Scenic II '04 voorstellen / problemen

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Elmario
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 16 okt 2014 23:20
Actief als: particulier

Scenic II '04 voorstellen / problemen

Bericht door Elmario »

Model/uitvoering : Scenic II 1.6 16V
Bouwjaar :2004
Brandstof :Benzine

Goedemiddag mensen,

Even kort voorstellen; mijn naam is Elmar en kom uit IJmuiden. We rijden nu sinds 2009 in onze Scenic phase II uit 2004. Gekocht met 60000 op de teller en nu staat ie op 160000. Ik moet zeggen dat het gewoon een heerlijke gezinsauto is. Wel wat problemen gehad helaas. Zo is de aircopomp kapot gegaan en heeft men bij mijn plaatselijke garage er een nieuwe pomp ingezet; echter de airco is nooit meer goed geweest hierna en onlangs is er weer een andere pomp ingezet dit keer een originele en nu werkt ie wel beter. Ook het dashboardpaneel natuurlijk welke ik heb laten maken (niet bij de dealer uiteraard). Ook diverse ramen die ploseling naar beneden vielen natuurlijk. Ruitenwisserpompje wat kapot ging. Nokkenasversteller die kapot ging… Deze is vervangen samen met de distributie ongeveer 10 maanden geleden; en jawel hoor hij begint nu alweer te ratelen bij koude start… lijkt mij dat dit toch niet mag na zo'n korte tijd weer die versteller kapot.

Nu echter zijn er bij de apk twee nieuwe achterbanden opgegaan. Sindsdien functioneert het bandenspanningsysteem niet meer; hij zegt 'elektronische defect' . Dit kwam dus omdat een onervaren monteur de achterbanden niet op dezelfde plek heeft teruggezet… En waarschijnlijk het ventiel van de linkerachterband gesloopt heeft toen er een nieuwe band omgelegd werd. Mijn garage heeft een nieuw ventiel erin gezet achter met die sensor echter nog steeds werkt het niet; bij uitlezen geeft ie geen storingen aan. Het komt er op neer dat ze niet weten hoe ze dit op moeten lossen dus ik hoop dat iemand hier een gouden tip heeft…. Erg irrititant vind ik dat; service lampje brandt steeds en die melding elektronische defect.

Er zijn nog wat dingetjes die niet goed werken die ik even wil vragen hier want wil dit zelf vervangen;

1. de rechter ruitenwisser werkt niet omdat het tonnetje/lager uitgesleten is en nu ligt ie dood op het raam zeg maar en alleen de linker wisser werkt nog; erg duur dit! rond de 200 euro bij de dealer.. Misschien dat iemand een gouden oplossing heeft hiervoor.. zoniet dan moet er maar een nieuwe op tis niet anders.
2. verlichting van de draaiknoppen kachelpaneel werken niet; ik heb dit gevonden op het forum maar weet iemand wat voor lampjes hier in gaan dan kan ik die vast halen namelijk.
3. tja het bandenspanning systeem dus….

Echter; meerdere malen verre reizen gemaakt en de Scenic heeft ons nog NOOIT laten staan (afkloppen) en dat is me dan ook wel wat waard… volgens mij is de auto gewoon te ingewikkeld voor een lokale garage lijkt wel want of ze maken wat kapot of ze kunnen het niet goed repareren… Ervaren meer mensen dit? In mijn ogen is het niet allemaal de schuld van de auto dus.

Hopelijk heeft iemand een tip mbt het bandenspanning systeem… bedankt alvast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagerwaard
lid
lid
Laatste bezoek: 16 feb 2022 12:26

Re: Scenic II '04 voorstellen / problemen

Bericht door lagerwaard »

De achterbanden hebben ze mar wat mee aan gerommeld, ik kan hier over alleen zeggen ga er mee naar de dealer die kan dat uitlezen.
Ik wist niet dat die ruitenwisserarmen zo duur waren, maar als je handig bent kun je ze zelf repareren, ik heb hier een verhaaltje over geschreven.
speling-ruitenwisserarm-passagierskant-t11865.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Elmario
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 16 okt 2014 23:20

Bericht door Elmario »

Bedankt voor je reactie. Ze hebben inderdaad lopen kloten met het wisselen van banden en kennelijk waren zij ook niet op de hoogte van het feit dat de ventielen een volgorde hebben en aan dezelfde zijde teruggeplaatst moeten worden… Het gebruik van niet originele onderdelen zoals in mijn geval de airco-pomp heeft de auto ook geen goed gedaan… Maargoed de dealer vertelde mij dat een nieuwe ruitenwisserarm mij rond de 200 euro zou gaan kosten vandaar dat ik het hier even vraag… Binnenkort gaat ie terug naar mijn garage voor, wederom, de nokkenasversteller en dus het oplossen van het bandenspanning probleem aangezien zij het probleem ook veroorzaakt hebben… Ik denk dat ik maar even op zoek ga naar een 2e hands ruitenwisser systeem…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagerwaard
lid
lid
Laatste bezoek: 16 feb 2022 12:26

Bericht door lagerwaard »

Op de ventielen zitten overgens o ringen op met een kleur.
Je moet ze wel even goed schoonmaken om de kleur te zien.
Dan in de voordeur zit een stikker in , daar staat op welke kleur moet zijn van welk wiel.
Succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59

Bericht door RichTrip »

De plaats van de wielen maakt niets uit. Alleen als ze niet op de goede plek zitten, dan geeft het display een proleem aan met de "verkeerde" band.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut