Weet niet of het hier thuis hoort, ben hier namelijk net nieuw. Dus als het hier niet hoort, maar even verplaatsen svp.
Ik zal me even voorstellen: Ik ben Michiel, 24 jaar en woon in het Westland (onder Den Haag). Ben sinds 5 jaar in het bezit van een zwarte 19 1.4 TR Europa van 1992 (een van de laatste phase 1). Deze auto is destijds door mijn vader als jonge occasion gekocht, nadat hij er een aantal jaar mee heeft gereden, nam ik hem om precies te zijn 5 jaar en 1 dag geleden voor 1500 gulden over, met toen ca. 80.000 km op de teller. Geen miskoop dus. Inmiddels zijn we 5 jaar verder, en de 19 heeft me nooit laten staan. De enige dingen die buiten normale slijtage om kapot zijn gegaan, zijn de lichtschakelaar, de bedieningsknop voor de verwarming, en sinds kort de kachelradiateur. Van roest is nauwelijks sprake, alleen op de linkerdorpel een klein plekje. Achterspatborden zijn 100%. De kilometerstand is op dit moment 151.000, nog steeds niet echt veel dus.
Omdat ik nu veel meer kilometers ga rijden, voorzag ik dat de 19 dan wel eens snel achteruit zou kunnen gaan. Dus ben ik gaan kijken naar een andere auto, en heb een mooie daily driver gevonden in de vorm van een Mercedes 200E van 1991 met pas 60.000 km op de klok. Maar aan de ouwe trouwe 19 was ik inmiddels dusdanig gehecht dat ik besloot hem weg te zetten, wat dus gebeurde. Garage gehuurd, auto erin, en klaar. Toen kwam dus het idee om de wagen te restaureren, aangezien een standaard Renault 19 over een jaar of 10 een zeldzame verschijning zal zijn, net als nu bv. de 14, 18 en de vroege 9 en 11. Enfin, het idee is nu dus om langzamerhand het wagenthe op te knappen en weer in nieuwstaat terug te brengen.
Wat rondkijken leerde mij echter dat bepaalde onderdelen nu al moeilijk te krijgen zijn:
-Bekleding (de bestuudersstoel vertoont slijtage)
-Europa-striping voor op de buitenkant (auto gaat namelijk overgespoten worden)
-Een niet afgesleten stuur (let op: is een ander stuur dan in de overige phase 1-modellen!)
-Wieldoppen van het type "rafale", 13 inch, nieuw of nette gebruikte zonder krassen
-Een linkerdorpel, origineel Renault, en liefst ook maar meteen een rechter.
-Nieuwe plastic strips die op de dorpels zitten
-Nieuwe raamlikkers 3-deurs
Hierbij dus meteen een oproep aan mensen die dit lezen: mochten jullie bovenstaande dingen in bezit hebben of weten dat iemand ze in bezit heeft, gaarne even contact opnemen. Ook als je andere 19-delen hebt en die voor een redelijke prijs kwijt wilt (ben nog student, dus de hoofdprijs kan ik niet betalen helaas!), dan hoor ik het graag. Alleen imitatie-onderdelen heb ik geen interesse in, wil bij de restauratie alleen originele Renault-onderdelen of zeer goede gebruikte onderdelen gaan gebruiken! Hoop wat te horen, jullie kunnen me mailen op michiel@flex-pc.nl. Alvast bedankt!
Krijg geen foto geplaatst, maar heb evt. foto's voor de voorbeelden.
Restauratieplannen R19
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Hoi Michiel, welkom hier.
Dat je een 19 wilt restaureren, kan ik alleen maar toejuichen.
Ik heb nl. dezelfde ideën hierover.
Ik ben er alleen wegens diverse omstandigheden nog niet toe gekomen.
De meeste onderdelen die je noemt zijn nog gewoon bij de dealer te bestellen.
De striping durf ik niet te zeggen, maar ik verwacht dat deze intussen uitverkocht zijn.
Een goede stickerboer zou deze ook zonder problemen voor je kunnen namaken.
Stuurtje zal goed zoeken worden op de sloop.
En bekleding, hetzelfde verhaal.
Mail me anders wat foto's.
Kan ik eens kijken wat ik in deze voor je kan betekenen.
Zou je me dan ook het kenteken willen doorgeven?
Is wat makkelijker zoeken voor mij.
Groeten,
Antonio.
Dat je een 19 wilt restaureren, kan ik alleen maar toejuichen.
Ik heb nl. dezelfde ideën hierover.
Ik ben er alleen wegens diverse omstandigheden nog niet toe gekomen.
De meeste onderdelen die je noemt zijn nog gewoon bij de dealer te bestellen.
De striping durf ik niet te zeggen, maar ik verwacht dat deze intussen uitverkocht zijn.
Een goede stickerboer zou deze ook zonder problemen voor je kunnen namaken.
Stuurtje zal goed zoeken worden op de sloop.
En bekleding, hetzelfde verhaal.
Mail me anders wat foto's.
Kan ik eens kijken wat ik in deze voor je kan betekenen.
Zou je me dan ook het kenteken willen doorgeven?
Is wat makkelijker zoeken voor mij.
Groeten,
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut