Renault Grand Espace V6 CDI 3.0 automaat
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jun 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Renault Grand Espace V6 CDI 3.0 automaat
Beste forumbezoeker(s),
Begin januari van dit jaar heb ik een Renault Grand Espace aangeschaft. Een 3 liter diesel-automaat met kilometerstand 125.000 van februari 2003. De auto had gelukkig een half jaar BOVAG-garantie.
Een geweldige auto om in te rijden. Helaas kwam ik ongeveer 3 maanden later met pech langs de weg te staan tengevolge van een oplopende temperatuur en een lampje, dat aangaf, dat de motor te heet was en een stop moest worden gemaakt.
De monteur van de ANWB constateerde, dat alle koelvloeistof was weggelopen (dat controleer je nou eenmaal niet dagelijks) en vulde 5 liter water bij.
De temperatuur was weer goed en ik ben direct naar de garage gegaan. Overigens zeer merkwaardig, dat bijna alles wat er met of in deze auto gebeurt via de computer wordt aangegeven, maar niet, dat het koelvloeistofniveau te laag is. Bijna elke auto geeft dat aan! Mijn ergste vermoeden, dat de cilinderkop(pen) lekte(n), leek niet waar; een reservoir werd vervangen. Ongeveer 2 weken later: oplopende temperatuur; een stop langs de weg leerde, dat het nieuw aangebrachte reservoir bol stond van de druk. Voorzichtig terug naar de Renault-garage.
Wat blijkt: cilinderkop lekt. Reparatie van bijna 3.000 euro, maar nog steeds lekkage. Het blok blijkt na inspectie van een gespecialiseerde monteur van Renault-Nederland nu krom te zijn en Renault schrijft voor, dat de kop niet gevlakt mag worden, omdat de motor van aluminium is en er moet (ten bedrage van meer dan 10.000 euro) een nieuw motorblok worden geplaatst. De garage is hiermee niet gelukkig en uiteraard mijn verkoper, die ik op de verstrekte garantie aanspreek, uiteraard ook niet. Renault Nederland geeft bij het doen van beroep op de coulance-regeling niet thuis (bij minder dan 150.000 km. staat men garant bij een vastgelopen motor, maar je rijd uiteraard niet door bij hoge temperaturen). Kortom een impasse, omdat mijn verkoper vindt, dat de Renault-garage, die de diagnoses heeft gesteld en de reparaties heeft uitgevoerd, ook niet vrijuit gaat en spreekt hem via zijn garagepolis daar op aan. En in de tussentijd ben ik de auto al bijna 2 maanden kwijt en weet niet hoe lang ik nog moet wachten tot de auto weer bruikbaar wordt opgeleverd. Mijn verkoper heb ik inmiddels aansprakelijk gesteld en heb bij hem een beroep gedaan op de BOVAG-garantie. Een antwoord heb ik tot op heden niet ontvangen.
Voordat ik de BOVAG ter bemiddeling inschakel en verdere rechtsbijstand inschakel zou ik van de forum-lezers heel graag tips, adviezen, opmerkingen of suggesties willen ontvangen, waarvoor bij voorbaat heel hartelijk dank.
"pengel1".
Begin januari van dit jaar heb ik een Renault Grand Espace aangeschaft. Een 3 liter diesel-automaat met kilometerstand 125.000 van februari 2003. De auto had gelukkig een half jaar BOVAG-garantie.
Een geweldige auto om in te rijden. Helaas kwam ik ongeveer 3 maanden later met pech langs de weg te staan tengevolge van een oplopende temperatuur en een lampje, dat aangaf, dat de motor te heet was en een stop moest worden gemaakt.
De monteur van de ANWB constateerde, dat alle koelvloeistof was weggelopen (dat controleer je nou eenmaal niet dagelijks) en vulde 5 liter water bij.
De temperatuur was weer goed en ik ben direct naar de garage gegaan. Overigens zeer merkwaardig, dat bijna alles wat er met of in deze auto gebeurt via de computer wordt aangegeven, maar niet, dat het koelvloeistofniveau te laag is. Bijna elke auto geeft dat aan! Mijn ergste vermoeden, dat de cilinderkop(pen) lekte(n), leek niet waar; een reservoir werd vervangen. Ongeveer 2 weken later: oplopende temperatuur; een stop langs de weg leerde, dat het nieuw aangebrachte reservoir bol stond van de druk. Voorzichtig terug naar de Renault-garage.
Wat blijkt: cilinderkop lekt. Reparatie van bijna 3.000 euro, maar nog steeds lekkage. Het blok blijkt na inspectie van een gespecialiseerde monteur van Renault-Nederland nu krom te zijn en Renault schrijft voor, dat de kop niet gevlakt mag worden, omdat de motor van aluminium is en er moet (ten bedrage van meer dan 10.000 euro) een nieuw motorblok worden geplaatst. De garage is hiermee niet gelukkig en uiteraard mijn verkoper, die ik op de verstrekte garantie aanspreek, uiteraard ook niet. Renault Nederland geeft bij het doen van beroep op de coulance-regeling niet thuis (bij minder dan 150.000 km. staat men garant bij een vastgelopen motor, maar je rijd uiteraard niet door bij hoge temperaturen). Kortom een impasse, omdat mijn verkoper vindt, dat de Renault-garage, die de diagnoses heeft gesteld en de reparaties heeft uitgevoerd, ook niet vrijuit gaat en spreekt hem via zijn garagepolis daar op aan. En in de tussentijd ben ik de auto al bijna 2 maanden kwijt en weet niet hoe lang ik nog moet wachten tot de auto weer bruikbaar wordt opgeleverd. Mijn verkoper heb ik inmiddels aansprakelijk gesteld en heb bij hem een beroep gedaan op de BOVAG-garantie. Een antwoord heb ik tot op heden niet ontvangen.
Voordat ik de BOVAG ter bemiddeling inschakel en verdere rechtsbijstand inschakel zou ik van de forum-lezers heel graag tips, adviezen, opmerkingen of suggesties willen ontvangen, waarvoor bij voorbaat heel hartelijk dank.
"pengel1".
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 aug 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
hallo,
Ik heb eens opgevangen dat er een campagne van renault is op deze DCI motoren omdat er onvoldoende koeling is op de achterste cilinderkop.
Normaal word de motor dan ten laste van renault vervangen. Maar dit had al moeten gebeuren volgens mij na de eerste keer....
Toen het expansievat vervangen geweest is had men ook nieuwe software moeten uploaden die de temperatuur lager moet houden.
Voor meer info mag je mij gerust mailen.
Ik heb eens opgevangen dat er een campagne van renault is op deze DCI motoren omdat er onvoldoende koeling is op de achterste cilinderkop.
Normaal word de motor dan ten laste van renault vervangen. Maar dit had al moeten gebeuren volgens mij na de eerste keer....
Toen het expansievat vervangen geweest is had men ook nieuwe software moeten uploaden die de temperatuur lager moet houden.
Voor meer info mag je mij gerust mailen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 aug 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Motorschade
Hoe is het nu dan inmiddels afgelopen met dit euvel?
Is het nu opgelost? of heeft U de auto nog steeds niet terug?.
Is het nu opgelost? of heeft U de auto nog steeds niet terug?.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jun 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
renault grand espace V6 CDI 3.0 automaat
Beste Geert,
Nog bedankt voor je antwoord. Ik kreeg het niet klaar je rechtstreeks een antwoord te mailen.
In antwoord op Peter 159: nadat ik de verkoper had toegezegd de kosten van de vervanging van de distributieriem zelf te betalen (ca. 750 euro) heeft hij opdracht gegeven de auto te repareren.
Overigens had een nieuw onderzoek door een Motor Revisiebedrijf opgeleverd, dat motorblok en kop niet krom waren. Mijn verkoper heeft uiteindelijk de motor laten repareren. De auto ben ik bijna 4 maanden (!) kwijt geweest. Hij loopt inmiddels weer geweldig.
Toen ik de toezegging deed de kosten van de distributieriem te dragen ging ik er uiteraard van uit, de auto spoedig weer terug te krijgen. Daarbij was niet ingecalculeerd, dat dit nog maanden zou duren.
De reparateur stuurt mij nu een nota + aanmaningen, terwijl ik niet hem maar mijn verkoper deze toezegging had gedaan.
De hele zaak ligt nu bij mijn rechtsbijstandsverzekering, aangezien ik bijna 4 maanden geen vervangend vervoer en dus veel kosten en gedurende dezelfde termijn voor niets een dure allrisks-verzekeringspremie en motorrijtuigenbelasing heb betaald, zonder dat daar iets tegenover stond.
Einduitslag wat dat betreft dus nog niet bekend.
Wanneer iemand n.a.v. de hele gang van zaken nog een interessante bijdrage kan leveren hoor ik dat graag!
pengel1.
Nog bedankt voor je antwoord. Ik kreeg het niet klaar je rechtstreeks een antwoord te mailen.
In antwoord op Peter 159: nadat ik de verkoper had toegezegd de kosten van de vervanging van de distributieriem zelf te betalen (ca. 750 euro) heeft hij opdracht gegeven de auto te repareren.
Overigens had een nieuw onderzoek door een Motor Revisiebedrijf opgeleverd, dat motorblok en kop niet krom waren. Mijn verkoper heeft uiteindelijk de motor laten repareren. De auto ben ik bijna 4 maanden (!) kwijt geweest. Hij loopt inmiddels weer geweldig.
Toen ik de toezegging deed de kosten van de distributieriem te dragen ging ik er uiteraard van uit, de auto spoedig weer terug te krijgen. Daarbij was niet ingecalculeerd, dat dit nog maanden zou duren.
De reparateur stuurt mij nu een nota + aanmaningen, terwijl ik niet hem maar mijn verkoper deze toezegging had gedaan.
De hele zaak ligt nu bij mijn rechtsbijstandsverzekering, aangezien ik bijna 4 maanden geen vervangend vervoer en dus veel kosten en gedurende dezelfde termijn voor niets een dure allrisks-verzekeringspremie en motorrijtuigenbelasing heb betaald, zonder dat daar iets tegenover stond.
Einduitslag wat dat betreft dus nog niet bekend.
Wanneer iemand n.a.v. de hele gang van zaken nog een interessante bijdrage kan leveren hoor ik dat graag!
pengel1.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 jan 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Renault Grand Espace V6 CDI 3.0 automaat
Beste Pengel,
Ik heb 2 maanden geleden een Renault Espace 3.0 met 130.000 Km gekocht. Kort daarna merkte îk dat bij hogere snelheid vanaf 140 Km/h de motor oververhit raakte, nu 2 manden later inmiddels al vanaf 110 Km/h. Natuurlijk denk je dan aan te weinig koelwater en dat was inderdaad zo. Echter na een week was het reservoir weer bijna leeg en stond bol. Na onderzoek bij de Renault dealer hadden ze Co2 in het koelsysteem gevonden. Dat wijst er op dat de koppakking kapot is. De aanbeveling van Renault is echter het vervangen van de hele motor omdat door de oververhitting van de motor mogelijk haarscheurtjes onststaan zijn. EUR 9500.- en dan nog de werkzaamheden wordt een duure grap. Renault geeft ook maar garantie tot en met 120'000 Km of 4 jaar dus daar val ik buiten en moet de hele kosten zelf dragen.
Omdat mijn motor probleem identisch is met het jouwe had ik graag geweten wat er precies aan gedaan werd. Het is jammer om geld uittegeven voor het vervangen van een koppakking terwijl het probleem daarmee niet opgelost is...
Mijn vraag is wat ze bij jouw Espace tenslotte gerepareerd hebben en het probleem opgelost was. Misschien zijn er nog ander forumbezoekers met het zelfde probleem. Op duitse forumsites is dit in iedergeval ook het geval.
Mvg John
Ik heb 2 maanden geleden een Renault Espace 3.0 met 130.000 Km gekocht. Kort daarna merkte îk dat bij hogere snelheid vanaf 140 Km/h de motor oververhit raakte, nu 2 manden later inmiddels al vanaf 110 Km/h. Natuurlijk denk je dan aan te weinig koelwater en dat was inderdaad zo. Echter na een week was het reservoir weer bijna leeg en stond bol. Na onderzoek bij de Renault dealer hadden ze Co2 in het koelsysteem gevonden. Dat wijst er op dat de koppakking kapot is. De aanbeveling van Renault is echter het vervangen van de hele motor omdat door de oververhitting van de motor mogelijk haarscheurtjes onststaan zijn. EUR 9500.- en dan nog de werkzaamheden wordt een duure grap. Renault geeft ook maar garantie tot en met 120'000 Km of 4 jaar dus daar val ik buiten en moet de hele kosten zelf dragen.
Omdat mijn motor probleem identisch is met het jouwe had ik graag geweten wat er precies aan gedaan werd. Het is jammer om geld uittegeven voor het vervangen van een koppakking terwijl het probleem daarmee niet opgelost is...
Mijn vraag is wat ze bij jouw Espace tenslotte gerepareerd hebben en het probleem opgelost was. Misschien zijn er nog ander forumbezoekers met het zelfde probleem. Op duitse forumsites is dit in iedergeval ook het geval.
Mvg John
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Beste vd Berghe,
Ik rij zelf geen Renault, maar een Saab 95 (vandaar naam
) met het Isuzu 3.0 liter dieselblok. Dit betreft hetzelfde blok als in de Renault Espace, vel Satis etc en de Opel Signum.
Het probleem met de koelvloeistof heeft weinig te maken met de koppakking. Het probleem van dit blok is zakkende cylinderbussen. Dit merk je door bv witte spetters rond het expancievat van de koelvloeistof. Dit is het begin en zal uiteindelijk eindigen in een situatie waarbij je water/ koelvloeistof in het expansievat gooit en het er net zo hard weer onderuit loopt.
Op zich draait de motor nog wel, maar is einde verhaal van het blok.
Saab heeft een keurige coulance regeling, waarbij een shortblok (=kaal blok, dus geen plug &play) kostenloos door de fabriek geleverd wordt. De dealer vergoed vervolgens de uren voor het ombouwen van het blok.
Helaas weet ik dit alles uit eigen ervaring en rij inmiddels weer een half jaar rond met een nieuw blok. Ik weet dat er een aantal revisiebedrijven zijn die dergelijke blokken gereviseerd leveren. Kost nog steeds 4.000 - 4.500 euro (veel geld, maar al gauw de helft van een nieuw blok).
Succes!
Ik rij zelf geen Renault, maar een Saab 95 (vandaar naam

Het probleem met de koelvloeistof heeft weinig te maken met de koppakking. Het probleem van dit blok is zakkende cylinderbussen. Dit merk je door bv witte spetters rond het expancievat van de koelvloeistof. Dit is het begin en zal uiteindelijk eindigen in een situatie waarbij je water/ koelvloeistof in het expansievat gooit en het er net zo hard weer onderuit loopt.
Op zich draait de motor nog wel, maar is einde verhaal van het blok.
Saab heeft een keurige coulance regeling, waarbij een shortblok (=kaal blok, dus geen plug &play) kostenloos door de fabriek geleverd wordt. De dealer vergoed vervolgens de uren voor het ombouwen van het blok.
Helaas weet ik dit alles uit eigen ervaring en rij inmiddels weer een half jaar rond met een nieuw blok. Ik weet dat er een aantal revisiebedrijven zijn die dergelijke blokken gereviseerd leveren. Kost nog steeds 4.000 - 4.500 euro (veel geld, maar al gauw de helft van een nieuw blok).
Succes!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 320 Weergaves
-
Laatste bericht door NDNZK
-
- 9 Reacties
- 538 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 27 Reacties
- 1966 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
- 2 Reacties
- 391 Weergaves
-
Laatste bericht door marcelhorjus
-
- 17 Reacties
- 885 Weergaves
-
Laatste bericht door BarryH
-
- 5 Reacties
- 364 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 4 Reacties
- 694 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic