Dat het 1 topic is vind ik wel logisch maar een Floride en een Caravelle wijken wel behoorlijk van elkaar af hoor
In elk geval technisch : een Floride is eigenlijk een Dauphine met een fraai designerjasje terwijl de Caravelle hetzelfde is maar dan op basis van de R8 , ofwel een verbeterde (verstevigde) ophanging schijfremmen rondom, andere koeling , motor etc etc
Ook uiterlijk zijn er wat verschillen. Zo is de Caravelle achterin aanzienlijk ruimer doordat de radiator niet voor de motor staat maar erachter.
Dit heeft wat gevolgen : De Caravelle als coupe of met losse hardtop ziet er heel anders uit.
Doordat er nml meer binneruimte beschikbaar kwam is er een 4 zitter van gemaakt (Maar wel voor miniatuur achter passagiers hoor) en loopt de daklijn veel langer door, dat zie je meteen en is IMHO veel minder elegant
Ook heeft de Caravelle om dezelfde radiator reden geen chromen luchtinlaten(kieuwen) in de zijkant meer nodig (zonde!) en zijn er in plaats daarvan koelsleuven in de motorkap aangebracht
Ook is het interieur bij de Caravelle wat "sportiever" gemaakt met een zwart stuur met zilveren ringen ipv een tweekleurig stuur in de kleur van de auto wat natuurlijk een veel meer "fifties" gevoel geeft ipv het sportievere "sixties gevoel van het Caravelle interieur
Overigens is het zo dat Amerikaanse uitvoeringen van de Floride aldaar meteen Caravelle genoemd werden (maar dat stond toen nog niet op de neus)
De reden hiervoor was dat de naam Floride (Florida) daar al beschermd was
Daarnaast kregen deze uitvoeringen andere bumperrozetten en 12 v installaties mee.
En over namen gesproken : het vreemde feit doet zich voor dat Renault de naam Caravelle niet gedeponeerd heeft want Volkswagen zou in de tachtiger jaren deze naam gaan gebruiken voor bepaalde uitvoeringen van de T3 bus !
Ter illustratie zijn twee foto's bijgevoegd die het verschil voor de dichte versies duidelijk maken
de Caravelle:
de Floride
