Stuur trilt bij 120 km per uur

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Beste Forumgenoten, het is mij laatst op een ritje naar noord brabant opgevallen dat bij een snelheid van 120 km per uur het stuur begint te trillen.
Ik had dit express nog niet aan mijn mede huisgenoot mijn zoon verteld omdat ik wist dat ook hij vandaag een stuk snelweg moest rijden waar je ook 120 km per uur mag.
En warempel net kwam hij thuis en zei! Pa weet je dat bij 120 km per uur het stuur begint te trillen !
Oke het is overduidelijk dus, hier moet bij de dealer iets aan gedaan worden.
Heeft iemand anders hier met een captur toevallig ook last van of gehad ?
Nou ben ik erg benieuwd hoe ze dit tegenwoordig oplossen en zeker met mooie alluminium velgen.
Vroeger werden er loodjes op de velg geslagen om het juiste balans weer netjes terug te krijgen.
Ik neem aan dat ze tegenwoordig geen loodjes meer op je mooie voorste velgen hoeven te slaan toch .. :roll:
Hoor het weer graag van mijn forumgenoten.
Groeten,
Eric H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Axel57 »

Ja maar dan bij 100.

Zit meestal in een van de banden, heb nu mijn winterbanden eronder en geen last.

Balanceren van de banden kan dit oplossen.

ps een keer de wielmoeren natrekken, kunnen ook los zitten. banden op de juiste spanning?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Axel57, bedankt voor je snelle reactie,
De banden zijn laatst op juiste spanning gebracht en de moeren allen nagetrokken tijdens een leuke open werkplaats ochtend die mijn dealer georganiseerd had.
Ik kan me herinneren dat er vroeger loodjes op je velgen geslagen werd als er uitgeballanceerd moest worden ( corrigeer je daar nou de banden of de velg mee ? ).
Maar jij zegt waarschijnlijk de banden die dus uitgebalanceerd moeten worden, hoe doen ze dit tegenwoordig, toch geen loodjes op me mooie 17inch Diamantee Noir velgen ?
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Meestal wordt lood op de velgen geslagen om de onbalans weg te krijgen. Onbalans zit in het geheel band en velg. Als de onbalans van de velg samenvalt met die van de band moet je veel lood slaan. Dan kan de band een halve toer draaien al veel lood besparen.
Je ziet toch zelf of er nu lood op geslagen is of niet? Bij Renault dacht ik meestal wel. Je kan ook vragen om plaklood te gebruiken. Dat geslagen lood is niet zo erg, je ziet dat niet zoveel als ze het eraf halen. Even met een beetje symmonis erover en het meeste is weg. Nieuw blijft het toch niet. 120 is wel snel om van de voorwielen te komen. Trilt alleen het stuur of trilt de wagen ook? En wat bij het remmen? Heb je toevallig een borduur geraakt of zo? Wielen werden op koppel aangetrokken?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door avdb55 »

@EricH: op je mooie Diamantée Noire wielen gaan in ieder geval geen klem"loodjes" meer. Plaklood (is overigens zink, lood mag niet meer) is noodzakelijk, want klemlood krijg je er echt niet op vanwege de vorm van de buitenrand.
Gegarandeerd dat je dit op de binnenkant van de velg zult vinden als je gaat kijken.

Wat er gebeurd kan zijn is het volgende:
- je hebt heel hard geremd. Vroeger zou ik dan gezegd hebben dat je je banden een platte kant hebt bezorgd, maar met ABS is die kans klein. Wat wel kan is dat de band op de velg is verschoven. Dan klopt je balancering niet meer.
- je bent een stukje plaklood verloren. Ook dan klopt je balancering niet meer.
- de dealer heeft je wielmoeren met een slagmoersleutel vastgezet i.p.v. met een momentsleutel zoals het hoort. Daarbij kan ook wat onbalans ontstaan.
- er is wat balanceermaterieel van je aandrijfassen verdwenen. Ook dat merk je. Deze kans is echter klein.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Axel57 »

Renault gebruikt af fabriek zowel slag als plak lood. Althans op mijn zomerband velg combi zit beide. Gelukkig alleen slaglood aan de binnenkant, ik weet toen ik mijn Megane met 16inch nieuwe kreeg in 2004 Renault dat ook aan de buitenkant deed :(

De 2e set Diamantée Noire velgen en mijn winterbanden heb ik via internet en bij de garage waar onze andere auto in onderhoud is er op laten leggen, daar zit alleen maar plak lood op.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Tja, maar even een borduurtje doen kan ook voor onbalans zorgen. Lood van aandrijfassen heb ik nog nooit meegemaakt in de garage.
120 is wel snel om enkel van vooraan te komen.
Espace, Megane ed zijn nog altijd geslagen loodjes, maar als je het vraagt gebruiken ze plaklood. Ik had liever slaglood omdat dit correcter is, alhoewel er zijn die plaklood ook goed vinden. Maar ik wil geen trilling voelen, niet het minste.
Kan ook een fout in een band zitten. Banden verschuiven niet hoor op de velgen.
Als je 130 rijdt en remt dan, wat gebeurt er dan? Ik weet niet hoeveel je gereden hebt, maar een kromme remschijf kan ook. Een schijfrem kan je krom krijgen door na een felle stop met je voet op de rem blijven te staan. Best is na heel hard remmen de remmen te laten afkoelen zonder je rem vast te houden (gebruik dan handrem)
Kan van alles zijn, ik zou beginnen met balanceren 4 wielen als hij dan toch op de brug staat. Bij hoge snelheid komt de trilling dikwijls van de achterwielen. Ondertussen kunnen ze de banden en wielen nakijken op beschadigingen. Als ze de wielen terugplaatsen erop letten dat ze ze op koppel vastzetten. Is 't dan niet opgelost verder zoeken he. Maar 'k zou beginnen bij het balanceren en op koppel zetten, da's de grootste kans.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Who wat een reactie's toppie.
Wat wordt hier met borduren bedoelt? Mijn vrouw breid en borduurt maar denk dat dit niet bedoelt wordt :lol:
Ik heb de captur nu 3 maanden, heb nog nooit ergens hard voor hoeven remmen en de velgen/banden hebben niets geraakt wat het probleem zou kunnen veroorzaken, @DHL ik ben hier dus nog niet voor naar de dealer geweest dus er zit zeker nog niks wat lood betreft op welk wiel dan ook toch? Er zit toch nergens al lood op splinternieuwe velgen?
Bij rond de 120 voel je enkel en alleen het stuur trillen, rijd ik zachter dan is het weg, ik ga morgenmiddag kijken wat er gebeurd als ik 130 of 140 rijd ( wel ff een stukkie zoeken waar mijn r-link geen radar hoeft door te geven ) ik meld het dan daarna direct hier.
Ik heb de dealer gemaild en verwacht komende dagen een uitnodiging voor inspectie.
Gr,
Eric
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Toch wel hoor, je moet de wielen altijd uitbalanceren. Of die nu nieuw zijn of niet. Kijk maar eens goed binnen in de velgen, er zal wel plaklood inzitten. Daarom zou het kunnen dat je een stukje van dat lood kwijtgeraakt bent. (Bvb door met de hogedrukreiniger de binnenkant van de velg goed af te spuiten) Langs de binnenkant van je velg zal wel nog slaglood zitten, dat kan je ook kwijtspelen. Als je een wiel snel laat ronddraaien is er altijd een zeker onevenwicht. Om dit op te vangen worden wielen gebalanceerd en worden er tegengewichtjes gebruikt. Zo is het geheel van de onbalans 0. Als dit niet zo is krijg je slingeren van het wiel wat leidt tot trillingen in het stuur of over de ganse wagen.
Een borduurtje, tja da's weer Belgisch zeker lol. Hoe noemen jullie dat de verhoogde kant van het voetpad? Als je daar hard over rijdt kan je onbalans tot zelfs een kromme velg krijgen. Idem als je in een put zou rijden. Maar dat moet wel al een stevige klop zijn hoor. Vermits je de wagen nog maar 3 maanden hebt vermoed ik dat de wielen er nog niet zijn afgeweest, dus zullen de bouten wel op koppel zijn aangetrokken.
Veel kans dat, als ze hem op de brug zetten, ze zien dat er een loodje weg is. als dat niet het geval is moeten ze je wielen terug uitbalanceren en moet er toch iets gebeurd zijn waardoor ze uit balans geraakten. Bij 120 trillingen doet me eerder vermoeden dat het van de achterste wielen komt.
Kan natuurlijk ook altijd een fabrieksfout in een band zitten waardoor er een ei op de zijkant komt of zo. Maar ook dat gebeurt heel zelden.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Ah ja, je moet daarom niet speciaal 140 gaan rijden hoor, 9 kansen op 10 dat het gewoon mindert hoe sneller je rijdt.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sp3tter
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:51
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Sp3tter »

Volgens mij bedoelen ze met borduren net met de velg de stoeprand raken, zodat er een beschadiging op komt.
Ik zou hem ook laten uitlijnen, dat zou het probleem moeten verhelpen.
2017: Scenic Collection Tce 115 benzine met Easy Life pack, Technology pack en trekhaak in de kleur Goud
2014-2017: Captur Helly Hansen 0.9 TCE in de kleur Rouge Flammé/Noir met achteruitrijcamera.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

Trillingen in het stuur bij 120 heb ik in het begin ook gehad.
Garage heeft alle 4 de wielen onder garantie (na)gebalanceerd (met plaklood uiteraard) en daarna was het helemaal OK.
Dat er na het inrijden van de banden (kan tot 8000 km duren) wat onrust in de wielen optreed is volkomen normaal,

Even naar de altijd vriendelijke Renault dealer dus! :dance:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Alle forumgenoten hier erg bedankt voor jullie geweldige reactie's, ik ben ook hier weer een stuk wijzer geworden, ik had nog nooit van plakloodjes aan de binnenkant van een velg gehoord.
Ik snap nu wat er bij de dealer gaat gebeuren, alle wielen worden gecontroleerd en mochten ze aangepast moeten worden dan is dat dus doormiddel van de plakloodjes aanpassen.
Dat ze vanaf de fabriek al met plakloodjes worden behandeld wist ik zeker niet.
Ik ben meteen bij mijn velgen wezen kijken en zie inderdaad op elke velg plakloodjes zitten die per aantal verschillend zijn op alle 4 de velgen.
Dat Huite hetzelfde met 120 km per uur heeft gehad en dat bij hem doormiddel van het opnieuw uitballanceren van alle 4 de velgen dit werd opgelost doet me deugd.
Ik wacht nog even een reactie van mijn dealer af en anders geef ik even een belletje naar ze. ( heb er niet echt haast mee want voorlopig rijd ik ff geen snelweg meer ).
Ik zal zodra ik bij mijn dealer ben geweest hier weer verslag uitbrengen hoe en of het opgelost is.
Ik heb foto's van mijn plakzadels gemaakt en zal deze hieronder plaaten zodat een ieder hier op dit forum die net als ik er nog nooit van gehoord hadden kunnen zien waar we het hier nu precies over hebben.
Geweldig dit forum, alle snelle en hulpzame reactie's kunnen iedereen hier op dit forum erg veel leren en bijbrengen. :clap:
Groeten,
Eric H
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Vanmiddag bij de dealer geweest en deze heeft keurig de velgen nagelopen.
De oorzaak van het trillen van het stuur bij rond de 120 km/uur was dat er bij het linker voorwiel 40 gram plakzadel bij moest.
Daarna ff wezen toeren en tot de blijde conclusie gekomen dat het weer zalig rijd zonder een enkele trilling ook. :thumb:
Ik mag intussen wel zeggen dat mijn dealer voor alles open staat en ook maar 1 ding wil en dat is een tevreden klant en daar zijn ze inmiddels bij mij prima in geslaagd. :clap:
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

Ja die Spanjaarden kijken niet op een beetje lood (=zink) meer of minder!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

40 gram is al vrij veel. Dat zal je zeker wel gevoeld hebben. Vind het wel een beetje vreemd dat er plots 40 gr extra moet geplakt worden. Heb in al die jaren in de garage eigenlijk maar heel erg weinig mensen weten terugkomen omdat er zonder reden onbalans optreedt. Ben je zeker dat jij of je zoon niet eens in een put gereden hebt of zo? Heeft de dealer ook gekeken tijdens het balanceren of er toch geen slag in het wiel zit?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

Bij mijn Captur was precies het zelfde aan de hand.
Is toen ook rond de 40 gram bijgeplakt op één van de voorwielen.
Ik weet zeker dat die wielen nooit iets geks hebben meegemaakt.
Velg/band combinatie was ook perfect rond.

Vandaar mijn eerder verwoorde vermoeden dat er bij het balanceren van wielen in de fabriek (of bij een toeleveraar) wel eens fouten gemaakt worden!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

@DHL, nadat de plakloodjes geplaatst waren was het probleem meteen verholpen, ik denk dat mocht er een slag in het wiel zitten dat het met enkel plakloodjes dan niet verholpen zou zijn.
Daarbij weten we hier allemaal 100% zeker dat we niet in een oneffenheid gereden hebben die dit zou kunnen veroorzaken.
Het kan ook zomaar zijn dat een plakloodje plots heeft losgelaten en daarom het stuur ook kan trillen.
Maar de monteur was het ook met jou mening eens dat 40 gram best wel veel is. Maar de reden is niet te achterhalen en waarschijnlijk een foutje vanuit de fabriek. :shhh:
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door WillemS »

Bij sommige merkbanden wordt door de bandenfabrikant al aangegeven hoe de band op de velg gemonteert dient te worden, dit gebeurt door gekleurde stippen op de buitenzijde. De autofabrikant monteert de band op de velg, dus daar kan al iets fout gaan.
Echter bij het balanceren wordt het wiel op de machine geplaatst, een heel kleine vervuiling op het pasvlak kan al een grote afwijking geven.
Ik reinig altijd heel zorgvuldig de pasvlakken voor ik ga balanceren.
40 gram "bijplakken" vind ik belachelijk veel. Op de foto is ook te zien dat er al veel teveel op zit.
Oplossing is de band b.v. een kwartslag draaien tov de velg en dan opnieuw balanceren.
Er zijn machine's die dat ook kunnen aangeven, dan ben je pas proffessioneel bezig.
mvg WillemS
p.s. mijn bericht nog eens doorlezend, heb ik nog een paar opmerkingen; als er zoveel gewicht op moet om de zaak goed te krijgen, zou ik adviseren de band eraf te halen en eens zien of de velg wel goed in balans is, is dit niet het geval dan de velg vervangen, onder garantie, tenzij er schade is gereden. Vervolgens de band er op de juiste wijze op en dan balanceren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

Ben het helemaal met je eens WillemS.
En ook ik vind dat er niets boven bijvoorbeeld een Hunter 9700 gaat.
En bij sommige Merdedes en Porsche dealers staat zo'n ding ook standaard in de werkplaats.

Maar we praten hier over een merk als Renault en kleine auto's waar veel prijsdruk op staat.
Waar dus ieder dubbeltje telt, helaas...
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

@WillemS,
Op de foto is inderdaad goed te zien dat er op die velg al 8 loodjes vanuit de fabriek geplakt zijn, ik zal vanmiddag eens kijken of dit de velg betreft waar nog eens een 40 gram bijgeplakt is en kijken hoeveel loodjes daar nu totaal opzitten.
maar wat wordt eigenlijk met pasvlakken bedoelt ?
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door WillemS »

Het is gewoon slordig werk. We hebben eens en visitekaartje tussen velg en pasvlak van de machine gedaan, is dus een heel dun stukje papier en dat gaf al een afwijking van meer dan 10gram bij een goed gebalanceerd wiel.
Maar ook de band kan een produkitefout hebben(B-keus?)
@EricH pasvlak is dat deel van de velg dat door de bouten aan de flens(ook een pasvlak) van het wiel geklemd wordt, deze dienen goed schoon te zijn. De balaceermachine heeft ook zo'n vlak dat dient voor het balanceren goed gereinigd te worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Gogol »

WillemS schreef:Bij sommige merkbanden wordt door de bandenfabrikant al aangegeven hoe de band op de velg gemonteert dient te worden, dit gebeurt door gekleurde stippen op de buitenzijde. De autofabrikant monteert de band op de velg, dus daar kan al iets fout gaan.
Ik had deze vraag elders al eens gesteld en verbaasde mij erover dat ik op diverse afbeeldingen gezien heb dat daar niet door Renault naar wordt gekeken. Die stip moet bij het ventiel geplaatst worden? Met name de Kuhmo band bij Helly Hansen heeft die stip.
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Axel57 »

Dat is alleen maar bij Kumho , op mijn Michelins zitten geen stickers hoor. :D
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

Op de mijne (ook met Michelin) wel...
Zowel op deze als op mijn eerste Captur!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Axel57 »

Het kan natuurlijk dat de dealer ze heeft verwijderd?

Op mijn zelf gekochte Michelin Winterbanden heb ik ze ook niet gezien.

Zou ook niet heel slecht zijn elke band en velg heeft een afwijking.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pascal62
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:11
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Pascal62 »

Ik heb het ook pas ontdekt bij ongeveer 115km, en moet nog een afspraak maken om de wielen uit te balanceren.
We rijden niet zo veel snelweg dus merk het niet zo snel op :-)

En er zit plaklood op, ik zal eens kijken of er een eraf is gevallen.

Of hij moet uitgelijnd worden.
Renault Captur Dynamic Tce90, Ivoire en dak Noire Etoile, pack City Camera, Wielen Diamantee Noir, besteld op 3-8-2013, productie order datum 6-8-2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

@Pascal 62, ik kwam er eigenlijk ook pas achter nadat ik voor de tweede keer sinds ik hem heb de snelweg genomen had en bij de tweede keer 120/130 km/pu kon rijden.
Ik ben benieuwd of jij bij het wiel dat uitgebalanceerd moet gaan worden ook al een hele rits plakloodjes heb zitten en hoor graag van jou hoeveel gram en bij welk wiel er bijgeplakt moet worden.
Gr,
Eric
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Vermits ze zoveel lood moeten plakken vroeg ik of je niet in een put gereden had. Als de velg onbalans heeft moet men veel lood plakken om dit goed te krijgen. Anderzijds is, zoals al gezegd, het mogelijk dat de onbalans van de band en de velg samenvallen. Dan moet de band op de velg verdraaid worden.
Dat plaklood komt niet zo makkelijk los hoor. Ook is een correct uitgebalanceerd wiel ok, heb nooit geweten dat je na 1000 km of zo terug zou moeten gaan balanceren.
Ik vind het wel eigenaardig dat hier 3 Capturrijders op rij hetzelfde voorhebben. Hebben jullie toevallig allen dezelfde velgen? En was de balans goed toen jullie hem pas hadden?
Uitlijnen helpt niet bij trillingen hoor.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Huite »

@DHL
Geloof me, ik ben geen groentje als het gaat om banden en velgen en auto's in zijn algemeen.
In mijn geval was er niet geks met de wielen gebeurt (rij als enige in onze Captur).
Het lijkt erop dat Renault op dit vlak domweg niet in alle gevallen een goed product aflevert.
Helaas, maar onder garantie goed op te lossen. Ook als de oplossing (met veel lood) theoretisch niet optimaal is.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door Eric H »

Toen ik de Captur had ben ik na 2 maanden voor het eerst op de snelweg gaan rijden met een snelheid van rond de 100km/uur en merkte ik niets tot weinig. Bij de tweede keer reed ik 120 a 130 en merkte het meteen.
Mijn Captur heeft dit dus al vanaf het begin gehad betreft het rijden op de snelweg.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Huite, vertel eens waar ik je een groentje genoemd heb? Wat heeft die opmerking met het onderwerp te maken? Heb jij dan zoveel meer ervaring in die zaken? Je lijkt jezelf blijkbaar wel alwetend te vinden...
Het is niet omdat je op enkele maanden overal je zegje op doet dat je alle kennis in pacht hebt. Hier lopen mensen rond met veel meer kennis van zaken, denk aan mensen zoals Mehanic. Die posten minder maar als ze posten is het wel raak.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door DHL »

Eric H, zal dus wel een probleem vanuit het fabriek zijn. Het is niet logisch dat een goed wiel na duizend kilometer of zo, ineens zou trillingen vertonen indien er geen impact geweest is. Wel eigenaardig dat er blijkbaar veel lood nodig is om dat wiel te balanceren. Vandaar mijn vraag of het wiel wel recht is (fabrieksfout, kans is klein maar kan. Heb met mijn Vel Satis ook gesukkeld destijds tot we nieuwe velgen staken binnen de garantie) en of de onbalans van wiel en velg niet samen vallen.
Ook is het altijd mogelijk dat het center niet 100 procent is. Als dit iets te groot is (een fractie maar) kan je ook trillingen krijgen.Ik vermoed dat dit destijds de oorzaak was bij mijn Vel Satis. Daarom mijn vraag of jullie toevallig dezelfde velgen hebben. Dit uitte zich in steeds weer onbalans en telkens men het wiel ging balanceren zat de onbalans ergens anders.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door WillemS »

Als de banden "vers" op de velg zitten dien je de eerste pak weg 500 km. voorzichtig te remmen.
Heb je in die tussenliggende tijd een noodstop gemaakt dan "kan" de band tov de velg verschuiven door de bandenzeep die nog niet is opgedroogd. Ook steentjes in het profiel kunnen, maar dan over heel veel km's voor een ongelijkmatige slijtage zorgen waardoor de band na verwijderen van de steentjes opeens onbalans vertoont.
mvg WillemS
p.s. trillen komt ook voor als de wielbouten niet met gelijke kracht zijn aangetrokken, in het bijzonder bij lm velgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: Stuur trilt bij 120 km per uur

Bericht door JurJo »

Ook op mijn banden van mijn prachtige rouge flamme HH 120 TCE heb ik 'rode stippen'. Ze zitten mij niet in de weg als mijn HH maar niet trilt bij welke snelheid ook :lol:
Zou het misschien te maken hebben met die geweldige Michelin banden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht