Het volgende gebeurt: op willekeurige momenten en locaties wil de auto niet starten. Warme of koude motor maakt niet uit. De startmotor draait rond maar de motor slaat niet aan. Het rode lampje in het dashboard dat na het insteken van de sleutel een poosje blijft branden voordat het gaat knipperen om aan te geven dat je mag starten doet nu wat anders.
Meteen na het insteken van de sleutel "hikt"het even en gaat dan meteen door met knipperen. De auto wordt niet vrijgegeven en weigert te starten. (ik vertel nu het verhaal van vorige week, maar het had ook van twee weken terug kunnen zijn). Diverse malen opnieuw geprobeerd, uit de auto, op slot, weer van het slot af en weer proberen: niets. Andere sleutel geprobeerd: niets. Garage gebeld, die zegt toe de auto te komen ophalen. In de tussentijd nog een paar maal geprobeerd: niets. Monteur arriveert, hij ontgrendelt de auto, starten en lopen. Van die dingen dus.

Nadat-ie gestart is valt er niets meer uit te lezen, dus is het wachten op de volgende keer dat het probleem zich voordoet. Dat is al snel: de volgende (zater)dag rijdt mijn vrouw met de auto naar de milieustraat, zet de auto af om spullen uit te laden, probeert weer te starten: niets. Auto afgesleept naar de garage waar ze hem niet meteen kunnen uitlezen (het is zaterdag). Maandagmorgen daarop: starten en lopen. Ze hebben de auto daarna vier dagen gehad, van alles mee gedaan, gestart , gereden en gestopt en het probleem is niet meer teruggekomen. Toen hebben we 'em maar weer meegenomen, we weten dat BIJ ONS het probleem vroeg of laat weer terugkomt.
Dit jaar januari zijn er nieuwe sleutels besteld en ingelezen. Toen was het probleem een aantal maanden weg, maar nu is het weer terug.
Heeft iemand dezelfde ervaring met een Renault uit deze periode? Iemand een suggestie voor de oorzaak?
Wat checkt-ie allemaal als je de sleutel in het contactslot steekt? Kan het zijn dat ergens een sensor het nu weer wel en dan weer niet doet? Heeft iemand een idee?
Alle suggesties en ervaringen ter zake zijn welkom, misschien heb ik er wat aan. Bij voorbaat dank als je de moeite wilt nemen om te antwoorden.