Smart charging

Plaats reactie

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Smart charging

Bericht door PieterZoe »

Ik ben maar zo vrij om hier een nieuw topic over te starten. We kunnen immers op korte termijn verschillende initiatieven op dit vlak verwachten.

Het nieuwe initiatief dat vandaag live gaat is de Jedix smart charging App van EVnet. Een heel fraaie toepassing om zo veel mogelijk groene energie te gebruiken en zo min mogelijk te laden tijdens peak times. Werkt met alle autos. Op dit moment nog alleen beschikbaar voor de EVnet-palen. Dus Amsterdam valt er helaas nog buiten maar dat zal snel veranderen.

https://www.evnet.nl/nieuws/app-voor-vo ... schikbaar/

App via App store of Playstore

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Re: Smart charging

Bericht door zoe2goe »

Prima. En wie gaat hier van profiteren (ik bedoel dus van die goedkopere stroom als er veel aanbod is)? Ik ben een groot voorstander van deze oplossingen, want ze brengen veel sneller rendement dan bijvoorbeeld opslag in huis. Maar ik wil er wel van profiteren, al is het maar deels. Ik lees " De gebruiker profiteert van de lagere marktprijs op momenten dat er veel duurzame energie opgewekt wordt. Bijvoorbeeld ’s nachts, als er veel aanbod is van windenergie. Op die manier kan dagelijks eenvoudig tot een euro aan oplaadkosten bespaard worden." Dat vereist dus variabele tarieven op de laadpalen. Dat moet ik nog even zien gebeuren.

Zelf ben ik in de gelukkig omstandigheid dat ik op eigen terrein kan laden en PV heb (ik besef heel goed dat niet iedereen die luxe heeft). Daarmee doe ik al aan (economische) smart netting, want ik laad strikt 's-nachts, weekeinden, feestdagen. Straks, als de saldering gaat versoberen, ga ik juist proberen overdag te laden en de afwasmachine te laten draaien, etc, want dan is ineens mijn eigen PV stroom het allergoedkoopste. En pak ik 100% het voordeel.

Ik ben juist verbaast over het UITBLIJVEN van initiatieven in deze hoek. Er wordt veel met de mond beleden (en angst gezaaid: oh oh oh, als al die papa's om half zes hun auto aan de lader hangen terwijl mama de oven aanzet), maar vrijwel niets gedaan, terwijl dit echt laaghangend fruit is voor zowel de netbeheerder als de consument. Ik heb eens met de natte vinger uitgerekend dat er in de nacht theoretisch netwerkcapaciteit is om **8 miljoen** auto's op te laden, m.a.w., met een beetje "smart thuis", met bijbehorend dank-je-wel tarief zijn netwerk-aanpassingen totaal niet nodig.

Half off topic en stokpaardje: had zo makkelijk met een iets beter uitgedachte slimme meter gekund, maar ja, die is wel slim, maar niet voor ons!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01

Bericht door Nivve »

Zoals ik dus in de andere thread meldde ben ik zelf nogal sceptisch. Vooral omdat er al veel concurrentie is bij de (nog steeds enige bruikbare) openbare laadpaal in Lisse. Als dan de auto's ook nog eens wachten met laden dan zal de doorstroming nog minder zijn.
Midden in de nacht zal er natuurlijk niets gewisseld worden. Maar rond 23 uur wisselen is niet zeldzaam. Als dat niet meer kan omdat ze vanaf 21 uur wachten tot het nacht is kan ik er dus niet meer staan om 23 uur omdat de ander nog niet is begonnen met laden.

Mij klinkt het meer iets voor privé palen of slechts vanaf 23 uur (of misschien een iets andere tijd).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Een mooi stukje over de toekomst van de laadinfrastructuur en een toets van de huidige infrastructuur bezien naar de toekomst. Afkomstig van het Idolaad consortium
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Interessante manier van load balancing in de parkeergarage van KPN in Den Haag:
IMG-20160701-WA0000.jpg.jpeg
IMG-20160701-WA0001.jpg.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25