slecht schakelen megane
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 06:02
- Actief als: particulier
slecht schakelen megane
Model/uitvoering :1.5 dci grandtour
2003
Brandstof :diesel
hallo , mijn probleem is het volgende ; vooral bij van 1 naar 2 schakelen krijg ik em heel slecht uit 1ste.
Soms gaat het ook slecht bij andere versnellingen , en de achteruit neemt ie ook slecht , maar dit is al langer , ik kan ook voelen aan de pook of ik de achteruit goed heb of niet.
Voor de rest hoor ik soms een schurend geluid als ik de koppeling loslaat na koude start.
Ik heb de indruk dat ie (te) snel aangrijpt als ik het kopp.pedaal loslaat.
Kan het zijn dat het slecht schakelen komt doordat ie niet genoeg ontkoppelt?
2003
Brandstof :diesel
hallo , mijn probleem is het volgende ; vooral bij van 1 naar 2 schakelen krijg ik em heel slecht uit 1ste.
Soms gaat het ook slecht bij andere versnellingen , en de achteruit neemt ie ook slecht , maar dit is al langer , ik kan ook voelen aan de pook of ik de achteruit goed heb of niet.
Voor de rest hoor ik soms een schurend geluid als ik de koppeling loslaat na koude start.
Ik heb de indruk dat ie (te) snel aangrijpt als ik het kopp.pedaal loslaat.
Kan het zijn dat het slecht schakelen komt doordat ie niet genoeg ontkoppelt?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
Re: slecht schakelen megane
oh ja , nog even dit ; ik verving 15K geleden de bakolie omdat ik een dierend geluid hoorde, dit bleek niet uit de bak te komen.
Voor de oliewissel schakelde ie enkel slecht in achteruit.
Ik kreeg er ook maar een goeie 2 liter in , en heb de olie gehaald bij de dealer , maar was niet de voorgeschreven olie, want ze tappen elke bakolie daar uit hetzelfde vat.
Voor de oliewissel schakelde ie enkel slecht in achteruit.
Ik kreeg er ook maar een goeie 2 liter in , en heb de olie gehaald bij de dealer , maar was niet de voorgeschreven olie, want ze tappen elke bakolie daar uit hetzelfde vat.
Hide post links |
-
Topic author - lid
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Weet niet hoeveel km's de wagen heeft gereden, maar het lijkt op een versleten koppeling.
Bakolie gaat meestal een leven lang mee.
Laat anders ee ngoede diagnose stelllen door de garage.
mvg WillemS
Bakolie gaat meestal een leven lang mee.
Laat anders ee ngoede diagnose stelllen door de garage.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
225000km
ik dacht dat een versleten koppeling zich laat merken door doorslippen?
ik laat een vriend er eens naar kijken
ik dacht dat een versleten koppeling zich laat merken door doorslippen?
ik laat een vriend er eens naar kijken
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
En waarom gebruikt de dealer niet de voorgeschreven olie???? Ik zou nooit andere olie op een versnellingsbak doen dan degene die voorgeschreven wordt.
Hide post links |
-
Topic author - lid
de dealer toonde me dat ie maat 1 vat heeft met bakolie.
Raar maar waar , en daar betaal je dan veel centen voor.
Idem voor motorolie trouwens ; de lokale niet merkgebonden garage gooide ook halfsynthetische olie in mijn Clio,die had ook maar 1 vat staan , en deed onderhoud aan alle merken.
Niet dat ik daar schade of nadeel aan mijn Clio door gehad heb, ik heb em verkocht met 300+K, reed nog even lekker.
Raar maar waar , en daar betaal je dan veel centen voor.
Idem voor motorolie trouwens ; de lokale niet merkgebonden garage gooide ook halfsynthetische olie in mijn Clio,die had ook maar 1 vat staan , en deed onderhoud aan alle merken.
Niet dat ik daar schade of nadeel aan mijn Clio door gehad heb, ik heb em verkocht met 300+K, reed nog even lekker.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Zulke zaken moet je met een hedendaagse wagen niet meer doen of je hebt brokken. Oudere wagens waren hiervoor minder gevoelig, maar tegenwoordig heb je echt wel verschillende olien naar gelang de motorisatie. Daarom is het wel zeer vreemd dat die dealer slechts 1 oliesoort in huis heeft.
Mijn Megane destijds (van 2000) ging moeilijk van 1 naar 2. Bleek dat Renault voorstelde een andere oliesoort te gebruiken dan degene origineel in de boite was. En inderdaad, na oliewissel ging het een heel stuk beter. Maar dit op aanraden van Renault zelf.
Mijn Megane destijds (van 2000) ging moeilijk van 1 naar 2. Bleek dat Renault voorstelde een andere oliesoort te gebruiken dan degene origineel in de boite was. En inderdaad, na oliewissel ging het een heel stuk beter. Maar dit op aanraden van Renault zelf.
Hide post links |
-
Topic author - lid
mss dan toch maar ergens de juiste olie bestellen
ik las trouwens ergens over het toevoegen van 300ml ATF , is dit het proberen waard ?
ik las trouwens ergens over het toevoegen van 300ml ATF , is dit het proberen waard ?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Onze dealer heeft voor handbakken ook alleen de voorgeschreven 75w80 olie in huis. Vullen we alle handbakken mee.
Voor automaten wel diverse olieën op voorraad. Motor olie schrijft renault voor dat er voor benzine en diesel motoren 1 soort is, echter wordt voor de roetfilters ( FAP ) een uitzondering gemaakt ivm andere temperaturen.
Er zijn hele lijsten beschikbaar met buitentemperaturen en diverse olie soorten. Komt er op neer dat wordt voorgeschreven dat er in elke diesel/benzine ( zonder roetfilter ) 05w40 gaat, en in de roetfiltes 05w30. Uiteraard wel kwaliteits olie.
Je kunt proberen er een beetje atf in te doen, maar eventuele schade daardoor is eigen risico.
Voor automaten wel diverse olieën op voorraad. Motor olie schrijft renault voor dat er voor benzine en diesel motoren 1 soort is, echter wordt voor de roetfilters ( FAP ) een uitzondering gemaakt ivm andere temperaturen.
Er zijn hele lijsten beschikbaar met buitentemperaturen en diverse olie soorten. Komt er op neer dat wordt voorgeschreven dat er in elke diesel/benzine ( zonder roetfilter ) 05w40 gaat, en in de roetfiltes 05w30. Uiteraard wel kwaliteits olie.
Je kunt proberen er een beetje atf in te doen, maar eventuele schade daardoor is eigen risico.
Hide post links |
-
Topic author - lid
pffff gek word ik van deze megane , sedert ik dit topic startte schakelt ie weer zo goed als normaal.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Dan moeten we blijven schrijven in dit topic... blijft hij het misschien goed doen lol.
Qua motorolie hadden wij bvb ook nog 15W40, omdat deze voor de oudere motoren voldeed en goedkoper was. En als ik me niet vergis 2 soorten boite olie + de automatische boiten.
Ook hoorde ik steeds dat je bij oudere motoren moest opletten met de overstap naar full syntheet en dit ivm het loskomen van vuil in de motor.
Qua motorolie hadden wij bvb ook nog 15W40, omdat deze voor de oudere motoren voldeed en goedkoper was. En als ik me niet vergis 2 soorten boite olie + de automatische boiten.
Ook hoorde ik steeds dat je bij oudere motoren moest opletten met de overstap naar full syntheet en dit ivm het loskomen van vuil in de motor.
Hide post links |
-
Topic author - lid
wat is dan een 'oude' motor ?
een motor zonder common rail?
een motor zonder common rail?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De wagens waarbij 15w40 voorgeschreven is in het oh boekje. Bvb Megane 1.9 diesel.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Er is bij renault een nieuw lijstje gekomen, zijn ze dol op daar, waarin staat:diesel,turbodiesel, benzine, benzine-turbo motoren.
Dit is dan schematisch getekend met buiten temperaturen, landen, etc..
Die band breedtes in dat lijstje zijn zo dat er heel veel olieën in mogen, maar dat het makkelijk is om voor dealers slechts 2 soorten in huis te hebben die zo breed zijn dat daarmee het hele wagenpark kan voorzien worden.
Bij mijn eigen auto's die vaak best wel wat km's op de klok hebben gaat altijd iets dikkere olie in dan voorgeschreven, om olie verbruik tegen te gaan.
Dit is dan schematisch getekend met buiten temperaturen, landen, etc..
Die band breedtes in dat lijstje zijn zo dat er heel veel olieën in mogen, maar dat het makkelijk is om voor dealers slechts 2 soorten in huis te hebben die zo breed zijn dat daarmee het hele wagenpark kan voorzien worden.
Bij mijn eigen auto's die vaak best wel wat km's op de klok hebben gaat altijd iets dikkere olie in dan voorgeschreven, om olie verbruik tegen te gaan.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Misschien hebben jullie hier wat aan.
Realiseer je wel dat de olie tegenwoordig deel uitmaakt van de konstruktie van de bak.
Garagisten houden uit "economische overwegingen" maar een enkele of een paar soorten op voorraad !!!
Ga voor de voorgeschreven olie en als je er geen verstand van hebt, voeg niets toe!!!
mvg WillemS
Realiseer je wel dat de olie tegenwoordig deel uitmaakt van de konstruktie van de bak.
Garagisten houden uit "economische overwegingen" maar een enkele of een paar soorten op voorraad !!!

Ga voor de voorgeschreven olie en als je er geen verstand van hebt, voeg niets toe!!!
mvg WillemS
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Topic author - lid
idd Willem , ik had dus de 75w80 nodig , en die hadden ze niet.
Maar mss zal ik ze wel bestellen.
Maar wat betreft motorolie ; bijn mijn clio 1.5dci in de garage deden ze er halfsyntheet 10w40 in , ikzelf deed er volsyntheet 5w40 in , afwisselend.
M
Aan mijn blok heeft het geen kwaad gedaan in ieder geval.
Maar mss zal ik ze wel bestellen.
Maar wat betreft motorolie ; bijn mijn clio 1.5dci in de garage deden ze er halfsyntheet 10w40 in , ikzelf deed er volsyntheet 5w40 in , afwisselend.
M
Aan mijn blok heeft het geen kwaad gedaan in ieder geval.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Voor versnellingsbakken van Renault gebruik ik Kroon Oli 75w80 RPC olie RPC staat voor Renault Peugeot Citroen, deze olie heeft toevoegingen die speciaal voor deze merken van toepassing zijn.
Diesels hebben een smeerolie nodig die een laag zwavel gehalte hebben, in het instruktieboekje stat aan wekle specs. deze moeten voldoen. mvg WillemS
Diesels hebben een smeerolie nodig die een laag zwavel gehalte hebben, in het instruktieboekje stat aan wekle specs. deze moeten voldoen. mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-