[INFO] Radio inbouwen op originele R25 stekker

Plaats hier je technische instructies omtrent de R25

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 mar 2025 08:17
Actief als: particulier
Contacteer:

[INFO] Radio inbouwen op originele R25 stekker

Bericht door Mathijs »

Zodan, ik hou graag het spul origineel, dus hier even een kleine foto reportage hoe je op de originele stekker een standaard din radio aansluit met behulp van een PEUGEOT/CITROEN verloop stekker (ja sorry, kan ik ook niets aan doen).

Het probleem:
Na verwijderen van de originele Renault Radio, hou je een aparte plug over. Deze wilde ik niet afknippen, omdat wellicht ooit in de toekomst de Radio Renault teruggaat. Tevens wilde ik om dezelfde reden de stekker niet van de Radio Renault afknippen.
De oplossing vond ik door bij Halfords voor 15.50 euro (oef) een verloop stekker te kopen, type KBL.018/ISO, bedoeld voor de Peugeot/Citroen.
Jammer genoeg hebben deze merken een iets andere pinbezetting, maar daar viel wel een mouw aan te passen...

Gevolg:
Iedere radio met een standaard ISO stekker past nu zonder problemen in de R25....

...en wel als volgt....

De originele R25 stekker...
stap01.jpg
..de zijkantjes snijden we af met een scherp mesje, maakt niet veel uit want verkeerd aansluiten blijft door de andere nokjes onmogelijk
stap02.jpg
..nu past de verloop kabel zonder problemen...
stap03.jpg
..met aan de ander zijde de ISO stekkers, waar we niets aan gaan veranderen...
stap04.jpg
..stap 1 gaat over de middelste aansluitingen, die van de spanning, dit is de originele situatie, de aansluitingen aan beide zijkanten zijn van de speakers..
stap05.jpg
..jammer genoeg vergeten een tussen foto te maken.
De stroomdraden zijn verwisseld, alsmede de speaker draden, allen in de rode stekker.
Op deze foto zitten de zwarte(massa) en blauwe(aut.ant) in loze contacten voor de R25.
Aan beide zijkanten zijn de speakerdraden als setjes van positie veranderd.
stap06.jpg

Voila, that's all, linksvoor is linksvoor, rechtsachter is rechtsachter, etc etc.
Spanning over contact loopt goed, spanning na contact staat goed, het enige wat ontbreekt (was met de R25 radio geen noodzaak voor) is een signaal dat de verlichting aanstaat...

edit:
De spanning voor verlichting is makkelijk af te tappen van de nabij gelegen sigaretten aansteker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut