stofkap cardan

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
FRANCOIS 51
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 okt 2014 16:21
Actief als: particulier
Locatie: Wenduine Belgie

stofkap cardan

Bericht door FRANCOIS 51 »

Hallo Megane III rijders,

het betreft mijn Megane III dci 85 pk estate ( in Belgie grandtour genoemd ) hij is van 2010. en 89.000 km op de teller

enkele weken geleden naar de keuring geweest ( jaarlijkse verplichte keuring ) en speling op rechter stuurgewricht ( stuur chappe ) dus laten herstellen ...vorig jaar was het de linker kant.Enfin vandaag naar de herkeuring kunnen gaan , dit na weken wachten omdat controle centra dicht waren wegens corona , nu kan het enkel op afspraak ....dus gewricht was in orde , nogal normaal ook ( herstelling een 130 euro )

nu kreeg ik een opmerking , maar het was niet erg zei die kerel , ik moest er niet voor terugkomen ...maar kreeg de raad om het wel te laten nazien .De stofkap aan of over de cardan zou verschoven zijn, blijkbaar zou er een klemmetje weg zijn ,zodat de kap niet perfect zou zitten, er zou dus vuil ,stof in kunnen komen, het vet zou ook weglopen ..enfin dit was zijn uitleg .Zelf heb ik het niet kunnen zien , weet ook niet precies waar het zit ...omdat de auto niet op de brug stond ( stond zoals ze in Belgie zeggen over de smeerput ) wegens het corona gedoe mocht ik ook niet uit de auto.Hij zei dit hebben we al meermaals gezien , dus best laten nazien /herstellen ...anders zand/vuil en nadien lawaai of gekraak .
Op terug weg even de Renault garage bezocht ( hier ook enkel op afspraak wegens Corona ) dus mijn uitleg gedaan die ik kreeg van de controle , de Baas van de Garage zei ...ja nog al voorgehad , zo'n nieuwe klem kunnen we niet plaatsen ,heel moeilijk ,niet te doen , we kunnen het niet vast krijgen ,je bent gauw 150 euro kwijt als we dit proberen en het kan terug loskomen na een paar km . en we geven ook geen garantie , de enige manier van werken is een nieuwe cardan laten plaatsen !!

is het verhaal van de Garage correct ,of wil hij alleen nog meer centen ...vond het ook al vreemd , dat hij zei 150 euro voor een klem te plaatsen ,dat dan toch niet zou lukken ...en hij zei erbij ,als hij loskomt kan hij ook nog een sensor raken die dan stuk zou gaan ( dacht ABS sensor...maar ben niet zeker)

wie weet hoe het nu zit ? .....sorry voor mijn lang verhaal .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stofkap cardan

Bericht door mechanic »

Neem aan dat je bedoelt zoals we in NL zeggen de klem van een aandrijfas hoes.
Dat is hier een afkeurpunt als deze niet afdicht.
Na grondig reinigen is dat prima met een nieuwe (universele) klem te maken. Desnoods indien de ruimte het toelaat een slangenklem eromheen.

Het is ook uit de fabriek met een klem gekomen immers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FRANCOIS 51
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 okt 2014 16:21
Actief als: particulier
Locatie: Wenduine Belgie

Re: stofkap cardan

Bericht door FRANCOIS 51 »

Hallo Mechanic,

Het zal dan wel denkelijk de klem van een aandrijfhoes zijn , maar hij zei er wel bij van de cardan . zoals vermeld ,jammer dat ik het niet heb kunnen zien , ik mocht niet uit de auto wegens Corona regels .Bij een normale keuring moet je uit de auto , die keurders doen dan alles zelf en om de onderkant te bekijken staat de auto op de brug ...dan heb je wel de mogelijkheid om mee te kijken ! nu stond de auto boven de put.Hier is het dus blijkbaar geen afkeurpunt , hier is de keuring ook helemaal anders ,Garages mogen hier niet keuren,je moet naar een keuring center en er zijn er niet veel .ik woon in West vlaanderen >>>3stations ! en ook 3 in oost vlaanderen,Antwerpen en Limburg !!
een slangenklem ken ik , wat is een universele klem ?
enfin zal mijn licht even opsteken in een andere garage ,als het lukt want alles is nu minimaal toegankelijk .

grt,

françois

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stofkap cardan

Bericht door mechanic »

Heb de precieze situtie van jou auto ook niet voorhanden natuurlijk. Linker/rechter aandrijfas,binnenste/buitenste hoes etc..

Normaliter kan deze klem vervangen worden zonder de aandrijfas te demonteren.
Eerst nog wat extra vet erin,als er al wat ontsnapt is.
Universele klem zijn de delen die je bij de onderdelenhandel krijgt,wat er origineel opzit is vaak een ander systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: stofkap cardan

Bericht door ronny530 »

Als de aandrijfas hoes van de homokineet koppeling aan de bak zijde is los gekomen dan zal het best wel knutselen worden om die hoes er weer op te krijgen want door het vet wordt de boel wel glibberig. Om het goed te doen zal de aandrijfas gedemonteerd moeten worden en dan maakt de dealer er al snel van dat een compleet nieuwe aandrijfas de meest beste optie is want als de boel toch éénmaal gedemonteerd is heeft u de zekerheid dat die aandrijfas de eerste jaren niet meer defect gaat. Als u zelf handig bent kunt u de hoes ook zelf vast zetten met gebruik van een tyrap die passend is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: stofkap cardan

Bericht door WillemS »

Die klemmen zijn bij de automaterialenhandel los te koop, er zijn verschillende soorten die eenvoudig of lastiger te bevestigen zijn. Een universeel garagist kan u wellicht ook helpen.
Succes, mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FRANCOIS 51
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 okt 2014 16:21
Actief als: particulier
Locatie: Wenduine Belgie

Re: stofkap cardan

Bericht door FRANCOIS 51 »

Goede namiddag ,

heb contact genomen met een niet merk garage , waar ik vorig jaar onderhoud heb laten doen ...momenteel mogen ze niet werken wegens Corona Virus , dus ik moet nog even afwachten.De Renault garage werkt beperkt en enkel op afspreek , maar zoals vermeld ziet die een klem niet zitten ,het is moeilijk of niet te doen,hij wil hierop ook geen garantie geven,niettegenstaande hij spreekt over een 150 euro om een klem te plaatsen en wil liever een cardan verkopen en plaatsen !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in