Starproblemen Laguna

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie

Topic author
jos.vh
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Starproblemen Laguna

Bericht door jos.vh »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb meteen een vraag.

Ik ben sinds 1,5 jaar bezitter van een Renault Laguna Break 1.8 automaat (2002).
Vorig jaar december had ik voor het eerst een startprobleem. Het ziet er als vogt uit:
Ik open de deuren met de kaart, stop de kaart in de lezer. Alles lijkt te werken, geen vreemde lampjes die blijven branden e.d. Dan druk ik op start en dan gebeurt er helemaal niets. De startmotor doet niet eens een poging om rond te draaien. Er zijn wel wat klikjes hoorbaar en onder de auto klinkt een geluid dat het best als een soort sissen te omschrijven is (ik neem aan dat dit de benzinepomp is). Je hoort ook een klik (dat zou het relais van de startmotor kunne zijn). Maar starten .....ho maar. Ten maar de lokale sleepdienst gebeld (ik woon in Zweden, dus helaas geen ANWB). Hij had een starhulp bij zich, hing die aan de accu (want we gingen er eigenlijk vanuit dat de accu te leeg was om de startmotor ook maar iets te laten doen, hoewel radio, airco en verlichting gewoon werkte) en probeerde vervolgens te starten. Er gebeurde helemaal niets. Na 3 of 4 pogingen starte hij opeens. Bedankt voor de hulp.....120 euro armer en geen duidelijke probleem-oplossing. Vervolgens probleemloos gestart gedurende de 10 maanden die volgden (geen nieuwe accu ....niks van dat alles, dagelijks minimaal 2 keer meteen starten) tot voorgisteren..... In de stad gaan shoppen, komen terug, kaart in de lezer, op start drukken ....helemaal niks. Ik had inmiddels zelf een starthulp gekocht, maar aangezien alles weer normaal werkte, stond die dus thuis :?
Toen bij een winkel in de buurt startkabels gehaald en aan vriendelijk mensen gevraagd of ze wilden helpen. Dat wilden ze....kabels aangesloten (met lopende "donormotor") effe gewacht, op start gedrukt.....niets. De startmotor probeert niet eens! De mensen bedankt voor hun hulp en in de auto gestapt om maar weer een afsleepbedrijf te bellen. Eerst toch nog maar eens proberen.....na een keer of 10 de kaart erin en eruit en vaak op start drukken, start de motor opeens (niet met moeite of hakkelend, maar gewoon vroem.....lopen)!!!
De accu is dus goed, starmotor werkt in principe (heeft na het eerste voorval vele keren probleemloos gewerkt). Ik verwacht dus eigenlijk een elektronisch probleem. Een sensor die af en toe geen zin heeft, iets met de startonderbreking (hoewel ik uit andere posts begrijp dat de starmotor dan wel draait). Iemand ervaring hiermee?
Ik heb het probleem al eens in de garage aangekaart, maar er wordt geen foutmelding uitgelezen en aangezien hij het in 99% van de gevallen doet kunnen ze er weining mee. Helaas wonen we in de middle of nowhere en vertoeven we regelmatig in de bossen, ver verwijdert van bebouwing en dan voelt een wispelturige auto wat ongemakkelijk.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties en excusses voor de lange post.

Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 09 jun 2025 17:22
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Er zou even uitgelezen moeten worden. Een defecte kaartlezer is een probleem wat vaak voorkomt.
Indien mogelijk, wissel deze even om met een andere laguna.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Bericht door Renier »

Als je op de startknop drukt, start hij dan wel als je hem iets langer indrukt?

Kijk hier eens, misschien heb je er wat aan, staat een goedkope oplossing met een tyrip: http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=554.30
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
jos.vh
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2

Bericht door jos.vh »

@mechanic: bedankt voor de tip. Ik moet eens op het werk om me heen gaan kijken of nog iemand Laguna rijdt. De Laguna is hier helaas niet zo populair (veel Volvo en Saab).
Bedankt voor de link!

@Renier: helaas doet hij het dan ook niet (per definitie) Het stomme is namelijk dat hij na het eerste voorval zonder problemen bijna 10 maanden gewerkt heeft en ook na vorige week ben ik de auto weer gaan gebruiken naar m'n werk en werkt het weer probleemloos. Het wachten is op de keer dat hij niet start wanneer je midden in het bos staat, zonder mobiele ontvangst en 10 graden vorst :(

p.s. In het geval van het afgebroken lipje verwacht je dat het probleem frequenter (of altijd) optreedt.

Nog iemand suggesties?

Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunabart
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Lagunabart »

Heren,

een hele simpele remedie als je Laguna niet wil starten...
Gewoon even de batterij af- en terug aankoppelen.
Daarmee reset je de "kaartproever". Wedden dat ie start?
Hou dus wel steeds een sleuteltje 10 in de wagen...

Het rode lampje tss de kilometriek en toerenteller verraadt ook wanneer de kaartproever dienst weigert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut