Beste Renaultfans,
Een week of drie geleden sloeg mijn motor op hol. Tijdens het rijden liep de motor alleen maar 2500 toeren zonder dat ik gas gaf. Het leek of de cruise control aanstond. Ik reed gewoon midden in de stad en dat bleek ook niet zo te zijn.
Na thuiskomst weer een rondje gereden en toen deed hij gewoon. Naar de dealer gebracht de volgende dag onderweg reed hij gewoon. Toen de medewerker hem uit de garage reed hetzelfde probleem. Dus soms wel en soms niet!
Ze hebben het smoorklephuis vervangen. Kosten 600 E.Niet overwogen om hem schoon te maken. Een middel wat ik op het forum lees en wat ook wel helpt.
Afijn, lekker naar huis maar dat weekend was probleem niet verholpen en startte die ook slecht. Weer terug. Hun zoeken. Bedrading incl. stekker naar smoorklephuis vervangen en verlegt. Hij loop nog steeds niet goed. Hun voorstel is om de Centrale rekeneenheid (ECU) te vervangen. Kosten incl. materiaal E 1.340. Dat vindt ik nogal wat. Vooral na de eerste reparatie. Een gewone garage waar ik mijn andere auto naar toe breng zegt dat het ligt aan de temperatuurvoeler. Die doet het soms wel en soms niet. Daardoor voelt tie niet dat hij warm wordt en blijft die inspuiten alsof de choke aanstaat. Vandaar die hoge toeren. Die moet eerst vervangen worden kosten materiaal E 30. En een tweede hands ECU kost ong. E 200. Nee, zegt de dealer, die hebben we nagemeten en het ligt echt aan de ECU. Die zou ook de smoorklephuis hebben gesloopt. Ik heb toch gevraagd om eerst de temp. voeler te vervangen. Dat kan er dan nog wel bij en weet ik zeker dat het die niet is.
Ik lees veel problemen op dit forum, maar weinig over vervangen centrale rekeneenheid. Is die echt zo duur? Daar koop ik twee laptops voor!
Zal ik ovewegen om na vervangen van de temperatuurvoeler de auto mee te nemen van de dealer naar de garage en hem die ECU te laten vervangen door een tweede hands. Hij zegt dat hij die ook kan vervangen en inregelen!
Of zou het nog een andere voeler kunnen zijn die moeilijk doet, zoals drukvoeler, lamdasonde van katalystor, gaspedaalweerstand of nog iets anders? De auto is 8 jaar oud en dagwaarde 3.500. Ik weet niet of ik het er wel voor over heb.
smoorklephuis en centrale rekeneenheid
-
gerardespace
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Actief als: particulier
-
mechanic
- Gouden Bahco
- Actief als: particulier
Re: smoorklephuis en centrale rekeneenheid
Gasklep reinigen heeft in dit geval geen nut, dealer zal storing gehad hebben in de gasklep electronica. Eerste stap is die dan te vernieuwen en zien of het is opgelost. Er moet probleem voor probleem gewerkt worden.
Dat na het vernieuwen van de gasklep het probleem niet weg is kan gebeuren, veelal komt de stekker op de gasklep dan als 2e uit de bus, kwaaltje.
Dan is het nog niet opgelost, en als de bedragingen verder zijn doorgemeten en de sensoren ook dan is het geen wat alles aanstuurt de oorzaak. De rekeneenheid, en die is inderdaad erg duur. Volgens mij zijn die rekeneenheden leeg vanuit de fabriek, en heb je 1kans deze goed in te regelen. Een sloopexemplaar weet ik niet of dat goed gaat werken.
Een grote beurt met distributieriem en wat dingetjes komt ook op dat bedrag uit, ik snap dat het veel geld is maar zonder dit kan je niet rijden en laat je het niet maken levert die nog minder op dan die 3500e.
Dat na het vernieuwen van de gasklep het probleem niet weg is kan gebeuren, veelal komt de stekker op de gasklep dan als 2e uit de bus, kwaaltje.
Dan is het nog niet opgelost, en als de bedragingen verder zijn doorgemeten en de sensoren ook dan is het geen wat alles aanstuurt de oorzaak. De rekeneenheid, en die is inderdaad erg duur. Volgens mij zijn die rekeneenheden leeg vanuit de fabriek, en heb je 1kans deze goed in te regelen. Een sloopexemplaar weet ik niet of dat goed gaat werken.
Een grote beurt met distributieriem en wat dingetjes komt ook op dat bedrag uit, ik snap dat het veel geld is maar zonder dit kan je niet rijden en laat je het niet maken levert die nog minder op dan die 3500e.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
groentje
- Lid

Re: smoorklephuis en centrale rekeneenheid
Gebruikte computer gaat niet werken. Temperatuursensor is door de garage heel eenvoudig te testen door met de uitleescomputer in de auto te gaan rijde…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 3 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Renault Espace IV 2012: centrale deurvergrendeling, radio/cd, navigatie, display
door CeesH » 18 jun 2025 17:32 » in Elektronica Espace IV -
Reacties: 2
Weergaves: 763 -
Laatste bericht door Pepone
19 jun 2025 13:32
-
-
-
Gezocht: schakelaar centrale vergrendeling Twingo uit 2002.
door natuwes » 30 jun 2025 16:38 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Reacties: 4
Weergaves: 795 -
Laatste bericht door natuwes
19 jan 2026 17:19
-