Beste mensen,
Ik heb deze week mijn winterbandenwisseling gehad bij de dealer. Ik heb een renault Scenic 2007. Nu merk ik dat mijn stuur wat naar links staat. Dus op een rechte weg staat hij niet recht. Dat is niet alleen raar maar ook vermoeiend rijden. Tevens best wel behoorlijk wat speling in het stuur.
Het gekke is dat ik dus voor die tijd dat niet had en ook niet vorig jaar toen ik met de winterbanden heb gereden. Hoe kan ik dat oplossen? Moet ik de auto laten uitlijen? En zoja, stel ik doe dat en het is verholpen daarna zit ik er dan weer aan vast als ik van winter naar zomerbanden wissel ergens voorjaar 2011?
alvast bedankt voor het lezen en reacties,
groetjes
Loes
stuur scheef na wisseling winterbanden
-
Loes
Topic author - Lid

-
Renier
- Global Moderator

- Actief als: particulier
Re: stuur scheef na wisseling winterbanden
Normaal heeft wisselen van wielen geen enkel effect op uitlijning, dat zou mooi zijn (ik wissel 2x per jaar)
Ik heb laatst een ander (sport)stuur laten plaatsen. Toen viel me daarna op dat hij ook wat naar links stond.
Ik dus weer terug, bleek dat auto uitgelijnd moest worden.
Monteur gaf aan dat het waarschijnlijk altijd zo heeft gestaan, dat het me pas opviel omdat ik op het nieuwe stuur lette. Ik merk wel wat verschil in stuurgedrag nu (iets minder zenuwachtig)
Is dat bij jou niet ook het geval, dat je het opeens opviel maar dat het toch al zo was?
Zou er wel mee terug gaan, maar reken erop dat de kosten voor uitlijnen volledig voor jou zijn, ik kan niet zien wat voor relatie er is tussen de wielen wisselen en moeten uitlijnen.
Ik moest voor het uitlijnen bij de officiele Renault dealer €80,- betalen maar begreep achteraf dat dat aan de dure kant is. Dus informeer vooraf goe naar de kosten, wellicht kan het elders goedkoper
In principe is uitlijnen daarna niet meer nodig, tenzij er iets aan de ophanging verandert, je een stoep flink raakt, etc.
Ik heb laatst een ander (sport)stuur laten plaatsen. Toen viel me daarna op dat hij ook wat naar links stond.
Ik dus weer terug, bleek dat auto uitgelijnd moest worden.
Monteur gaf aan dat het waarschijnlijk altijd zo heeft gestaan, dat het me pas opviel omdat ik op het nieuwe stuur lette. Ik merk wel wat verschil in stuurgedrag nu (iets minder zenuwachtig)
Is dat bij jou niet ook het geval, dat je het opeens opviel maar dat het toch al zo was?
Zou er wel mee terug gaan, maar reken erop dat de kosten voor uitlijnen volledig voor jou zijn, ik kan niet zien wat voor relatie er is tussen de wielen wisselen en moeten uitlijnen.
Ik moest voor het uitlijnen bij de officiele Renault dealer €80,- betalen maar begreep achteraf dat dat aan de dure kant is. Dus informeer vooraf goe naar de kosten, wellicht kan het elders goedkoper
In principe is uitlijnen daarna niet meer nodig, tenzij er iets aan de ophanging verandert, je een stoep flink raakt, etc.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Loes
Topic author - Lid

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden
Hoi Renier,
Voor mijn gevoel was het stuur voordien recht. Maar vanwege de bandewisseling bemerk ik het dus. Misschien is het zoals jij zegt, dat jij…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Voor mijn gevoel was het stuur voordien recht. Maar vanwege de bandewisseling bemerk ik het dus. Misschien is het zoals jij zegt, dat jij…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 26 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Espace VI - Bonkend geluid in kou bij scherpe bocht, stuur scheef
door freddyonderstal » 08 feb 2026 15:56 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 2
Weergaves: 275 -
Laatste bericht door Pepone
09 feb 2026 17:27
-
-
-
Reacties: 12
Weergaves: 1592 -
Laatste bericht door mechanic
15 jan 2026 13:45
-

-
Reacties: 2
Weergaves: 534 -
Laatste bericht door Edwin dCi
18 nov 2025 18:47
-
-
verlichting knoppen op stuur
door koidokter » 10 nov 2025 18:31 » in Alle overige technische vragen over de Captur 1 -
Reacties: 1
Weergaves: 458 -
Laatste bericht door KDL
13 nov 2025 07:15
-
-
-
set Michelin winterbanden op stalen velg
door marcvv » 01 dec 2025 20:41 » in Onderdelen en accessoires aangeboden -
Reacties: 0
Weergaves: 294 -
Laatste bericht door marcvv