[UNI] - RON 95 of RON 98

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Geert S
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

[UNI] - RON 95 of RON 98

Bericht door Geert S »

Hoi allemaal,

Hopelijk wordt dit gedeelte gelezen, heb het idee dat er toch wat te veel subs zijn :roll:

In onze nieuwe motoren regelt het motormanagement (MMM) eigenlijk alles zelf door metingen aan wat erin gaat wat eruit gaat, en wat dat oplevert.
In de 2.0T mag je euro 95 (RON 95) of superplus (RON 98 ) doen. Vanwege het hogere octaangetal van superplus kan de ontsteking later plaatsvinden hetgeen een betere verbranding oplevert. Met dito vermogen en zuinigheid. Zijn er ervaringen met het verschil tussen 95 en 98 benzine :?:

Zelf heb ik een oldtimer die origineel een RON 96 benzine moet hebben, op euro 95 loopt de auto minder goed en verbruikt hij meer dan op superplus. Zelfs zoveel dat het prijsverschil tussen euro 95 en superplus wordt goedgemaakt. En dit is dan nog bij een motor zonder computer of wat dan ook. :o

Vroeger was het ook zo dat bij LPG ongeveer 10% vermogen werd ingeleverd. Maar tegenwoordig met de LPi systemen en volledig geregelde motoren kan het vermogen op LPG zelf hoger zijn ondanks de lagere calorische waarde :!:
Dit komt omdat het octaangetal van LPG ligt tussen RON 104-108 hierdoor kan de ontsteking nog later worden gezet dan bij RON 98.

Zelf gok ik dat het uitkan om op superplus te gaan rijden en dat je zuiniger uit bent dan bij euro 95. Maar aangezien ik nog maar zeer recent een Espace IV heb aangeschaft graag jullie ervaringen :)

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Geert, Indertijd is bij de invoering van loodvrije benzine afgesproken dat alle nieuwe auto's op Ron 95 zouden draaien, daarop is o.a het motormanagement en de klopsensor(pingelsensor) ingesteld. Nu is het zo dat door het gebruik van de auto de motor door inwendige vervuiling een hoger octaan nodig gaat hebben, blijf je nu 95 tanken dan zal het MM de boel iets terugschakelen(inwendig reinigen is dan een oplossing of 98 tanken). Echter de meest moderne visie is "downsizing" m.a.w. een kleinere motor in de wagen maar dan wel met een Turbo. Ik meen dat VW hiermee is begonnen, het gevolg was dat die motoren niet meer voldoende hadden aan 95 en op 98 moesten lopen. Je zegt dat je een Espace IV 2.0T hebt angeschaft. Mijn advies is volg de richtlijn van de fabrikant maar tank wel merk brandstof. Een hoger octaan heb je nodig bij flinke belasting van de motor(acceleratie en top snelheid), vandaar dat in Duitsland V-power een octaan heeft van RON 100 (in Nederland is dat 97) Ikzelf rijd een Safrane 2.0 aut. en merk heel duidelijk het verschil tussen gewoon 95 en 95 Shell Fuel Saver na een paar keer tanken. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mubo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2008
Laatste bezoek: 04 aug 2010 09:36

Re: [UNI] - RON 95 of RON 98

Bericht door Mubo »

Geert S schreef:Zijn er ervaringen met het verschil tussen 95 en 98 benzine :?:
Onze Megane is een diesel, maar hier voor reden we een Skoda Octavia 1.6 combi automaat. Deze kan in principe gewoon op 95 rijden. Maar bij het trekken van de caravan (1000kg), presteerde de auto duidelijk beter met een hoger octaan gehalte. Op het moment dat 95 te kort schiet, grijpt het motormanagement in, gevolg; voor dezelfde prestaties ga je meer gas geven, maar het motormanagment blijft ingrijpen. Resultaat; hogere toeren, hoger verbruik.

Onze ervaring is dus: op 98 liep de motor rustiger, de automaat schakelde eerder op en liep zuiniger. In duitsland uiteraard ook de 100 octaan geprobeerd, maar gevoelsmatig leverde dat niet veel meer voordeel op dan 98.

Gr. Jan
Renault Megane Grand Tour 1.9DCI 2004 130.000 km
Renault Clio 1.2 MEXX 1997 85.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je hoeft niet naar de 98 octaan te grijpen als je met een caravan trekt. Ikzelf rij een Safrane 2.0 automaat en trek een tandemasser van 1350 kg.
Als ik op vakantie ga tank ik V-power van Shell, is in Nederland 97 RON en in Frankrijk nog iets hoger en heeft een reinigende dope in de brandstof. Je kunt het goed merken.
Het is de pingelsensor die het Motormanagement informeert, met 95 en vol gas heeft die brandstof de neiging tot pingelen, bij V-power 97 en Superplus 98 ligt die pingelgrens hoger, vandaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Ik weet niet hoe Renault de ECU tegenwoordig heeft ingesteld, maar bij Ford regelt de ECU alles bij zodra er
geschakeld word tussen 95 en 98, dus daar maakt het niets uit wat je erin doet, kwa gebruik ligt het financieel
zo ongeveer gelijk. :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Dexter, en dat merk je dan in de performance van je wagen!!! Die wordt minder optimaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in