Stuurgedrag

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie

Topic author
Leoop581
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2015 15:49
Actief als: particulier

Stuurgedrag

Bericht door Leoop581 »

Sinds 7 maart 2014 ben ik in het bezit van een Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique.

De laatste paar maanden doet zich een bijzonder verschijnsel voor. Eerder heb ik dit niet opgemerkt. Bij het wegrijden uit stilstand waarbij de auto net "rolt", bijvoorbeeld vanuit een parkeerplaats, en daarbij het stuur direct naar links of rechts wordt gedraaid is een opvallend geluid (knakkend, bonkend) en een gevoel alsof je over een steen rijdt, waarneembaar. Tevens lijkt het alsof de auto een fractie rechtdoor rijdt in plaats van de stuurrichting te volgen. Ik heb dit verschijnsel voorgelegd aan de dealer. Tijdens een proefrit werd dit verschijnsel ook geconstateerd door een monteur die van mening was dat dit verschijnsel aan de "sporing" lag. Er werden geen bijzonderheden geconstateerd. hierna werd een vergelijk gemaakt met andere Captur's. Bij het afhalen van de auto werd mij medegedeeld dat; uit onderzoek geen bijzonderheden zijn geconstateerd, tijdens een vergelijk met andere Captur's zich hetzelfde verschijnsel voordeed. Het hoort bij dit type auto.
Ik heb naar aanleiding van bovenstaande een brief geschreven naar Renault Nederland.
De reactie is kort samengevat als volgt: wat het geluid betreft dat kan bij meerdere Captur's worden geconstateerd. Verder kunnen de wielen bij maximale stuuruitslag de gewenste draai niet helemaal maken en zoeken een alternatief door enigszins te verspringen en daarmee de stand van de wielen te corrigeren zodat de draai alsnog kan worden gemaakt. Niet alleen de Captur maar ook andere modellen van Renault of zelfs andere merken kennen dit verschijnsel. Wat Renault betreft is er sprake van een defect noch van een naderend onheil en is verder onderzoek dan ook niet noodzakelijk.

Mijn concrete vraag: Komt dit verschijnsel bij meerdere auto's, in het bijzonder Captur's, voor? Wat zijn uw bevindingen (acties etc).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuurgedrag

Bericht door Axel57 »

Wij hebben iets dergelijks bij koud weer smorgens als mijn vrouw dan een drempel neemt kraakt er ook voor iets. Zelf heb ik het nog niet gehoord.

Het probleem bij ons zijn de lagers van de stabilisator-as. Deze wordt binnenkort vervangen onderdeel was niet op voorraad.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Gogol »

Ik heb altijd gedacht dat dit verschijnsel optreedt tijdens de winter met hele koude banden. Anders heb ik er geen last van. Ik sta altijd in een parkeerkelder en moet dan altijd maximale stuuruitslag weg rijden.
Dat is dus bij een Clio III.
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuurgedrag

Bericht door Huite »

Komt mij (ook) niet bekend voor.
Nu al slijtage op je voorwielophanging lijkt me niet waarschijnlijk.
Zou het niet het verspringen van de veren in de veerpoten kunnen zijn?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stuurgedrag

Bericht door WillemS »

@Huite, als dat zo is dan dienen de veerpootlagers vervangen te worden, of wellicht het bovenste deel van de totale veerpoot.
mvg WillemS
Zou er geen genoegen mee nemen, daar is garantie voor bedoeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Stuurgedrag

Bericht door Huite »

Wist niet dat het verspringen van veren in alle gevallen op problemen met veerpootlagers en co terug te voeren is.
Weer wat geleerd!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Leoop581
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2015 15:49
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Leoop581 »

De temperatuur speelt zeker een rol. Het verschijnsel doet zich heftiger voor naarmate de temperatuur lager is. Het valt ook passagiers op en sommigen schrikken ervan.
De rubbers van de spoorstang zijn al eerder vervangen omdat bij het rijden over drempels een krakend geluid waarneembaar was. de oplossing daarvan werd gezocht in soepeler rubbers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Leoop581
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2015 15:49
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Leoop581 »

De temperatuur speelt zeker een rol. Het verschijnsel doet zich heftiger voor naarmate de temperatuur lager is. Het valt ook passagiers op en sommigen schrikken ervan.
De rubbers van de spoorstang zijn al eerder vervangen omdat bij het rijden over drempels een krakend geluid waarneembaar was. de oplossing daarvan werd gezocht in soepeler rubbers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenicized
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 sep 2013 19:53
Actief als: particulier
Locatie: in de buurt van Arnhem

Re: Stuurgedrag

Bericht door Scenicized »

Het heeft te maken met de banden. Met de standaard zomerbanden had ik het zelfde geluid en rare gevoel. Nadat ik mijn winterwielen monteerde heb ik geen geknak meer gehoord. Het rubber van de zomerbanden wordt stugger en geeft na enkele uren stilstand een knak bij lage temperaturen.
2018 Scenic 160 TCe EDC Initiale Paris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 14612

Re: Stuurgedrag

Bericht door Verwijderd 14612 »

Zal toch exemplarisch zijn denk ik. Als ik nu (bij temperaturen ver onder nul) 's ochtends van mijn oprit wegrij maak ik twee draaien (eerst achteruit naar rechts en daarna naar links vooruit) met (bijna) maximale wieluitslag. Heb zomerbanden en nog nooit een vreemd geluid gehoord....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Stuurgedrag

Bericht door Axel57 »

Lijkt mij ook vreemd als dat de banden zijn.

Zoals gemeld gaat Renault bij ons recht de stabilisator as/stang en bijbehorende lagers vervangen.

Het probleem van het kraken zat hem in de lagers.

Ik heb het zelf nog niet gehad, mijn vrouw al een keer of 3. Het klonk als een schrapend metaal geluid.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gsus
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Gsus »

Ik heb hetzelfde verschijnsel. heb het vooralsnog genegeerd. Weet eigenlijk niet of ik wel zin heb in wéér een zoektocht naar een vaag mankement. (na alle gedoe met R-link)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Renault47 »

als het gaat om wegrijden bij maximale stuuruitslag klopt de uitleg van Renault (tweede alinea van het eerste bericht) wel. Ik rijd wel Renault (overigens geen Captur) en herken het gevoel van "verspringen" van de voortrein wel als je vooruit weg wil rijden. De massa van de auto wil immers rechtdoor en de wielen staan er maximaal schuin onder. Knakken en kraken bij wegrijden met de voorwielen in een enigszins normale stand ken ik niet maar hoort natuurlijk niet.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Leoop581
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2015 15:49
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Leoop581 »

Ik rijd al 47 jaar auto, ook beroepsmatig, waarvan 11 jaar Renault (scenics). Het is voor het eerst dat ik met een dergelijk verschijnsel wordt geconfronteerd. De massa van de auto wil niet alleen rechtdoor, maar gaat soms echt een aantal centimeters rechtdoor en dat is niet prettig als je vlak langs andere auto's rijdt. De uitleg kan dan wel kloppen, die snap ik ook wel,maar het lijkt mij toch dat dit technisch opgevangen dient te worden. Normaal vind ik het in ieder geval niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Stuurgedrag

Bericht door Renault47 »

moeilijk om te zeggen wat nu normaal is maar heb inmiddels ook al bijna een halve eeuw rij-ervaring (hoewel niet beroepsmatig) en mijn opmerking heeft betrekking op het wegrijden vanuit stilstand met volledig ingedraaid stuur. Met de Renaults die ik heb (gehad) maar ook auto's van andere merken treedt dit verschijnsel soms op, dit zou met de stuurgeometrie te maken hebben. De voorwielen zouden bij geheel indraaien van het stuur nooit helemaal evenwijdig en paralel aan elkaar staan (keuze constructeur).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in