Solenoid
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Solenoid
Fijn dat ik bij bij mijn vorige vraag zo snel geholpen ben, maar nu weer een nieuwe vraag. Ik wil de actuator/solenoid van de nokkenasversteller vervangen, kan ik die er zo uittrekken als ik het boutje verwijderd heb?
Groeten, Rob
Groeten, Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Solenoid
Naast de bobine van cilinder 4 (riemzijde) neem ik aan?
Die kun je inderdaad zo eruit halen als je het boutje los hebt genomen.
Geeft dit onderdeel een fout, of is er iets anders aan de hand?
Die kun je inderdaad zo eruit halen als je het boutje los hebt genomen.
Geeft dit onderdeel een fout, of is er iets anders aan de hand?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Aan de linkerkant zit die, geen foutmelding maar tijdens het starten met koude motor hoor je een hard geluid, wat ik op internet kon vinden zou dit de nokkenasversteller kunnen zijn, verder begreep ik ook dat het vernieuwen zou kunnen helpen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Solenoid
Klopt, dat is naast cilinder 4 (Franse logica).
De wel bekende ratel tijdens het starten, is inderdaad vrijwel altijd de nokkenas versteller. Dat is echter niet deze actuator.
De ratelende versteller is het inlaat nokkenastandwiel. Deze wordt aangedreven door de distributieriem, en om erbij te komen zal die helaas dus los moeten. Vervangen tandwiel, distributieriemset, waterpomp,multiriemset is vrijwel altijd de oplossing hiervoor, betreft een slijtage deel wat bij elke riemwissel mee vervangen hoort te worden. (Dringend advies)
Vermoee dat het vervangen van de actuator zonde geld is.
De wel bekende ratel tijdens het starten, is inderdaad vrijwel altijd de nokkenas versteller. Dat is echter niet deze actuator.
De ratelende versteller is het inlaat nokkenastandwiel. Deze wordt aangedreven door de distributieriem, en om erbij te komen zal die helaas dus los moeten. Vervangen tandwiel, distributieriemset, waterpomp,multiriemset is vrijwel altijd de oplossing hiervoor, betreft een slijtage deel wat bij elke riemwissel mee vervangen hoort te worden. (Dringend advies)
Vermoee dat het vervangen van de actuator zonde geld is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Dus het vervangen heeft geen zin, ik weet nu inderdaad dat bij elke riemwissel ook het tandwiel vervangen moet worden. Helaas heeft mijn garage dit niet aangegeven toen ik een jaar geleden de riem heb laten doen.
Bedankt iig voor je reactie
Bedankt iig voor je reactie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Solenoid
Toen deze auto's net uit kwamen was dit al aan de orde, dat een garage nu de klant niet informeert is niet te te begrijpen.
Je kunt er best mee door rijden, gewoonlijk gaat dit niet drastisch mis. Irritant is het wel. Autoweek klokje rond espace 3 maar eens kijken..
Het vervangen van de actuator heeft geen zin als daar geen problemen mee zijn. (Foutcodes)
Je zou nog een motorspoeling kunnen proberen, maar dat is imo ook weggegooid geld.
Wanneer we in de garage de klant adviseerde dit mee te nemen, en de klant stemde niet in, was dit eigenlijk altijd wat er gebeurde.
Wellicht wil je garage wat coulance geven.
Je kunt er best mee door rijden, gewoonlijk gaat dit niet drastisch mis. Irritant is het wel. Autoweek klokje rond espace 3 maar eens kijken..
Het vervangen van de actuator heeft geen zin als daar geen problemen mee zijn. (Foutcodes)
Je zou nog een motorspoeling kunnen proberen, maar dat is imo ook weggegooid geld.
Wanneer we in de garage de klant adviseerde dit mee te nemen, en de klant stemde niet in, was dit eigenlijk altijd wat er gebeurde.
Wellicht wil je garage wat coulance geven.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Het is inderdaad irritant, gelukkig meestal 2 keer per dag last van
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
2 keer per dag betekent wel dat de nokkenasversteller einde oefening is.
De nokkenasversteller is op één van de nokkenastandwielen gemonteerd om de kleptiming iets bij te regelen want dat zou de motor qua brandstof verbruik en emissie perikelen milieu vriendelijker maken.
Voor zover ik kan achterhalen betreft uw Renault bouwjaar 2004 en als het 1.4 of 1.6 16v motor betreft is het gerammel hoog uit irritant en wordt de nokkenasversteller niet standaard bij een distributieriem wissel preventief vervangen tenzij de rammel bij vervanging hoorbaar aanwezig is.
Wat zou kunnen zijn is verouderde motor olie of een te laag olie peil waardoor de nokkenasversteller even op druk moet komen maar die oplossing is van tijdelijke aard.
Als het rammelen enkel bij een koude motor hoorbaar is en maar voor even dan laten voor wat het is want de motor zal er niet kapot van gaan hoog uit een druppel meer brandstof tijdens de koude start gebruiken.
De nokkenasversteller is op één van de nokkenastandwielen gemonteerd om de kleptiming iets bij te regelen want dat zou de motor qua brandstof verbruik en emissie perikelen milieu vriendelijker maken.
Voor zover ik kan achterhalen betreft uw Renault bouwjaar 2004 en als het 1.4 of 1.6 16v motor betreft is het gerammel hoog uit irritant en wordt de nokkenasversteller niet standaard bij een distributieriem wissel preventief vervangen tenzij de rammel bij vervanging hoorbaar aanwezig is.
Wat zou kunnen zijn is verouderde motor olie of een te laag olie peil waardoor de nokkenasversteller even op druk moet komen maar die oplossing is van tijdelijke aard.
Als het rammelen enkel bij een koude motor hoorbaar is en maar voor even dan laten voor wat het is want de motor zal er niet kapot van gaan hoog uit een druppel meer brandstof tijdens de koude start gebruiken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Het is idd alleen bij koude motor en meestal maar 1 keer bij het starten, dus voorlopig laat ik het maar zo
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Solenoid
Heb in de jaren 100en distributieriemen vervangen van Renaults, en alle scenario's wel eens aan de hand gehad.
Het enige juiste is om dit mee te nemen, is simpelweg een slijtage deel en dat was het +/- 20 jaar geleden ook al. Voor de garagehouder ook alleen maar extra inkomsten, win win.
Vanmiddag weer eens een distributieriempje gedaan van een oude Ford, komt enkel bii de waterpomp (multiriem aangedreven) als je de distributieriem los haalt. Ondanks dat die niet lekte neem je die altiid mee om dubbel werk en kosten te voorkomen.
Het enige juiste is om dit mee te nemen, is simpelweg een slijtage deel en dat was het +/- 20 jaar geleden ook al. Voor de garagehouder ook alleen maar extra inkomsten, win win.
Vanmiddag weer eens een distributieriempje gedaan van een oude Ford, komt enkel bii de waterpomp (multiriem aangedreven) als je de distributieriem los haalt. Ondanks dat die niet lekte neem je die altiid mee om dubbel werk en kosten te voorkomen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Dat is idd het beste, ik heb ook toen de waterpomp mee laten nemen, alleen van de versteller wist ik toen niet anders had ik dat gelijk laten doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Solenoid
Het hangt er toch wel van af wanneer de riem aan vervanging toe is want Renault adviseert dat na 120.000 gereden kilometers of als de riem vier jaar oud is te vervangen.
Als de auto in vier jaar tijd om en nabij de 60.000 kilometer gereden heeft is het niet noodzakelijk om de nokkenasversteller mee te vervangen en volstaat enkel het vervangen van de riem zelf.
Van bepaalde Renault motoren wordt de waterpomp direct mee vervangen omdat de waterpomp de riem op spanning houdt en daardoor overmatig kan slijten.
Als de auto in vier jaar tijd om en nabij de 60.000 kilometer gereden heeft is het niet noodzakelijk om de nokkenasversteller mee te vervangen en volstaat enkel het vervangen van de riem zelf.
Van bepaalde Renault motoren wordt de waterpomp direct mee vervangen omdat de waterpomp de riem op spanning houdt en daardoor overmatig kan slijten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Solenoid
Dacia hanteerde in de begin jaren voor de Renault motoren 4 jaar of 100.000km, terwijl bij Renault voor dezelfde motor (en onderdelen) 5 jaar of 120.000km de termijn was.
Het is eigenlijk zo dat wanneer je een riem wissel doet, dit weer de gehele opgegeven fabriekstermijn weer mee moet kunnen. Laat je de versteller achterwege moet die dus 10 naar of 240.000km mee gaan, dat lukt niet.
De ervaring leert dat dat niet gaat eigenlijk, en je tussentijds extra kosten hebt.
Bij Renault wordt de riem niet op spanning gehouden door de waterpomp, maar door de spanrol. Een nieuwe riem is altijd strakker en zorgt voor meer druk op oude delen. Waterpomp gaat geheid lekken als je die niet mee neemt, of het lager gaat versneld stuk.
De dempende krukaspoulie is ook zo'n verhaal, het forum staat er vol mee. Dat is wel beschreven door Renault om die mee te nemen.
Het zijn enkel goed bedoelde adviezen.
Het is eigenlijk zo dat wanneer je een riem wissel doet, dit weer de gehele opgegeven fabriekstermijn weer mee moet kunnen. Laat je de versteller achterwege moet die dus 10 naar of 240.000km mee gaan, dat lukt niet.
De ervaring leert dat dat niet gaat eigenlijk, en je tussentijds extra kosten hebt.
Bij Renault wordt de riem niet op spanning gehouden door de waterpomp, maar door de spanrol. Een nieuwe riem is altijd strakker en zorgt voor meer druk op oude delen. Waterpomp gaat geheid lekken als je die niet mee neemt, of het lager gaat versneld stuk.
De dempende krukaspoulie is ook zo'n verhaal, het forum staat er vol mee. Dat is wel beschreven door Renault om die mee te nemen.
Het zijn enkel goed bedoelde adviezen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 mar 2022
- Laatste bezoek: 12 feb 2025 11:20
- Actief als: particulier
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut