Smoorklephuis & gasregeling

Niet iedereen heeft vermeld over welke Espace het ging, deze zijn hier beland.
Kan jij helpen?
Laat je innerlijke Sherlock Holmes los en ontdek welke Espace wordt besproken!
Forumregels
Plaats hier svp géén nieuwe onderwerpen.
De onderwerpen die hier staan zijn van mensen die niet hebben vermeld over welk jaar/versie Espace het ging
Plaats reactie

Topic author
mojel
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 nov 2011 18:51
Actief als: particulier

Smoorklephuis & gasregeling

Bericht door mojel »

Sinds enige tijd had ik een probleem met de Espace: bij het starten ging de motor zo nu en dan op hoog toerental lopen, waarbij de motor niet meer reageerde op het gaspedaal. Controlelampje "electronische storing" ging branden. Anders dan met constant toerental max 40 km/u rijden zat er niet in.
De auto laten staan en de volgende dag weer proberen had meestal tot resultaat dat de storing verdween. Omdat de auto niet meer betrouwbaar was, heb ik deze naar de Renault garage gebracht. Daar werd de computer uitgelezen en geconstateerd dat het smoorklephuis moest worden vervangen: 467 Euro ex BRW! Welnu, betrouwbaarheid voor alles, dus reparatie laten uitvoeren.
Gisteren, minder dan twee weken na de reparatie, trad dezelfde storing weer op.
Mijn vraag is nu: wat is er mis?
- de storing treedt willekeurig op - geen relatie tot gebruik;
- storing verdwijnt meestal vanzelf - geen relatie tot enige actie;
- bij storing is de auto onbruikbaar - het is een onbetrouwbare auto geworden;
- een dure reparatie lost niets op - kennelijk was het smoorklephuis niet defect.
Als ik maandag contact op neem met de garage ben ik bang dat me wordt verteld dat er dan waarschijnlijk iets mis is met een andere component à +++ Euro, waardoor ik het gevoel heb dat er trial & error-achtig wordt gewerkt.
Er zijn veel Renault Espaces en die hebben allerlei klachten.
Is dit niet een bekende klacht?
Is er dan niet een standaard oplossing voor?
Of toch tenminste een bepaald protocol van checks die de oorzaak van de storing oplevert en een effectieve reparatie voorschrijft?
Help - ik durf mijn auto niet meer te gebruiken... :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
Actief als: particulier

Re: Smoorklephuis & gasregeling

Bericht door mechanic »

Er moet worden begonnen bij het begin. Als de gasklep in storing zit, wordt volgens voorschrift eerst deze vernieuwd. Blijkt er hierna nog een storing in te zitten, moet er verder worden gezocht. Aan de hand van de storing en de context ervan kan een andere diagnose worden gestart. De bekabeling controleren bijvoorbeeld. Soms is de stekker op de smoorklep niet goed, of de bedrading tussen computer en smoorklep. Er zal dus verder gekeken moeten worden.
Wat de garage eigenlijk had moeten melden is dat de storing mogelijk niet was opgelost met alleen een nieuwe gasklep, dan was je al voorbereid geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut