur (P1)
Ottignies (P1)

hebben een prima laadinfrastructuur: Telkens zes (6!) 22 kW laadpalen, gratis te activeren met de Mobib-kaart. Zo'n kaart kost eenmalig 5€. In die gevallen moet wel de parking betaald worden (1€/u), maar het tanken is tot einde van het jaar gratis.

Heel wat palen zijn geplaatst door Blue Corner. Alle Blue Corner palen die ik al bezocht hebben telkens een Schuko en een Type 2, Mennekes aansluiting zoals wij die zo graag hebben. De Schuko’s laat ik met plezier aan anderen, maar de Mennekes testte ik wel. Op één paal na leverden die allemaal 22 kW. De ene paal leverde nog altijd een 15 kW, dus ook dat gaat al mooi vooruit.
Zelf kreeg ik toegang tot alle Bluecorner laadpalen met een gratis RFID-kaart van TheNewMotion, aangevraagd en geactiveerd via http://www.thenewmotion.be/.
Activeren met een SMS zou ook moeten lukken, maar dat was voor mij nodig niet nodig. Ik las trouwens ergens dat het activeren met SMS vanaf een Belgische provider moet gebeuren. In dat geval is het geel oplossing voor vakantiegangers uit de buurlanden.
Omdat E-laad en TheNewMotion samenwerken voor Roaming in Nederland, vermoed ik dat ook het omgekeerde geldt en dat Nederlanders met E-laad kunnen tanken in België.

Tot maart 2014 is laden op die manier gratis. Ik heb ook nog geen enkele laadsessie op mijn online registratielijst van LoveToLoad zien verschijnen, dus ik vermoed dat de betaalfunctionaliteit nog niet geïmplementeerd is. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar ooit komt hieraan een einde.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Publieke laadinfrastructuur in België

Bericht door avdvee »

Hmmmm, das al meer dan ik vooralsnog vermoedde. Blijft triest om te zien dat we in Europa niet in staat zijn een actueel lijstje/ databasetje te ritselen waarin alle laders staan. Zeau 1999 :-(
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Publieke laadinfrastructuur in België

Bericht door renault15.17 »

Top dat je dit voor toekomstige Belgische Zoe rijders opgetekend hebt, Fivari! En voor de (Nederlandse) toeristen natuurlijk. :thumb:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht