R-link nieuws

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

R-link nieuws

Bericht door Jeffrey71 »

Om het een beetje overzichtelijk te houden hierbij een R-link nieuws topic.

TomTom en Renault bieden beste in-car systeem.
http://corporate.tomtom.com/releasedeta ... eID=793515
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: R-link nieuws

Bericht door renault15.17 »

En uiteraard gaan de ontwikkelingen verder. Renault teamt hiervoor op met Orange:

Renault, Orange test 4G in Next 2 prototype vehicle
Tuesday 10 December 2013 | 11:20 CET | News
Renault and Orange are collaborating on a research project to test the automotive uses of LTE connectivity. The partnership saw Orange install 4G at Renault's R&D facilities before the operator launched 4G for businesses, then consumers. The aim is for both teams to test new uses made possible by very-high-speed mobile technology in real-life situations, ranging from virtual office and cloud gaming to video conferencing. An initial test is underway on the Next 2 prototype vehicle, based on the Renault Zoe, and to be presented on the Renault stand at the LeWeb'13 Paris conference. Connected vehicles are already a reality. With Renault provides its customers with an integrated and connected multimedia touch tablet with the Renault R-Link infotainment and navigation system. Available on most Renault models, it features nearly 100 apps. Orange Business Services supplies the SIM M2M cards used in R-Link-equipped vehicles.

Bron: http://www.telecompaper.com/news/renaul ... le--984901
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: R-link nieuws

Bericht door GertjanVB »

Ik lees dat nieuwsberichtje uit de post van Jeffrey en ben dan vervolgens bang dat een oplossing van de problemen met en de verbetering van het Rlink systeem lang op zich kunnen wachten. Als Renault en TT het idee hebben dat ze het beste systeem hebben gemaakt dan missen ze iets. Fantastisch idee, slechte uitvoering zowel hardware als software als gebruikersvriendelijkheid. Het verbaast me enorm dat gezien de omvang van de klachten er nog niets structureels mee gedaan is.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: R-link nieuws

Bericht door avdvee »

TomTom en Renault bieden beste in-car systeem.
En dat onderzoek is gedaan door SBD; wat zie ik op de website staan:
SBD, proudly working in association with: onder andere Renault en TomTom
Dit lijkt verdikkie echt wel wij van WC-eend :oops: Misschien ben ik als IT'er en liefhebber van onder andere de filosofie van Apple iets te verwend maar hoe kun je in hemelsnaam zulke kolder verzinnen. Althans mijn ervaring op de Zoe, ik neem aan dat dit representatief is voor R-link in alle andere Renaults, is van dermate niveau dat ik dit bijna ergerlijk vind ware het niet zo lachwekkend.

Het systeem zit qua gebruikersinterface ronduit 2009 in elkaar, zodanig dichtgetimmerd dat een fatsoenlijke upgrade van laadpalen (handig in een Zoe) geen optie is en het is ronduit sloom en slecht bedienbaar doordat gekozen is voor een resistief scherm in plaats van capacitief .......
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door sjoerd1970 »

Ik had van de software ook meer verwacht. Goed idee, slecht uitgevoerd.

Doordat mijn SD kaart opeens niet meer werd herkend (andere topic), heb ik Navigon op mijn Ipad gestart en dán heb je een echte tablet in je auto: Zeer hoge resolutie, veel groter scherm, bluetooth koppeling met speakers, 3G internet (onbeperkt). Met de reclame van Rlink dat ze een tablet hadden ingebouwd had ik dat een beetje voor ogen gehad.

En dan te bedenken dat Navigon op de iPad 80 euro kost inclusief lifetime updates (4 maal per jaar), alle kaarten van Europa, geen 3G nodig én traffic info.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door Jeffrey71 »

@ sjoerd1970
Ik ben zelf werkzaam in de lcd techniek. Uit ervaring weet ik dat je niet zo maar elk scherm in een auto kunt inbouwen. Dit heeft te maken met de soms erg hoge temperaturen die kunnen ontstaan in de auto waar het scherm aan bloot gesteld wordt. De prestatie van het scherm loopt dan erg terug.

De eisen voor tablets ligt heel anders omdat deze vaak aan kamertemperaturen bloot gesteld worden. De vraag naar betere schermen voor de automotive wereld komt nu pas op gang.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door sjoerd1970 »

Dat snap ik Jeffrey en inderdaad een goed punt. Er werd alleen geadverteerd met een op Android gebaseerde tablet, dat schept natuurlijk wel verwachtingen. Ik vind het wel een heel goed idee waarmee Renault is gekomen en hoop day ze het verder goed gaan door ontwikkelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: R-link nieuws

Bericht door avdvee »

Uit ervaring weet ik dat je niet zo maar elk scherm in een auto kunt inbouwen.
Goed dat je dat zegt, dat lijkt me inderdaad lastig. Overigens niet alleen vanwege hoge temperaturen maar ook de lage. Desalniettemin is mijn kritiek niet zozeer gericht op de kwaliteit van het scherm zelf als wel op de software en bediening (van deze digitizer). Met name de keuze voor een drukgevoelig systeem (ik gebruik soms zelfs mijn nagels) in plaats van een capacitief systeem (zoals alle moderne smartphones en tablets gebruiken) vind ik ronduit vervelend in het gebruik.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door Jeffrey71 »

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat Renault met een andere betere variant gaat komen. Vaak worden er lang lopende contracten afgesloten van zo`n 4 jaar dit doen ze om de kosten te drukken. Het scherm grote wordt vaak gekozen en dan in meerdere auto`s ingezet ook dit drukt de kosten. De kwaliteit die nu in de betere tablets zit gaan we voorlopig nog niet in standaard auto`s zien jammer genoeg.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door sjoerd1970 »

Om weer even on topic te gaan en het over het nieuws te hebben: Google en Audio gaan een op andoid gebaseerd systeem uitbrengen: http://www.nu.nl/tech/3664339/google-en ... -auto.html

Ik dacht dat Renault zijn systeem ook op android had gemaakt. Dan is dit toch niets nieuws?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: R-link nieuws

Bericht door avdvee »

Het systeem van Renault is zodanig dichtgetimmerd dat je amper meer kunt spreken van een Android systeem; hoogstens gebaseerd op Android. Zou wensen dat er een hacker een jailbreak weet te verzinnen!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: R-link nieuws

Bericht door sjoerd1970 »

Dus je zou het ook fijn vinden als hackers je R-Link kunnen overnemen? Lijkt mij prima als het systeem goed dicht zit. Heb hier ook nooit problemen mee gehad met IOS van Apple. Mits het goed werkt en er goede apps op komen. Dat is bij RLink niet zo helaas. Ik begrijp daarom je opmerking wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: R-link nieuws

Bericht door avdvee »

Je reactie is helaas niet helemaal verdedigbaar. Natuurlijk wil ik niet dat een hacker R-link kan overnemen. Maar een jailbreak toepassen wil niet zeggen a) dat ik dan gehackt kan worden en b) zonder jailbreak niet gehackt kan worden. Natuurlijk realiseer ik me dat ongeoefende gebruikers meer risico KUNNEN lopen, bijvoorbeeld door bij gevaarlijke bronnen software te halen, echter het is net zo waar dat dankzij jailbreaken de leverancier gedwongen wordt zijn systemen beter te beschermen. Wat Apple dan ook consequent doet.

Wat jij je niet realiseert is dat veel zaken die nu in IOS7 zitten al veel langer, en vaak zelfs nieuw ontwikkeld, in de jailbreakscene beschikbaar waren. En het Apple dwong om te innoveren.

En dat moeten we natuurlijk willen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: R-link nieuws

Bericht door GertjanVB »

Inmiddels gaat de concurrentie met Apple in zee; http://www.onemorething.nl/2014/03/ios- ... lay-eruit/
Uitdagend en nu serieuze competitie aangezien Renault niet bij de genoemde partnerautomerken wordt genoemd. Misschien via de achterdeur ( Nissan)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: R-link nieuws

Bericht door renault15.17 »

Stukje tekst uit de introductie van de nieuwe Twingo:
Renault biedt ook opbergmodules onder de noemer 'Flexicase'. Ook aan connectiviteit werd er gedacht. Zo kun je de applicatie R&Go downloaden om Android- en iOS-smartphones rechtstreeks te verbinden. En er is natuurlijk ook het multimediasysteem R-Link, met een nieuw aanraakscherm waarop je kan inzoomen of scrollen.
Met name die laatste zin trok mijn aandacht. Toch nu al een ander scherm. Ik ga in september eens zo'n nieuwe Twingo bekijken (sowieso een erg leuk autotje geworden :wink: )
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht