Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Wie heeft hier van gehoord..?
Afgelopen zondag met 120 km op de snelweg, valt mijn espace uit. Kon geen gas meer geven...
Nu is ie door de monteur uit elkaar gehaald en is er een stuk van de nokkenaspoulie afgebroken en tussen krukaspoulie en distributieriem gekomen..vervolgens is de distributieriem doorgeslibt waardoor de nokkenas is vastgelopen, kleppen krom en startmotor kapot..!!
Is dit pure pech?
Is de riem al eens vervangen geweest?
Dit komt vaker voor, eigenlijk alleen door mensen die de riem vernieuwen en er geen verstand van hebben.
Bij het de/monteren van het bovenste distributiedeksel is er weinig ruimte en kan je de opstaande rand kapot drukken. Gaat vaak een tijd goed, en dan ineens breekt het af met jou schade als gevolg.
De startmotor staat hier imo los van..
Ik heb dit ook vaker gezien, ervannuit gaande dat het de opstaande rand is aan de nokkenaspoelies.
Dit kan eigelijk alleen maar komen door lompe plaatsing van de bovenste distributie deksel.
Super bedankt, wij hebben dit idd ook gehoord van renaul nederland. Toen we de auto kochten 1,5 jaar geleden heeft de dealer de distibuteriem vefvangen. Wij gaan nu proberen dat zij hunverantwoordelijkheid hiervoor nemen, fingers crossed!
Wordt vervolgt....
Je hebt 1jaar garantie op de montage en de onderdelen, dus ik denk dat het je niet gaat lukken.
Helemaal vergeten om welke motor het gaat, betreft het een 2.0T zouden de nokkenaspoulies losgezet moeten zijn bij het spannen van de riem. Gebeurt dit niet krijg je ook deze motorschade op den duur.
mechanic schreef: betreft het een 2.0T zouden de nokkenaspoulies losgezet moeten zijn bij het spannen van de riem. Gebeurt dit niet krijg je ook deze motorschade op den duur.
Maar is dit ook niet gewoon een fabrikagefout van Renault? Buiten dat het me veel geld gaat kosten is het ook nog eens levensgevaarlijk.
Het afgebroken stukje is door de krukaspoulie gedraaid en de kleppen zijn krom..enz...
Zijn er speciale richtlijnen voor, hoe de distibutieriem vervangen moet worden? Het is trouwens niet bij een Renault-garage gedaan..
Is geen fout van renault maar gewoon lomp terugzetten van de distributie kap. Ik heb dit zeker al een keer of 4 gezien de afgelopen jaren.
Verder zijn er niet echte aparte richtlijnen voor de- en montage van de dbriem. Niets igg wat rechtstreeks te maken heeft met dit probleem.
Eerlijk is eerlijk, een professional zet de nokkenaspoulies wel los bij het spannen, alleen als er een spie zit in het krukastandwiel weliswaar. Ik zelf doe dit altijd, 2minuten extra werk en je hebt zekerheid.
Belangrijk is dat je de motor correct op tijd zet, dus krukas blokkeer stift in de goede uitsparing, nokkenas met de bekende steun blokkeren. Aanhaalmoment krukaspoulie is belangrijk.
Bij het vernieuwen van de kop zal de motor gedemonteerd moeten worden, die tijd haal je er makkelijk uit als je kijkt hoelang je anders aan het tobben bent.
Ik weet ook wel wat er in het mr staat alleen heb ik er al misschien 100 gemaakt tot vanmiddag nog aan toe zonder de nokkenaspoelie's los te zetten. Dat komt gewoon goed.
Dat is niet zo als het hoort. Bij ons in de werkplaats waren er ook een aantal die het niet deden, tot de auto's op de berger binnenkwamen met motorschade. Sindsdien doet iedereen het zoals het hoort. Garantie kosten vann een 2000e wil niemand
Als er een spie in de krukas zit kan de riem de spanning niet goed verdelen bij het niet los zetten en ligt deze dus eigenlijk verkeerd.
Maar goed, geen zin om een eindeloze discussie te beginnen terwijl we alle 2 weten hoe het moet. Gaat erom mensen hier te wijzen op eventuele bijzonderheden bij het vernieuwen van de riem, en die zijn in elk geval nu duidelijk gemaakt.
Dank voor jullie reactie. Auto is nog niet gemaakt. De garage stelt " er is sinds de montage van 1,5 jaat al 20.000 km meegereden dus kan niet hierdoor komen, dan had het al eerder aan het licht moeyen komen". Kunnen we dit aanvechten met een rectbijstandverz? Is nl. Het geld we waard!
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Mijn Espace IV uit 2008; De radio valt uit of gaat spontaan aan. Soms staat er wel een zenderfrequentie, maar is er geen geluid en soms kan ik wel door zenders scrollen. Helaas vaker uit dan aan …. , wat ik ook doe. Zowel bediening op stuur als...
Dag vrienden!
Ik heb vandaag mijn buurman geholpen met zijn Renault Kadjar die niet goed loopt, en de code scanner (goedkoop Chinees ding) gaf een code voor de nokkenas sensor. Die heb ik nu vervangen en start nu ook al beter, maar krijg nog steeds...
De tijd dat de autofabrikant voorschrijft wat de klant nodig heeft, komt in de jaren 80 definitief ten einde. De automobilist wordt kritischer, mondiger, en geeft zijn zuurverdiende spaargeld niet meer zomaar uit aan een schraalhans van een auto....
Ik heb de auto in nood gekocht voor een verhuizing vanuit Zweden omdat mijn Citroen Jumper kapot was gegaan.
De auto mag nu weg voor een zacht prijsje.
APK nog tot 11 September 2024.
Bij deze bied ik mijn tuningbox van Elia aan.
Deze box werkt volgens plug and play en is heel eenvoudig aan te sluiten.
Overigens ook geschikt voor de Talisman 1,6 TCE en de Espace 1,6 TCE.
Ik rij een Espace V (1.6 benzine 200pk bj 2017), afgelopen zomer had de koelventilator het begeven. Heb deze inmiddels vervangen, alleen valt het mij nu op dat tijdens het gebruiken van de AC de koelventilator niet direct...