Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Plaats reactie

Topic author
eymey
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:22
Actief als: particulier

Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door eymey »

Wij rijden sinds begin 2017 naar tevredenheid een Scenic 2 uit 2008, glazen dak dat open kan en fixpoint aansluitingen voor dakdragers. Nou willen we binnenkort op vakantie graag een dakkoffer gaan gebruiken.

Nou komt alleen het probleem: Welke dakdragers zijn geschikt voor onze wagen? En weet iemand ook eventueel de originele Renault onderdeelnummers voor originele dakdragers die geschikt zijn voor specifiek de combi Fixpoints + glazen dak?

Ik vraag dit, omdat ik in enige discussie verwikkeld ben geraakt met Thule (die zelf claimt voor veel grote automerken ook de specifieke merkdragers te maken).

Op de site van Thule, kan ik als daktype voor een Renault Scenic 2 namelijk alleen maar kiezen voor "vaste montage, zonder glazen dak". En als ik ook de montagehandleiding van de fixpoint kit specifiek voor een Scenic 2 raadpleeg, dan staat daar ook expliciet "without sunroof" bij. In de FAQ op de site van Thule staat dat montage bij de meeste auto's met glazen dak wel kan, maar dat eventueel het open dak dan niet te gebruiken is (wat ik prima vind). Echter, contact met de servicedesk van Thule levert heel stellig de mededeling dat het met een Scenic met glazen dak gewoon NIET kan, ookal zijn er fixpoints aanwezig. Nou weet ik niet of de betreffende medewerker ook echt verder onderzoek heeft gedaan, of gewoon alleen de informatie voorleest die ik zelf ook al vind.

Er moet toch een oplossing bestaan, aangezien de fixpoints er zijn en ik ook op dit forum gebruikers lees die rond rijden met dakdragers icm glazen dak....
DSC_0081.JPG
DSC_0069.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Captur TCe 90 Dynamique, R-link 1, achteruitrijcamera, 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door lagerwaard »

daar kunnen gewoon de originele dak dragers op van Renault Scenic 2, misschien staan die wel op marktplaats te koop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door lagerwaard »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eymey
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:22
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door eymey »

Thanks! Daar heb ik inderdaad ook al rond gekeken, maar aangezien ik wel technisch aangelegd ben maar niet per se verstand heb van wat er allemaal bij auto's en onderdelen komt kijken, en de mitsen en maren, zocht ik vooral naar bevestiging of dakdragers voor een "Scenic 2" inderdaad ook 1 op 1 op de versie met glazen dak kunnen.

Zeker aangezien dat voor Thule dus blijkbaar een 'big deal' is.

Ook bij de marktplaats advertentie zie ik helaas verder geen onderdeelnummer staan ofzo. Maar ik ga er zeker even achteraan! Hopelijk kan hij ze ook opsturen, want Wijnandsrade is helaas niet om de hoek bij Almere :D
Renault Captur TCe 90 Dynamique, R-link 1, achteruitrijcamera, 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door lagerwaard »

let wel op dat hij de sleutels er bij leverd van de slotjes op de zijkanten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door mil soluciones »

Het probleem zal waarschijnlijk niet zijn om een dakdrager te vinden, Thule zal echter categorisch weigeren de verantwoordelijkheid te nemen als het glas stuk gaat.
Dat die bevestigingspunten aanwezig zijn is een kostenvraag, het is gemakkelijker en gunstiger dezelfde machines en onderdelen te gebruiken met alle carroserievarianten.
Glasbreuk kan ontstaan bij spanningen, als de daklast te veel wind vangt en problematisch worden als men in het buitenland onderweg is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eymey
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:22
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door eymey »

lagerwaard schreef:let wel op dat hij de sleutels er bij leverd van de slotjes op de zijkanten
Helaas, hij had al een koopovereenkomst met iemand anders (set zag er op de foto's iig wel heel compleet uit )
mil soluciones schreef:Het probleem zal waarschijnlijk niet zijn om een dakdrager te vinden, Thule zal echter categorisch weigeren de verantwoordelijkheid te nemen als het glas stuk gaat.
Dat die bevestigingspunten aanwezig zijn is een kostenvraag, het is gemakkelijker en gunstiger dezelfde machines en onderdelen te gebruiken met alle carroserievarianten.
Glasbreuk kan ontstaan bij spanningen, als de daklast te veel wind vangt en problematisch worden als men in het buitenland onderweg is.
Dat het een kostenoverweging kan zijn om bevestigingspunten wel gewoon te houden in alle carosserievarianten was idd ook al in me op gekomen. Maar goed, getuige andere berichten hier op het forum, en ook bij andere modellen met glazen dak, worden dakdragers toch ook vaak op die modellen gemonteerd. [complotmodus] Hoewel die misschien ergens het natuurlijk niet erg vinden als ze af en toe een glazen dak reparatie moeten doen. [/complotmodus]

Ik snap uiteraard dat er altijd enig risico zal zijn. Anderzijds, in hun FAQ geeft Thule zelf wel aan dat je de meeste van hun systemen ook prima op auto's met glazen dak kan monteren... alleen maken ze dus het voorbehoud "tenzij anders aangegeven in de installatie instructies".

Hoe dan ook, nog maar even verder onderzoek doen.
Renault Captur TCe 90 Dynamique, R-link 1, achteruitrijcamera, 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eymey
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:22
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door eymey »

Vandaag via Marktplaats een set dakdragers voor de Scenic 2 opgehaald in Kampen (hij had ze in gebruik gehad op een Grande Scenic).

Passen perfect en rusten op geen enkele manier op het glazen dak! Dus echt alleen op de carosserie van de auto. Compleet met sleuteltjes en (reserve-) schroeven voor bevestiging op het dak en ook nog reservedopjes voor het afdichten van de schroefdraad van de fixpoints.

Zeer blij mee.

Overigens, als ik vanuit de auto langs de zijkanten van het glazen dak kijk, dan zie ik dat de metalen 'rand' ter hoogte van waar de fixpoints zitten ook breder is. Dus er lijkt iig goed nagedacht over de stevigheid van de constructie, ook bij glazen dak :)
Renault Captur TCe 90 Dynamique, R-link 1, achteruitrijcamera, 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door lagerwaard »

mooi opgelost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Adrie 57
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2019 23:50
Actief als: particulier
Locatie: Rijswijk Zh

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door Adrie 57 »

Wij hebben ook een Scenic 2 (panoramadak) en de originele dakdragers.
Alleen nu een probleem omdat de dragers 80 mm breed zijn past de montage set van de dakkoffer "Thule Weekender"niet meer.
Is er iemand die weet of er voor dit type koffer een andere set te koop is..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eymey
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:22
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door eymey »

Hmm, ik denk dat je daarvoor het beste toch even contact op kan nemen met Thule.... Maar wellicht dat iemand nog dit topic leest die ervaring heeft met dezelfde combinatie :)

De bevestigingen van onze Thule Touring M 200, die we kort na de dakdragers hebben aangeschaft, pasten prima om de Renault dragers heen!

Overigens, het rijden met de dakkoffer viel qua stevigheid en weggedrag alles mee, afgelopen zomer. Alleen werd er dusdanig veel 'gefluit' veroorzaakt door de naad tussen de twee helften van het dak, dat het eigenlijk bijna niet te verdragen was. Ergens onderweg vond ik elektra isolatietape bij een tankshop in Duitsland en heb ik daarmee de naden afgeplakt. Geluid bijna weg :')

Ik merk wel dat het beweegbare deel van ons panoramadak iets hoger blijft liggen dan het achterste deel. Misschien toch eens de glijders en de rail waardoor deze heen bewegen laten onderhouden bij een dealer (ik vraag me af of onze generieke garage daar wat mee kan). Naar wat ik in dit topic gelezen heb kan dat nog wel eens helpen.....
Renault Captur TCe 90 Dynamique, R-link 1, achteruitrijcamera, 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Adrie 57
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2019 23:50
Actief als: particulier
Locatie: Rijswijk Zh

Re: Scenic 2 (2008) met glazen dak - dakdrager verwarring

Bericht door Adrie 57 »

De koffer is al zo lang bij Thule uit het programma dat ze er geen info meer over hebben.
Beng bang dat dat hobbyen word of andere koffer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht