Remcylinder cups R5 1986

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Rasco
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:27
Actief als: particulier

Remcylinder cups R5 1986

Bericht door Rasco »

Renault 5:
1986 :
Benzine :

Goedenavond lezers.

Kunnen jullie mij vertellen of er tegenwoordig nog rubber cups te koop zijn voor de remcylinders van mijn R5 1986.
Of moeten de hele remcylinders nieuw gekocht worden.

Wie geeft raadt met adressen waar te koop.

Groet,
Lex

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door mechanic »

Cilinders kosten nieuw maximaal 20e per stuk, ik zou nieuw adviseren :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rasco
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:27
Actief als: particulier

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door Rasco »

Overigens, kan iemand mij ook zeggen of de handremmen van de R5 uit dit bouwjaar afgesteld moeten/kunnen worden?
Of hoeven deze niet afgesteld te worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door mechanic »

Afstellen kan altijd. Wat is het probleem mbt de handrem? Als de remvoering achter dunner wordt zal de handrem meer ruimte krijgen. De achterremmen zijn over het algemeen zelfstellend, en de parkeerremkabels kun je strakker afstellen zodat de hendel niet zo ver omhoog getrokken hoeft te worden. Controleer wel of de wielen nog draaien als je de handrem strakker stelt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rasco
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:27
Actief als: particulier

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door Rasco »

Het probleem is de APK.
Handrem werkt voor mij perfect. Remschoenen hebben ruim voldoende dikte.
Handrem hoeft niet ver omhoog, zou iets korter kunnen.

Bij het keurstation vinden ze dat de handremmen niet gelijk remmen.
Ik heb beide achterwielen tegelijk op de krik gehad en zoals ik het kan controleren remmen ze gelijk, maarja ik meet niet digitaal.
Ik heb de remdeksels eraf gehaald.
Remmen waren schreeuwend vuil. Veel zwart maar droog stof, net grafiet. 1 remciliner cupje is gescheurd maar hij lekt niet.

Ben er toevallig net onder gekropen en denk het stelmechanisme gevonden te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door mechanic »

De apk eis voor de parkeerrem is dat de wielen moeten blokkeren als de handrem aangetrokken is. Al is er 80% verschil is maar zitten beide wielen vast als de parkeerrem aangetrokken is moet de auto goedgekeurd worden. Alhoewel het voor jezelf natuurlijk fijn is dat de parkeerrem op beide wielen evengoed werkt..
Controleer eens op de kabels links en rechts even veel speling hebben en dat deze dus goed gespannen is. Zijn ze dat, kun je controleren of de handrem wel helemaal in ruststand zit in de trommel en of het scharnierpunt niet vast zit. Reinig dus ook je achterremmen goed en check de werking van de bewegende delen in de trommel. Een stofhoes van je remcilinder is ook geen afkeurpunt daar de trommels niet worden gedemonteerd en alleen de zichtbare delen en de werking gecontroleerd worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rasco
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:27
Actief als: particulier

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door Rasco »

Hartelijk dank voor je antwoorden Mechanic.

Feitelijk zijn, de handremmen niet afzonderlijk af te stellen. Vanaf de handrem handel die je omhoog trekt gaat onder de auto 1 stangetje met aan het eind schroefdraad naar een splitsing van beide kabels. Alleen dat stangetje met aan het einde schroefdraad is af te stellen. Bij het afstellen trek je dus beide remmen meer aan of beide remmen meer los.Toch blijft 1 van beide remmen iets eerder remmen als de andere. Mogelijk dat ik om dit op te lossen de remschijven uit de trommels moet halen om bij de kabels in de trommel te kunnen komen. Geen idee. Heb gezien waar de handremkabels in de schoenen aanhaken maar kan niet zien of ik daar ook iets aan kan afstellen.
Ik heb alles heel goed schoongemaakt en de schoenen met fijn schuurpapier ligt geschuurd.
Het moet gezegend zijn zo.
Ik heb geen idee of ik misschien met ontluchten van de remmen hier nog verbetering in zou kunnen brengen.

Ik kan mij voorstellen dat wat je zegt over de 80% verschil dat de wagen dat goed gekeurd moet worden. Als ik hard trek tijdens het rijden blokkeert de boel gewoon, dus ze remmen prima. De norm die je noemt is natuurlijk een Nederlandse en mogelijk zelfs een Europese norm. Maar ik zit in Frankrijk, ze zijn in dit land met alles behoorlijk achterlijk, dus ook hiermee.
Nogmaals, hartelijk dank.
En dank voor je antwoord hieronder!! Inderdaad rijden hier meer wrakken rond, doorgaans zijn ze ook redelijk makkelijk bij de verplichte twee jaarlijkse keuring.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Remcylinder cups R5 1986

Bericht door mechanic »

En ik maar denken dat ze in frankrijk geen apk hadden? Tijdens vakantie's daar toch een hoop rotte wrakken zien rijden..
Zoals je zegt klopt het met wat ik bedoelde uit te leggen. De hendel trekt een kabel die via een y koppeling de 2 handremkabels aan trekt. Deze kabel moeten beide ong even strak zitten, slecht afgestelde kabels kom je toch nog steeds tegen.
Als je de trommel gedemonteerd hebt kun je zien dat er aan de remschoen een scharnier zit waaraan de handremkabel is gemonteerd. Deze moet in russtand helemaal tegen de uitsparing op de voering zitten, en bij het aantrekken van de handrem bewegen. Dit kun je mooi checken als je met zn 2e bent.
De handrem staat kwa aansturing helemaal los van de voetbediende rem dus ontluchten geen enkele zin. Is alles gangbaar, en werkt het naar behoren moet de remtest goed zijn. Het is mogelijk dat de handremkabel uitgerekt is na al die jaren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in