Standaard radio model 2003
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Standaard radio model 2003
Beste leden,
Binnenkort willen wij een Renault Laguna station kopen, bouwjaar 2003.
Nu heb ik de volgende vraag, ik wil graag een versterker aansluiten doormiddel van de remote en tulip aansluitingen.
Mijn vraag is dan ook of de standaard radio van een laguna uit 2003 tulip in/out heeft?
Alvast bedankt
Binnenkort willen wij een Renault Laguna station kopen, bouwjaar 2003.
Nu heb ik de volgende vraag, ik wil graag een versterker aansluiten doormiddel van de remote en tulip aansluitingen.
Mijn vraag is dan ook of de standaard radio van een laguna uit 2003 tulip in/out heeft?
Alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
Antwoord is simpel: nee helaas, zit er niet op. Alleen de standaard isostekkers voor speakers en stroom, radio antenne ingang en 2 mini iso stekkers (Cd wisselaar + dispay/stuurwielbediening).
Je zal met high-level (speaker input) moeten gaan werken voor het signaal van radio naar versterker.
Remote kan je op pin A5 (zie schema) vd zwarte iso stekker (stroom) aansluiten. Hierop komt +12V als de radio aan is, deze geeft dan een signaal naar je versterker dat hij in/uit moet schakelen bij in/uit schakelen vd radio.

Wat voor versterker wil je erop aansluiten?
Ga dit weekend zelf bezig met aanlsuiten van een actieve sub in mijn Laguna, de nieuwe Pioneer TS-WX210A
Succes ermee.
Je zal met high-level (speaker input) moeten gaan werken voor het signaal van radio naar versterker.
Remote kan je op pin A5 (zie schema) vd zwarte iso stekker (stroom) aansluiten. Hierop komt +12V als de radio aan is, deze geeft dan een signaal naar je versterker dat hij in/uit moet schakelen bij in/uit schakelen vd radio.
Wat voor versterker wil je erop aansluiten?
Ga dit weekend zelf bezig met aanlsuiten van een actieve sub in mijn Laguna, de nieuwe Pioneer TS-WX210A
Succes ermee.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Bedankt voor je reactie.
Is het wel gemakkelijk om eventueel een andere radio in te bouwen?
Of is het een on board radio?
Ik ga een 2 x een 4 kanaals versterker aansluiten
Voor 2 subwoofers en 4 extra speakers achterin de hoedenplank.
Is het wel gemakkelijk om eventueel een andere radio in te bouwen?
Of is het een on board radio?
Ik ga een 2 x een 4 kanaals versterker aansluiten
Voor 2 subwoofers en 4 extra speakers achterin de hoedenplank.
Hide post links |
-
- Global Moderator
Ja hoor, er zit een standaar 1 DIN radio in, met standaard iso stekkers, die heb je er zo uit.
Waarschijnlijk heb je wel een verloopstekkertje voor je antenne ingang nodig en als je de stuurwielbediening wilt behouden dan heb je daarvoor adapters.
Op zich is de standaard Renault radio best van goede kwaliteit (zeker als je de zwaardere Cabasse uitvoering hebt), het zijn vooral de standaard speakers die erg slecht zijn.
Kijk hier maar eens voor de antenne en stuurwiel/display adapters: http://www.carmedia.nl/catalog/index.ph ... 95341415d8
Ik zou dus in ieder geval de bestaande speakers vervangen door goede merk speakers, die zijn net van karton
Er zit zowel voor als achter een 13 cm composetje. De Pioneer TS-Q131C is speciaal voor Renault ontwikkelt en is plug en play
Waarschijnlijk heb je wel een verloopstekkertje voor je antenne ingang nodig en als je de stuurwielbediening wilt behouden dan heb je daarvoor adapters.
Op zich is de standaard Renault radio best van goede kwaliteit (zeker als je de zwaardere Cabasse uitvoering hebt), het zijn vooral de standaard speakers die erg slecht zijn.
Kijk hier maar eens voor de antenne en stuurwiel/display adapters: http://www.carmedia.nl/catalog/index.ph ... 95341415d8
Ik zou dus in ieder geval de bestaande speakers vervangen door goede merk speakers, die zijn net van karton

Er zit zowel voor als achter een 13 cm composetje. De Pioneer TS-Q131C is speciaal voor Renault ontwikkelt en is plug en play
Hide post links |
-
Wat zou je zelf aanraden in dit geval?
Ik vind die adapters nog vrij prijzig om eerlijk te zijn en per toeval heb ik uit mijn vorige auto nog 4 extra JBL speakers liggen 13 cm.
Ik vind die adapters nog vrij prijzig om eerlijk te zijn en per toeval heb ik uit mijn vorige auto nog 4 extra JBL speakers liggen 13 cm.
Hide post links |
-
- Global Moderator
Dat is zo persoonlijk, zeker voor een radio. Wat voor aansluitmogelijkheden je wilt, hoe druk het front eruit ziet, wel geen adapter voor Renault mogelijk, etc, etc.
Ik hou zelf meer vd af fabriek look dan van een drukke aftermarket radio, maar ik heb dan ook het zwaarste model wat leverbaar was in de Laguna II phase 2 (de 4X50 W Carminat met MP3 wisselaar, DVD navi en bluetooth carkit). Dus ik mag niet klagen, zeker niet met de extra sub er straks op.
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Pioneer, maar thuis heb ik ook een JBL systeem. Zeker voor speakers is dat een zeer goed merk. ik zou die anders eerst eens inbouwen op de plek vd standaard speakers en dan een versterker met evt een extra sub erop. Dan heb je al een hele verbetering. Maar met car audio kan je zover gaan als je zelf wilt en je budget je toelaat
Hou er wel rekening mee dat die JBL speakers mogelijk niet passen, de inbouwdiepte is volgens mij vrij beperkt, hoeveel weet ik niet precies. Ik heb de sepakers in de Laguna zelf niet vervangen, de Cabasse speakers zijn van een prima kwalieit en veel zwaarder dan het standaard spul.
Ik hou zelf meer vd af fabriek look dan van een drukke aftermarket radio, maar ik heb dan ook het zwaarste model wat leverbaar was in de Laguna II phase 2 (de 4X50 W Carminat met MP3 wisselaar, DVD navi en bluetooth carkit). Dus ik mag niet klagen, zeker niet met de extra sub er straks op.
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Pioneer, maar thuis heb ik ook een JBL systeem. Zeker voor speakers is dat een zeer goed merk. ik zou die anders eerst eens inbouwen op de plek vd standaard speakers en dan een versterker met evt een extra sub erop. Dan heb je al een hele verbetering. Maar met car audio kan je zover gaan als je zelf wilt en je budget je toelaat
Hou er wel rekening mee dat die JBL speakers mogelijk niet passen, de inbouwdiepte is volgens mij vrij beperkt, hoeveel weet ik niet precies. Ik heb de sepakers in de Laguna zelf niet vervangen, de Cabasse speakers zijn van een prima kwalieit en veel zwaarder dan het standaard spul.
Hide post links |
-
De speakers kan ik altijd passend maken door eventueel wat ringen te maken en daarna de deurpanelen aan te passen. Ik bedoelde mijn vraag anders als jij hem hebt opgevat denk ik, ik bedoelde namelijk of het makkelijker is de sub via een high-level output in te bouwen?
In mijn vorige auto's heb ik ze altijd via tulip aangesloten.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 19 jan 2016 17:41
even verplaatst naar het juiste deel van het forum.
groeten waylon
groeten waylon
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005
Hide post links |
-
- Global Moderator
Het kan bij Renault alleen via high-level, je hebt geen tulp output op de radiofanaticg schreef:De speakers kan ik altijd passend maken door eventueel wat ringen te maken en daarna de deurpanelen aan te passen. Ik bedoelde mijn vraag anders als jij hem hebt opgevat denk ik, ik bedoelde namelijk of het makkelijker is de sub via een high-level output in te bouwen?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Via de High-output, dus eigenlijk de speakeruitgang, kan je de speakerdraden gebruiken.
Dit dan van de achterluidsprekers in de deuren.
Deze draden zijn in de draadboom opgenomen.
Die zal je dus moeten opzoeken en moeten aftakken op de juiste manier (solderen dus) en naar achteren leggen.
Doe dit wel aan beide kanten om toch stereo geluid te krijgen/behouden.
Deze kan je dan aansluiten op de High-input op de versterkers.
Omdat je toch een extra versterker wil gebruiken voor subwoofers is het makkelijk om VOOR de versterkers al een scheidingsfilter te plaatsen die de subwoofer versterker alleen de lage tonen geeft en de rest van de tonen naar de tweede versterker voor de hoedenplankspeakers.
Bijkomend voordeel is dat je de draden gelijk al gesplitst hebt, hoef je niet weer een splitsing te solderen.
Antonio.
Dit dan van de achterluidsprekers in de deuren.
Deze draden zijn in de draadboom opgenomen.
Die zal je dus moeten opzoeken en moeten aftakken op de juiste manier (solderen dus) en naar achteren leggen.
Doe dit wel aan beide kanten om toch stereo geluid te krijgen/behouden.
Deze kan je dan aansluiten op de High-input op de versterkers.
Omdat je toch een extra versterker wil gebruiken voor subwoofers is het makkelijk om VOOR de versterkers al een scheidingsfilter te plaatsen die de subwoofer versterker alleen de lage tonen geeft en de rest van de tonen naar de tweede versterker voor de hoedenplankspeakers.
Bijkomend voordeel is dat je de draden gelijk al gesplitst hebt, hoef je niet weer een splitsing te solderen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Wederom bedankt voor jullie reactie's...
We gaan we vandaag mee aan de slag, we hebben gisteren een high / low convertor gekocht die we op de RCA aansluiten. Bedankt voor jullie tips!
Het splitten doe ik in de kofferbak, ga vanaf de headunit naar achteren/kofferbak om daar de Tulip te splitsen.
Groetjes,
We gaan we vandaag mee aan de slag, we hebben gisteren een high / low convertor gekocht die we op de RCA aansluiten. Bedankt voor jullie tips!
Het splitten doe ik in de kofferbak, ga vanaf de headunit naar achteren/kofferbak om daar de Tulip te splitsen.
Groetjes,
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in