Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn ervaringen delen met mijn Renault Espace VI Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid. De auto is in april 2024 nieuw gekocht en wordt onder andere professioneel gebruikt voor mijn werkzaamheden als VTC-chauffeur in Frankrijk.
De eerste problemen begonnen al ongeveer twee maanden na aankoop.
Het meest hardnekkige probleem is een zeer scherp en hinderlijk geluid bij het remsysteem. Bij buitentemperaturen van ongeveer 25 °C of hoger kan het geluid tijdens het rijden optreden, zelfs zonder het rempedaal in te drukken. Bij kouder weer verschijnt het meestal na enkele kilometers, wanneer de auto warm is geworden.
Tijdens de garantieperiode zijn binnen het officiële Renault-netwerk meerdere reparaties uitgevoerd, onder andere aan de remschijven en remblokken. Ondanks deze interventies bleef het probleem ongeveer 18 maanden bestaan.
In het kader van een later gestarte gerechtelijke expertise werd onder andere geadviseerd om de remblokken af te schuinen (“chanfreinage des plaquettes”). Daarna verdween het geluid, maar in mijn ervaring slechts tijdelijk.
In juni 2025 deed zich een ander, voor mij veel zorgwekkender probleem voor.
De auto had ’s nachts normaal geparkeerd gestaan. Bij het starten de volgende ochtend verscheen een rode waarschuwing voor een storing in de stuurinrichting. De stuurinrichting was niet meer normaal bruikbaar en de auto moest door Renault worden behandeld.
Daarna werd binnen het Renault-netwerk aan het stuursysteem gewerkt. In de technische informatie die mij later werd verstrekt, werd onder andere foutcode C1608:49 vermeld, in verband met een interne elektronische storing van de ECU.
Daarnaast traden in de loop van de tijd verschillende andere elektronische problemen op: een zwart centraal scherm, een vastgelopen beeld van de achteruitrijcamera, sensorwaarschuwingen en andere storingen van het display- of multimediasysteem.
De opeenvolgende storingen, werkplaatsbezoeken en periodes waarin de auto niet kon worden gebruikt, hebben mijn professionele werkzaamheden als VTC-chauffeur sterk verstoord.
Omdat de problemen ondanks meerdere interventies bleven bestaan, werd uiteindelijk een gerechtelijke procedure gestart en werd een gerechtelijk deskundige aangesteld. Na het onderzoek, een voorlopig rapport en de opmerkingen van de verschillende partijen is inmiddels het definitieve deskundigenrapport uitgebracht.
Voor alle duidelijkheid: ik beschrijf hier uitsluitend de gedocumenteerde geschiedenis van mijn eigen auto. Ik beweer niet dat alle Renault Espace VI-modellen dezelfde problemen hebben.
Ik ben vooral benieuwd of andere Espace VI-eigenaren soortgelijke ervaringen hebben:
– Remgeluiden wanneer de auto warm is, zelfs zonder het rempedaal te bedienen?
– Het afschuinen van de remblokken als oplossing voor aanhoudend piepen?
– Een storing of uitval van de stuurinrichting bij het starten?
– Foutcode C1608:49 of andere elektronische storingen met betrekking tot de stuurinrichting?
– Terugkerende zwarte schermen of andere elektronische storingen?
Na bijna twee jaar van reparaties en procedures hoor ik graag de technische ervaringen van andere Espace VI-eigenaren en welke oplossingen Renault bij hen heeft voorgesteld.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Renault Espace VI 2024 – terugkerende remproblemen, stuurstoring en gerechtelijke expertise
-
EspaceVI75
Topic author - Net ingestapt

- Actief als: particulier
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-