Hopelijk wordt dit gedeelte gelezen, heb het idee dat er toch wat te veel subs zijn

In onze nieuwe motoren regelt het motormanagement (MMM) eigenlijk alles zelf door metingen aan wat erin gaat wat eruit gaat, en wat dat oplevert.
In de 2.0T mag je euro 95 (RON 95) of superplus (RON 98 ) doen. Vanwege het hogere octaangetal van superplus kan de ontsteking later plaatsvinden hetgeen een betere verbranding oplevert. Met dito vermogen en zuinigheid. Zijn er ervaringen met het verschil tussen 95 en 98 benzine

Zelf heb ik een oldtimer die origineel een RON 96 benzine moet hebben, op euro 95 loopt de auto minder goed en verbruikt hij meer dan op superplus. Zelfs zoveel dat het prijsverschil tussen euro 95 en superplus wordt goedgemaakt. En dit is dan nog bij een motor zonder computer of wat dan ook.

Vroeger was het ook zo dat bij LPG ongeveer 10% vermogen werd ingeleverd. Maar tegenwoordig met de LPi systemen en volledig geregelde motoren kan het vermogen op LPG zelf hoger zijn ondanks de lagere calorische waarde

Dit komt omdat het octaangetal van LPG ligt tussen RON 104-108 hierdoor kan de ontsteking nog later worden gezet dan bij RON 98.
Zelf gok ik dat het uitkan om op superplus te gaan rijden en dat je zuiniger uit bent dan bij euro 95. Maar aangezien ik nog maar zeer recent een Espace IV heb aangeschaft graag jullie ervaringen

Groet'n