Ter info: Elektrische ramen die het opgeven (megane II )

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
buzzin
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mar 2014 12:26
Actief als: particulier

Ter info: Elektrische ramen die het opgeven (megane II )

Bericht door buzzin »

Ik heb het probleem ondertussen 'hersteld' dus hier even mijn ervaring:

Auto: Megane II 2006 (1.5 dci) Business
Klacht: Zijruit bijrijder defect, daarna ook van bestuurder

Omschrijving:
Het ruit van de pasagier was defect bij het kopen van de auto, dit heeft de dealer 'gefixed' voor het ophalen van de auto.
Maar dat was van korte duur, na een paar weken weer raam defect. Ging niet meer naar beneden of boven.
Ruit aan de bestuurders kant werkte prima....tot een maand later deze in de onderste stand bleef hangen.
Na een ritje en het opwarmen van de auto deed het raam het heeel even zodat ik deze nog naar boven kreeg.
Vervolgens maanden zo gelaten, gewoon deur opendoen voor parkeerkaartje :roll:
Toch maar gaan kijken toen het beter weer was.

Oplossing:
Ik heb de deur helemaal open gemaakt om te kijken wat er aan de hand was en schrok een beetje van de oorzaak.
Gezien ik hier vaker had gehoord dat de elektronica op de raammotor wel eens stuk gaat, ging ik daar van uit.
Gelukkig was het veel goedkoper als dat.
De stekker op deze unit was drijfnat :doh:
Het rubber pennetje die het water buiten moest houden was lek en door het binnen dringende water was er het een en ander gaan smelten. Gelukkig in mijn geval alleen in de stekker en niet verder.
Een van de pennen was nu dus lekker ruim geworden en maakte geen contact meer.
Bij controleren door direct aansluiten bleek de motor prima in orde en alles werkte nog.
Stekker droog/schoon gemaakt (met alcohol en schrapen), contacten dicht geknepen zodat ze beter klemde en de boel weer gangbaar gemaakt.

Wel een modificatie: isolatiemateriaal om de kabel heen gestripped en vervangen met ander materiaal. Het originele heeft een schuimlaagje dat als een grote spons dient zodat het water ook omhoog kon via de bekabeling...zo de stekker in.

Nu alles waterdicht gemaakt met rubbertape en alles weer gemonteerd.
Overigens tot de conclusie gekomen dat het makkelijker is om alles te monteren/demonteren als het hele raammechanisme los is.

Na testen alle panelen weer gemonteerd en alles werkt naar behoren.
Simpel gezegd, aan de andere kant (bijrijder) hetzelfde gedaan. Daar kwam ik alleen tot de conclusie dat dit probleem al meerdere keren aanwezig is geweest.....bekabeling was vervangen 2 jaar voor ik hem kocht (label van renault hing er nog aan) met een versie van een luxere auto (er zaten nog 2 extra stekkers aan....). En dan nog de keer dat de dealer er naar heeft gekeken. Die had niets anders gedaan als de stekker wat aandrukken en er een stuk ducttape over gedaan waardoor het even werkte, maar 1 regenbui en alles was weer defect. Gelukkig ook hier alleen lokaal gesmolten.
(de dealer kan ik niemand aanraden, er was wel meer mis)

Nu weer erg blij met twee (eh vier) werkende elektrische ramen.
Korte oorzaak: vocht in de stekkers door slechte isolatie/waterdichtheid
Renaults tot nu toe:
  • - Nevada 1992 Manager (helaas overleden)
    - Megane II ph2 2006 business
    - Megane III 12-2013 bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19

Re: Ter info: Elektrische ramen die het opgeven (megane II )

Bericht door mechanic »

Bij de dealer zijn ze niet gek hoor.
Er is gewoon een probleem met de constuctie van de ruitmechaniek in de megane II modellen. Het probleem is niet altijd het water wat in de verbinding komt, maar vaak een slechte stekkerverbinding tussen stekker en module. Daarom wordt vaak de stekker vervangen, wat bij jou ook gebeurt is. Die kabel is gemaakt om bij elke megane II te passen, vandaar dat sommige wat extra draden hebben. Helpt dat niet, en blijft de stekker toch droog wordt de mechaniek vernieuwd. Daarna nooit problemen meer. Je kunt het alleen dealer niet kwalijk nemen dat de onderdelen zo duur zijn, die bepalen zei niet. Een stekker en mechaniek vervangen kost per deur €500!
Het probleem is lang niet altijd een vochtige stekker!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
buzzin
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mar 2014 12:26

Re: Ter info: Elektrische ramen die het opgeven (megane II )

Bericht door buzzin »

Let op: de dealer waar ik het over heb, is de dealer waar ik mijn auto hebt gekocht, dit was een non-renault bovag dealer.
Die specifieke dealer kan ik dus ook niemand aanraden, over mijn renault dealer ben ik nog steeds tevreden.

Overigens weet ik dat het niet altijd de stekker zal zijn, vandaar ook mijn opmerking dat ik er eigenlijk van uit ging dat het wat anders was. Maar gezien het ontwerp zal de stekker wel bij meer mensen problemen veroorzaken.
Renaults tot nu toe:
  • - Nevada 1992 Manager (helaas overleden)
    - Megane II ph2 2006 business
    - Megane III 12-2013 bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community