Grand Scenic 2.0 automaat
2004 April
Benzine LPG G3
Nadat van onze GS de distributie riem/set, waterpomp, nokkenasversteller en de krukaspoeli vervangen zijn door een universele garage (doordat dat de krukaspoelibout niet gemakkelijk los ging hebben ze de grill radiateur etc. verwijderd om beter bij de krukaspoelibout te komen).
In ieder geval na deze reparatie kwam ik er eigenlijk na een dagje of 2 achter dat bij langere stilstand/stationair lopen van de motor dat de temperatuur indicatie op het dashboard aardig opliep naar het maximum (8blokjes) tot dat op een gegeven ogenblik zelfs de koelvloeistof ging overstorten via het expansievatdopje (op dit moment stond wel de airco bijna vol open ivm zeer warm weer tegen de 30graden).
Maar bij rijwind zakte de temperatuur indicatie weer naar normale stand (4 blokjes).
Ben hiermee terug naar de garage gegaan men heeft de koelvloeistof bijgevuld en het koelsysteem op druk gezet ter controle op eventuele lekkage, gelukkig geen lekkage geconstateerd, wel kwam men erachter dat de koelventilator niet draaide/inschakelde terwijl de temperatuur indicatie op het dashboard op bijna max. (8 blokjes) stond.
Na wat speurwerk constateerde de monteur dat de temperatuursensor/weerstand die op het koelventilatorhuis gemonteerd zit dat hiervan de thermozekering/diode stuk is, de monteur had verbinding door verbonden toen draaide de koelventilator gewoon, oké nieuw temperatuursensor/weerstand besteld en gemonteerd op dit moment deed alles het weer, ik vroeg nog aan de monteur wat de oorzaak hiervan kan zijn hij vertelde mij daar dit wel eens kon stuk gaan oke klinkt aannemelijk.
2 dagen later auto volgepakt en op vakantie in NL en wat blijkt na 2uren rijden in de file en de temperatuur weer naar het maximum toe, rijden weer normale temp.
Na dit lange verhaal is mijn vraag wat is de mogelijke oorzaak dat deze temperatuursensor/regelaar/weerstand stuk gaat ?
Ik weet niet of de benaming temperatuursensor/weerstand goed is, de monteur noemde het een kachelweerstand terwijl de standen van de kachel ventilator het op alle standen doet.
Ik weet van onze vorige Scenic uit 2000 dat bij een kapotte kachelweerstand de kachelventilator alleen op de hoogste stand werkte, en dat deze weerstand in het dashboard gemonteerd zat.
Het defecte temperatuur sensor/weerstand of hoe de naam van dit onderdeel ook mag zijn zit duidelijk gemonteerd in het koelventilatorhuis bij de radiateur.
PS ik probeer een foto van dit onderdeel toe te voegen.
Hopend op een informatieve reactie
Verder een zeer tevreden Renault rijder
Radiateur koelventilator regel/weerstand defect
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 aug 2014 14:31
- Actief als: particulier
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
- Actief als: particulier
Re: Radiateur koelventilator regel/weerstand defect
Onderweg een hachelijke situatie,zeker als men stopt aan de péage.
Je zult toch moeten vetrouwen op een echte plaatselijke Renault garage.
Ikzelf zet er draad aan met zekering en schakelaartje.
(of anders komt er lucht in je motor terecht waardoor alles ontregelt wordt)(al meegemaakt,3 dagen hotel en na 1/2 dag terug in panne;gebarsten culasse)
Je zult toch moeten vetrouwen op een echte plaatselijke Renault garage.
Ikzelf zet er draad aan met zekering en schakelaartje.
(of anders komt er lucht in je motor terecht waardoor alles ontregelt wordt)(al meegemaakt,3 dagen hotel en na 1/2 dag terug in panne;gebarsten culasse)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-